تبیان، دستیار زندگی
آیت الله سجادی:امنیت و حفظ حرمت مومن، مهمترین شرط استطاعت در حج است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله سجادی: امنیت و حفظ حرمت مومن، مهمترین شرط استطاعت در حج است

آیت الله سبحانی

آیت الله سید محمد سجادی روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا به نقل از تبیان خاطرنشان کرد: خداوند متعال مکه و خانه خود را مکان امن قرار داده است و فرمودند، کسی اهل مکه باشد یا نباشد، از هر رنگ و ملیتی باید در آنجا در امن و امان باشد.
وی ادامه داد: طبق آیات قرآن کریم، ظالم ترین شخص و حکومت کسی است که راه عبادت خانه خداوند را به روی بندگان ببندد و این حرم امن الهی را ناامن کند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد:به طور قطع این کارشکنی های آل سعود از نظر خداوند محکوم است و عذاب مضاعف نصیب آنها خواهد شد.
آیت الله سجادی با اشاره به فرازی از آیه 25 سوره حج 'وَمَن یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُّذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیم، گفت: بر اساس این آیه، خداوند متعال می فرمایند، هر کس بخواهد در این سرزمین از طریق حق منحرف گردد و دست به ظلم و ستم بیالاید ما از عذاب دردناک به او می‏چشانیم.
وی با اشاره به اینکه آنها اولین و ضروری ترین مساله در حج که امنیت است را تامین نمی کنند، گفت: امروز آنها چون با آمریکا و اسرائیل هم پیمان شده اند، طبق دستور یهود عمل می کنند.
آیت الله سجادی بیان داشت: همه فقها اتفاق نظر دارند که از شرایط مهم استطاعت و رفتن به حج، امنیت است.
وی گفت: آل سعود با این اقدام خود به حکم قرآن کریم محکوم هست، حرمت مومن از خانه کعبه بالاتر است و باید عزت و کرامت حجاج نیز رعایت شود.
آیت الله سجادی اظهار داشت: در تاریخ نمونه هایی وجود دارد که به دلیل جنایت و خیانت سعودی ها، حج تعطیل شد.
وی ادامه داد: اگر در حج هتک حرمت مومن شود، دیگر رفتن، جایز نیست، متاسفانه آنها نه تنها هیچ تضمینی برای امنیت حجاج نمی دهند، بلکه راه را بر بندگان خداوند نیز می بندند.
رئیس موسسه پژوهشی شهید مصطفی خمینی تصریح کرد: آنها با وجودی که در حادثه منا مقصر بوده و خطا کردند ولی حتی یک عذرخواهی کوچک هم از ملت های دیگر هم نکردند.
آیت الله سجادی خاطرنشان کرد: باید دعا کنیم حج بدون آل سعود برگزار شود.
وی بیان داشت: در شرایط کنونی آل سعود، آمریکا و اسرائیل به صورت آشکارا با هم همکاری و همراهی دارند و اگر این همکاری ها در سابق مخفیانه بود، امروز آشکار شده و کار به جایی رسیده است که مستشاران آمریکایی و اسرائیلی در مکه و مدینه مستقر شده و در منافذ قدرت عربستان نیز حضور دارند.
وی اظهار داشت: سعودی ها در کشتن، آزار و اذیت مسلمانان هیچ دریغ نمی کنند، آنها گروهی به نام داعش درست کردند که هر کجا نامی از خداوند متعال باشد آن را منهدم می کنند.
وی خاطرنشان کرد: بنا به دستورات قرآن کریم، اگر دو طائفه از مومنین و مسلمان اختلاف و درگیری رخ داده، باید آنها را اصلاح کنیم ولی اگر یکی از آنها قبول ندارد همه مومنان نیز باید با آن مقابله کنند.
آیت الله سجادی بیان داشت: در مورد عربستان سعودی، تکلیف برهمه مسلمانان شیعه و سنی و حتی اهل کتاب مشخص است و باید کاری کنیم که شر این شجره خبیثه از سر حرمین شریفین کنده شود، آنها امروز با پشتوانه آمریکا در سوریه ، یمن و عراق جنایت می کنند.
وی همچنین گفت: اکنون حرمین شریفین اسیر است و مسلمانان باید دین خدا، مسجد النبی، مکه و مدینه را نجات دهند و همه اقشار باید در این زمینه متحد باشند.
سجادی به ضرورت تشکیل جبهه آزادی بخش حرمین شریفین نیز اشاره و اظهار داشت: این جبهه از یک طرف می تواند اقدامات دولت سعودی در زمنیه حج را محکوم کند و از سوی دیگر حرمین شریفین را از دست آل سعود نجات دهند.
7401/ 6133


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.