تبیان، دستیار زندگی
(ص) تندیس ویژه‌ی مصطفی عقاد اهدا می‌شود سیمرغ مردمی نباید حذف شود . بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر عصر روز 12 بهمن ماه طی آیین بزرگداشت عاشورا و محرم كه با حضور هنرمندان در تالار وحدت برگزار خواهد شد، رس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رضاداد: به مناسبت سال پیامبر اعظم (ص)

تندیس ویژه‌ی مصطفی عقاد اهدا می‌شود



سیمرغ مردمی نباید حذف شود .

بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر عصر روز 12 بهمن ماه طی آیین بزرگداشت عاشورا و محرم كه با حضور هنرمندان در تالار وحدت برگزار خواهد شد، رسما آغاز می‌شود.

علیرضا رضا داد دبیر این جشنواره در نشست رسانه‌ای كه صبح امروز (دوشنبه ) برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: نمایش فیلم‌ها از 13تا 22 بهمن خواهد بود و مراسم بزرگداشت سینمایی این رویداد كه به نکوداشت علی نصیریان و یداله صمدی اختصاص دارد، روز 15 بهمن برگزار خواهد شد.

رضاداد درباره وضعیت انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران اظهار داشت: طی تماسی كه صبح با آقای میركریمی مدیر عامل خانه‌ی سینما داشتم، تاكید كردم این سیمرغ اصلی‌ترین جایزه‌ای است كه بین مردم و سینما را پیوند می‌دهد و نباید حذف شود. در نهایت قرار شد هیات مدیره خانه سینما در جلسه‌ای كه عصر امروز دوشنبه خواهند داشت، به بررسی این موضوع بپردازند و امیدوارم این مساله به درستی حل شود.

وی از اهدای تندیس ویژه «مصطفی عقاد» به بهترین فیلم در بخش بین الملل با رویکرد به پیام پیامبر

(ص) و به مناسب سال پیامبر اعظم (ص) خبر داد و اظهار امیدواری كرد: این جایزه بصورت ثابت در دوره های آینده جشنواره قرار بگیرد.

دبیر جشنواره با بیان اینكه امسال 61 کشور در در16 بخش رقابتی و غیر رقابتی و نیز در بازار فیلم یا با حضور میهمان و یا با حضور فیلم در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده‌اند اظهار داشت: در مجموع در این رویداد بیش از 240 فیلم بلند سینمایی ، کوتاه و مستند از کشورهای مختلف در این رویداد به روی پرده می رود که از این میان، 51 فیلم بلند ایرانی ، 115 فیلم بلند خارجی ، 15 فیلم کوتاه خارجی ، 19 فیلم کوتاه ایرانی ، 11 مستند بلند خارجی و دو مستند نیمه بلند ، 11مستند بلند ایرانی و 23 مستند کوتاه خواهند بود.

رضا داد از کشورهای نروژ، انگلستان، صربستان ، اسپانیا ، تایلند، فرانسه ، آمریکا ، ایتالیا ، آلمان ، هلند ، هند ، لهستان ، سوئیس، ژاپن ، برزیل ، کره ، آرژانتین ، عراق ، مصر ، یونان ، فلسطین ، قطر ، سوئد ، مراکش ، کوبا ، دانمارک، یمن، عربستان سعودی، جمهوری چک، مالزی، قطر، بولیوی، اسلوونی، ازبکستان، مکزیک، لیتوانی و آفریقای جنوبی به عنوان کشورهای حاضر در جشنواره فیلم فجر نام برد.

وی افزود: بخش‌های «سودای سیمرغ» ( مسابقه سینمای ایران ) با 26 فیلم بلند سینمایی در بخش مسابقه و سه فیلم در بخش خارج از مسابقه ، بخش «جام جهان نما» ( مسابقه بین الملل ) با 22 فیلم سینمایی ، "جلوه گاه شرق " ( مسابقه سینمای آسیا) با 15 فیلم ، "در جست و جوی حقیقت" (مسابقه سینمای معناگرا) با 16 فیلم، "چشم واقعیت" ( مسابقه فیلم های مستند) با 11 مستند بلند و 23 مستند کوتاه ، مسابقه فیلم‌های کوتاه ایرانی با 19 فیلم کوتاه، مسابقه فیلم‌های کوتاه خارجی با 19 فیلم و مسابقه فیلم‌های اول با 17 فیلم از جمله بخش های رقابتی جشنواره به شمار می‌رود.

