تبیان، دستیار زندگی
آشفتگی ذهنی، یکی از مشکلاتی است که ممکن است در این دوره باقی مانده تا کنکور، برخی از داوطلبان، چه داوطلبان زرنگ و با آمادگی بالا، چه داوطلبان با آمادگی متوسط و چه داوطلبانی که کم مطالعه کرده اند، به آن مبتلا شوند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشفتگی ذهنی و کنکور

راه کارهای مقابله با آشفتگی ذهنی در دوران باقی مانده تا کنکور

کنکور

قبل از هر چیز، به همه شما کنکوری های عزیز، یک «خسته نباشید» حسابی می گوییم. حتماً همه شما عزیزان، در هر شرایط درسی که هستید، الان به صورت جدی و اساسی در حال مطالعه هستید تا از این دوران طلایی و سرنوشت ساز خرداد ماه به خوبی بهره ببرید. این دوران باقی مانده برای همه مهم است؛ هم برای کسانی که از ابتدای سال با برنامه پیش رفته و تا به حال به همه برنامه هایشان عمل کرده اند، و هم برای کسانی که بنا به دلایلی نتوانسته اند آن طور که باید مطالعه کنند و از برنامه عقب هستند.

این روزهای باقی مانده، به طور بسیار محسوسی می تواند بر رتبه یا افزایش قابل توجه درصدهای بعضی از درس های شما تاثیر بگذارد؛ بنابراین، لازم است که قدر این دوره را بدانید و در روزهای باقی مانده، به خوبی درس بخوانید.

کنکور


آشفتگی ذهنی، یکی از مشکلاتی است که ممکن است در این دوره باقی مانده تا کنکور، برخی از داوطلبان، چه داوطلبان زرنگ و با آمادگی بالا، چه داوطلبان با آمادگی متوسط و چه داوطلبانی که کم مطالعه کرده اند، به آن مبتلا شوند.

آشفتگی ذهنی، دلایل گوناگونی داشته و حل این معضل، با توجه به نوع آن، راه کارهای مختلفی دارد. نظر به اینکه در هفته های مهم منتهی به کنکور قرار داریم و آشفتگی ذهنی می تواند تاثیر بدی بر مطالعه و نتیجه کنکور شما بگذارد، در این مقاله و مقاله های بعدی سعی می کنیم تا شما را با راه کارهای مقابله با آشفتگی ذهنی، آشنا سازیم.
 
همه ما در تمام طول روز، با وجود فعالیت های بدنی و کار فکری، مشغولیت های ذهنی خاص خود را داریم. کار فکری یا فعالیت ذهنی، فعالیت های هدفمندی هستند که ما آگاهانه به آن ها می پردازیم، اما اشتغال ذهنی، فعالیتی است که هدفمند نیست و ما به آن عادت کرده ایم؛ حتی ممکن است که نسبت به آن، آگاهی کامل نداشته باشیم. اشتغال ذهنی، معمولاً به مسایلی مربوط به گذشته، اتفاقات روزمره، مسایل مرتبط با آینده یا عوامل استرس زا اختصاص می یابد.

کنکور

مشغول شدن مداوم ذهن ما به این مسایل، از ما انرژی زیادی می گیرد و معمولاً، بخش بزرگی از انرژی روانی ما به دلیل پرداختن به مسایلی که برایمان اشتغال ذهنی ایجاد می کنند، هدر می رود؛ مثلاً، مواردی را به یاد آورید که ذهنتان، درگیر مسایل خاصی بوده و شما با وجودی که فعالیت بدنی چندانی انجام نداده بوده اید، بشدت خسته شده اید. در آن شرایط، تنها ذهن شما در فعالیت بوده است؛ آن هم فعالیت غیر سازنده.
 
مشکل آشفتگی ذهنی، که ممکن است برای هر داوطلب کنکور در مقطعی یا در کل دوره آمادگی برای کنکور به صورت شدید یا کم ایجاد شود، می تواند به دلایل بسیاری به وجود بیاید، و در یک داوطلب، نسبت به دیگری متفاوت باشد. آشفتگی ذهنی یک کنکوری ممکن است ناشی از نداشتن یک برنامه خوب مطالعاتی که جوابگوی نیازهای داوطلب است، استرس و فشار ناشی از کنکور، کم مطالعه کردن یا نتیجه خوب نگرفتن از آزمون ها و ... باشد.

آشفتگی ذهنی، بخش مهمی از وقت و انرژی داوطلب را گرفته و باعث می شود تا داوطلب نتواند از وقت و فکر خود بخوبی استفاده کند. اگر برای شما عزیزان هم، این مشکل پیش آمده است و تمایل دارید که هر چه زودتر از شر این عنصر مزاحم مطالعه خلاص شوید، پس با ما همراه شوید.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا