تبیان، دستیار زندگی
در حالی که رکود و عدم برنامه ریزی صحیح صنایع زیادی را به تعطیلی کشانده است و کارگران فراوانی بیکار شده اند و یارانه بخشی از جامعه قطع شده و نارضایتی هایی را درپی داشته است، فیش های حقوق ده ها میلیونی مدیران بیمه ای رو می شود و موجی از اعتراض در کشور راه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حقوق نجومی برخی مدیران معادل یارانه چند ایرانی بود؟

در حالی که رکود و عدم برنامه ریزی صحیح صنایع زیادی را به تعطیلی کشانده است و کارگران فراوانی بیکار شده اند و یارانه بخشی از جامعه قطع شده و نارضایتی هایی را درپی داشته است، فیش های حقوق  ده ها میلیونی مدیران بیمه ای رو می شود و موجی از اعتراض در کشور راه می افتد. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که طبق قانون خدمات کشوری هیچ فردی در دولت نمی تواند بیشتر از هفت برابر حداقل حقوق پایه یک کارمند عادی حقوق دریافت کند اما این اتفاق افتاد و آن مدیران، آن مبالغ بزرگ را دریافت کرده بودند.

فرآوری: طاها رها - بخش اقتصاد تبیان
حقوق

چندی بعد طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به جای برخورد با متخلفان در این رابطه و عذرخواهی از مردم، طی بیانیه ای اعلام کرد: آنچه در رسانه ها به عنوان حقوق های «چند ده  میلیون تومانی»  از آن یاد شده است، برداشت نادرست و شتاب زده بوده و سعی در توجیه آن داشت.
 اما دیوان محاسبات کشور نظرات طیب نیا را رد کرد و از تخلفات بیمه پرده برداشت و اعلام کرد: متاسفانه برخلاف رویه موجود در اسفندماه سال 1394 مابه التفاوت اضافه کار برای 6 ماه از سال 1394 اعضای هیات عامل و رئیس کل بیمه مرکزی به همراه حقوق و مزایای اسفند آنان در یک لیست حقوقی پرداخت شده که با تذکر دیوان محاسبات مبلغ 2.106.710.000 از وجوه غیرقانونی به حساب های مربوطه عودت داده شده که تخلف یادشده نیز در دست رسیدگی دیوان محاسبات است.
فشار رسانه ای و اعتراضات موجود باعث شد بالاخره رئیس کل بیمه مرکزی استعفای خود را تقدیم وزیر اقتصاد نماید یا اینکه با دستور وزیر یا مدیران ارشد دولت مجبور به استعفا شد. با برکناری امین، قائم مقام وی که شنیده شده از همان مدیرانی است که حقوق های نجومی دریافت می کرده وبرخی رسانه ها فیش حقوقی 47 میلونی را متعلق به وی می دانستند طبق اساسنامه بیمه جانشین موقت امین شد. یعنی تمام اعتراضات  نهایتا به عوض شدن یک فرد و جایگزینی فرد دیگری از همان جنس منجر شد و عملا هیچ تغییری نیفتاد.

پرداخت حقوق های نجومی به برخی از مدیران در واقع تخلف از قانون خدمات مدیریت کشوری است و با توجه به صحبت های معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه برخورد با مفاسد اقتصادی در دولت بدون هرگونه خط قرمزی انجام می شود مبارزه با فساد برخورد با این گونه تخلفات است


با مقایسه دریافتی مدیران بیمه و کارگرانی که ماه ها نتواسته اند کاری پیدا کنند و همچنین جوانانی که مدت هاست بیکار هستند، می توان به تبعیض و عدم شفافیت و برخورد جدی با فساد پی برد. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در همایش مبازره به فساد به طوری صریح در چند خط خطاب به مسوولان دستور فرمودند به جای اینکه مبادرت به برگزاری همایش برای مبارزه با فساد می کنند در عمل این کار را انجام دهند. به هر حال مبارزه با فساد عزمی جدی را می طلبد و بر اساس این قاعده که با یک دستمال کثیف نمی توان یک شیشه را تمیز کرد نمی توان انتظار داشت وقتی دولت تخلف کارکنان خود را توجیه می کند قدمی جدی در مبارزه با فساد بردارد.
فرهاد فلاحتی منتخب مردم قاین و زیرکوه در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در خصوص حقوق نجومی برخی از مدیران گفت: این موضوع یک فساد اداری است که متأسفانه در سیستم اداری ما مشهود بوده و باید علاج شود.
وی بابیان اینکه انتظار می رود که رعایت همه قوانین برای آحاد جامعه باشد افزود: این امر منطقی نیست که کارکنان و کارمندان با حداقل حقوق تلاش کنند ولی برخی از مدیران دارای حقوق ها و مزایای چندین میلیونی باشند.
منتخب مردم قاین و زیرکوه در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید دولت تمام تلاشش را برای بستن منافذ و گریزگاه ها قانونی در بخش های مختلف به کار گیرد، افزود: دریافت حقوق های نجومی توسط برخی از مدیران موضوع تبعیض را در جامعه دامن  می زند.
فلاحتی با اشاره به اینکه از سوی مسوولان در مورد پرداخت یارانه به مردم شنیده شده که دولت دچار مشکل است، یادآور شد: انتظار می رود که مسوولان در پرداخت حقوق های نجومی به برخی از مدیران پاسخگو باشند.
وی بابیان اینکه دریافت حقوق های نجومی توسط برخی از مدیران، ضربه ای به بیت المال است خاطرنشان کرد: پرداخت حقوق های نجومی به برخی از مدیران در واقع تخلف از قانون خدمات مدیریت کشوری است و با توجه به صحبت های معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه برخورد با مفاسد اقتصادی در دولت بدون هرگونه خط قرمزی انجام می شود مبارزه با فساد برخورد با این گونه تخلفات است.
نظر افضلی منتخب مردم نهبندان و سربیشه در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در خصوص حقوق نجومی برخی از مدیران دولتی بابیان اینکه طبق قانون نباید حقوق از هفت برابر حقوق کار بیشتر باشد گفت: درست نیست یک نفر در این جامعه با ماهیانه 45 هزار تومان که به صورت یارانه پرداخت می شود زندگی و فردی دیگر حقوق نجومی بگیرد.
وی افزود: مجلس در برابر این تخلفات وظیفه دارد موضوع گرفتن حقوق های نجومی توسط برخی از مدیران را واکاوی و برای این امر از طریق دیوان محاسبات بررسی و پیگیری کند.
منتخب مردم نهبندان و سربیشه در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ارتباط با این موضوع که معاون اول رئیس جمهور در سخنان خود برخورد قاطع را با مفاسد اقتصادی مطرح کرده بود، اظهار کرد: امید است این امر محقق شود و مسوولان ابتدا از خود آغاز کرده و موضوع حقوق مدیران را برای مردم به صورت شفاف بیان کنند.
افضلی بابیان اینکه باید حقوق مدیران در جامعه قانونمند باشد، خاطرنشان کرد: این موضوع یک شرط بوده و در روحیه و پشتیبانی مردم از نظام تأثیرگذار است.
وی با اشاره به اینکه مدیری که حقوق های نجومی می گیرد چگونه می تواند از مشکلات و دردودل مردم مستضعف که در نقاط محروم با حداقل امکانات زندگی می کند آگاه باشد، اضافه کرد: اگر دریافت حقوق های نجومی توسط برخی از مدیران این گونه ادامه یافته و پیش رود به طور قطع اعتماد مردم نسبت به مسوولان و نظام از بین می رود.

براساس انچه در خبرها آمده بود، رئیس بیمه مرکزی پس از افشای دریافت حقوق های نجومی، مجبور به استعفا شد. حال نباید دیگر مدیرانی که خودشان حقوق های بسیار بالایی دریافت می کنند اما نمی توانند یا خدای ناکرده نمی خواهند کاری برای توسعه کشور و ایجاد اشتغال برای مردم به خصوص جوانان ایجاد کنند، استعفا دهند؟