كه در این بخشها 34 سیمرغ بلورین به برگزیدگان اختصاص می‌یابد.

دبیر جشنواره با اشاره به دیگر بخش‌های این رویداد گفت: بخش "بزرگداشت ماریو مونیچلی" با 13 فیلم ، "جشنواره جشنواره ها" با 16 فیلم، "نمایش‌های ویژه مستند" با 13 فیلم ، "نمایش‌های ویژه آثار روز" با 13 فیلم ، "سینما و هنرهای دیگر" با 15 فیلم ، "فیلمسازان نام آور و صدسالگی" با 10 فیلم ، "داد و ستد کلام و تصویر" با 10 فیلم وسینمای پایداری با 10 فیلم از جمله بخش‌های غیر رقابتی جشنواره بیست و پنجم فجر خواهد بود.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینكه بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر رویکرد ویژه‌ای به سینمای ملی داشته و در بخش‌های مختلف این رویداد آثاری با رنگ و بوی ملی از اقلیم‌ها و اقوام مختلف ایرانی به نمایش در می‌آید تصریح كرد: در واقع امسال 11 فیلم از جشنواره با ویژگی‌های قوم شناسانه به عنوان "رنگین کمان فرهنگ ملی" به نمایش در می‌آید که ویژگی‌های فرهنگ بومی، آداب و رسوم اقوام مختلف را به تصویر می‌کشند ضمن آنكه یک جایزه ویژه نیز به فیلم برگزیده سینمای ملی اهدا می‌شود.

رضا داد از اضافه شدن یك سیمرغ به مجموع جوایز جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: امسال 11 مستند بلند در بخش "چشم واقعیت" نمایش داده می‌شود و بنا به پیشنهاد هیات انتخاب و با توجه به تعدد مستندهای بلند متقاضی حضور در جشنواره، تصمیم گرفته شد که یک سیمرغ بلورین نیز برای بهترین فیلم بلند مستند در این بخش به فیلم برگزیده اهدا شود.

دبیر جشنواره در ادامه با اشاره به سینماهای نمایش فیلم‌ها گفت: فیلم های جشنواره امسال در 15 سینما با 19 سالن نمایش فیلم به نمایش در می‌آیند که این سالن ها عبارتند از : عصر جدید 1،2،3 ، آفریقا ، استقلال ، سپیده ، آستارا، فرهنگ ، سروش، صحرا ، جمهوری،پایتخت، اریکه ایرانیان ، فردوسی ، فلسطین ، موزه سینما و مجموعه فرهنگی آسمان، که هماهنگی لازم برای آماده سازی سینماهای جشنواره در حال انجام است و از روز 19 دی ماه نیز فعالیت‌های مربوط به سیستم‌های حفاظتی آثار جشنواره آغاز شده و پیش بینی می شود که این اقدامات تا چهارم بهمن ماه پایان یابد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دهمین بازار فیلم و برنامه‌های تلویزیونی ایران در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان كه طی روزهای 15 تا 19 بهمن ماه برگزار می‌شود. اظهار داشت: در این بازار 220 میهمان خارجی از تهیه‌کنندگان ، پخش‌کنندگان و خریداران فیلم به همراه نمایندگان جشنواره‌های مهم بین المللی از 47 کشور جهان در بیش از50 غرفه خارجی و 30 غرفه ایرانی آثار خود را عرضه می کنند.

شایان ذكر است امسال جشنواره به طور همزمان در استان فارس و شهر شیراز برگزار می‌شود و بخشی از فیلم های این رویداد در این شهر به نمایش در می‌آید.

همچنین طبق اعلام دبیر جشنواره‌ی فجر داوران بخش مسابقه‌ی سینمای ایران فردا سه شنبه دوم بهمن ماه معرفی می‌شوند.

بنا بر این گزارش، جلسه‌ی مطبوعاتی جشنواره‌ی فیلم فجر به دلیل جلسه‌ی بعدی دبیر جشنواره زود به پایان رسید و یك ساعت بیشتر طول نكشید.