در هفته کارگر بود که سردار سید هاشم غیاثی فرمانده سپاه انصارالرضا علیه السلام خراسان جنوبی با کارگرانی که در میدان امام حسین علیه السلام بیرجند منتظر کار بودند، دیدار کرد و پای دردودل آن ها نشست. کارگران حاضر در آن جا اعلام کردند هر روز با طلوع خورشید در این محل حاضر می شوند تا بتوانند سرکار بروند و نان حلالی را برسر سفره خانه ببرند. در بین آن ها نوجوان تا کهنسال حضور داشت. اکثر آن ها اعلام می کردند ماه ها کاری پیدا نکرده اند. حتی کارگری گفت: به دلیل اینکه پولی ندارم که به خانه برم و با آن نان حلالی تهیه کنم، همسرم مرا رها کرده و گفته تا زمانی که نتوانی غذا برای خانواده ات تهیه کنی، بازنخواهد گشت. سردار غیاثی نیز گفت: تلاش ما این است مشکلات کارگران را حل کنیم و این سخنان شما را به گوش مسوولان خواهیم رساند.
در همین هفته بود که وجه الله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی از شهرک صنعتی بیرجند بازدید کرد و از نزدیک به سخنان و مشکلات کارگران و کارفرمایان گوش کرد. اما استاندار، فقط از واحدهای فعال بازدید کرد که برخی اعتراض ها را در پی داشت که از واحدهای تعطیل نیز بازدید صورت می گرفت تا استاندار بیشتر در جریان حل وخیم صنعت استان و کارگرانی که بیکار هستند و نان شب خانواده خود را نمی توانند تأمین کنند، قرار می گرفت.
براساس این گزارش؛ توسعه اقتصادی کشور و افزایش اشتغال در کشور نیازمند تلاش همه جانبه است. فقط نباید حرف زد چراکه مسوولان تاکنون حرف زده اند و عملی انجام نداده اند که به همین دلیل مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامیده اند. در ابتدا برای رسیدن به توسعه باید جلوی فساد را گرفت. نمی شود برخی افراد میلیون ها تومان حقوق دریافت کنند اما بسیاری از افراد نتوانند یک لقمه حلال برای خانواده خود ببرند. نمی شود بسیاری از مدیران حقوق ها نجومی دریفات کنند اما یک جوان، بیکار باشد و به دلیل نداشتن شغل، نتواند ازدواج کند و خدای نا کرده باعث ایجاد فساد در جامعه شود.
لازم است همه جلوی فساد را بگیرند، برای توسعه کشور در همه زمینه ها به خصوص ایجاد اشتغال تلاش کنند و عدالت پرداخت ها، رعایت شود.
براساس انچه در خبرها آمده بود، رئیس بیمه مرکزی پس از افشای دریافت حقوق های نجومی، مجبور به استعفا شد. حال نباید دیگر مدیرانی که خودشان حقوق های بسیار بالایی دریافت می کنند اما نمی توانند یا خدای ناکرده نمی خواهند کاری برای توسعه کشور و ایجاد اشتغال برای مردم به خصوص جوانان ایجاد کنند، استعفا دهند؟!
در همین زمینه عضوکمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: چطور دولت برای پرداخت یارانه مردم عزا می گیرد ولی هیچ موضعی علیه حقوق نجومی مدیران خود ندارد؟
حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به حقوق های نجومی ومیلیونی برخی مدیران دولتی اظهار داشت: آقای امین رئیس کل بیمه مرکزی ازبیمه مرکزی استعفا داد که جای تشکردارد.
د ولی متاسفانه دولت موضع جدی که باید در این زمینه بگیرد را نگرفته است.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تصریح کرد: اینکه تعداد زیادی از مردم در کشور با یارانه زندگی می کنند و تعدادی مستمری بگیر کمیته امداد و بهزیستی وجود دارند آنگاه چندین نفر چند ده میلیون حقوق بگیرد حقیقتا با هیچ منطقی قابل قبول نیست که وقتی بحث یارانه نقدی مردم پیش می آید (یارانه ای که پول آن ازجیب خود مردم درمی آید یعنی دولت اینجا هزینه ای نمی کند. هرچند که برخی مواقع اعلام می شود که زمانی که دولت قبل یارانه می داد نفت بشکه ای140 دلاربود اما این ربطی به نفت ندارد) دولت عنوان می کند که ما شبی که می خواهیم یارانه بدهیم عزا وماتم سرتا پای ما را می گیرد تا این یارانه را پرداخت کنیم. اما متاسفانه برای تخلفات این چنینی ما موضع گیری جدی را از دولت ندیدیم.
نماینده اراک در مجلس با بیان اینکه متأسفانه شهرک های صنعتی تبدیل به شهرک اموات و ارواح شدند، گفت: دریافت حقوق های چند ده میلیونی توسط برخی مدیران عین تبعیض154285 و ناعدالتی است.
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:
مسئله اشتغال از دغدغه های جدی مردم است، متأسفانه در حال حاضر فرزندان تحصیلکرده خانواده ها بیکارند، سود بانکی صدای مردم و مراجع تقلید را درآورده است، ملت با امیدی سرمایه  های خود را در بانک هایی مانند ثامن الحجج سرمایه گذاری کردند اما الان بلاتکلیف مانده اند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حقوق های نجومی برخی افراد، گفت: دریافت حقوق چند ده میلیونی توسط برخی مدیران عین تبعیض و ناعدالتی است. چطور ممکن است یک خانواده با سه فرزند ماهانه یک میلیون و 300 هزار تومان دریافت کند که باید در کنار دریافت این حقوق کم برای مسکن، حمل و نقل و موارد دیگر پس انداز نماید اما برخی آقایان حقوق  های چند ده میلیون تومانی دریافت کنند اما از آن طرف نه پول آب و برق و گاز بدهند و نه هزینه حمل و نقل بلکه رفت و آمدشان هم با خودروهای دولتی انجام شود؟! این ناعدالتی را نباید مجلس دهم بپذیرد.
سید مهدی هاشمی نماینده تهران نیز با اشاره به حقوق نجومی برخی از مدیران و مسئولین دولتی اظهار داشت: اشکال این موضوع مربوط به قانون و مقررات نبوده بلکه اشکال در اجرای قانون است.


منبع: فارس/ دانا/ روزنامه رسالت/ خبرگزاری بسیج