تبیان، دستیار زندگی
برای نشان دادن اثر دما در سیستم سه­تایی Fe-Cr-C باید مقدار یکی از عناصر آلیاژی ثابت نگه داشته شود. به این ترتیب نمودارهای فازی شبه دوتایی (یا ایزوپلت) ایجاد می شود. این نمودارها شبه دوتایی نامیده می شوند چون یک نمایش دوبعدی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فولادهای زنگ نزن متالورژی جوشكاری و جوش پذیری (3)

فولادهای زنگ نزن متالورژی جوشكاری و جوش پذیری (3)


مطالب قبل را از اینجا می توانید مرور کنید.

سیستم آهن- کرم- کربن

 اضافه کردن کربن به سیستم دوتایی Fe-Cr به طور قابل ملاحظه ای تعادل فازی موجود را تغییر داده و آن را پیچیده می کند. زیرا کربن یک پایدار کننده آستنیت است و حلقه گاما را گسترش می دهد، همچنین باعث پایداری آستنیت در مقادیر کرم بیشتر و دماهای بالاتر می گردد. این موارد برای فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا برای شکل گیری مارتنزیت در طی سرد کردن باید فولاد زنگ نزن در دماهای بالا آستنیتی باشد. برای فولادهای فریتی نیز اندازه حلقه گاما باید به دقت کنترل شود تا در دمای بالا اصلاً آستنیت تشکیل نشود یا مقدار آن کم باشد.

فولادهای زنگ نزن متالورژی جوشكاری و جوش پذیری (3)

تاثیر کربن بر گسترش منطقه فاز گاما

فولادهای زنگ نزن متالورژی جوشكاری و جوش پذیری (3)

برای نشان دادن اثر دما در سیستم سه‌تایی Fe-Cr-C باید مقدار یکی از عناصر آلیاژی ثابت نگه داشته شود. به این ترتیب نمودارهای فازی شبه دوتایی (یا ایزوپلت) ایجاد می شود. این نمودارها شبه دوتایی نامیده می شوند چون یک نمایش دوبعدی از یک سیستم سه تایی را نشان می دهد. به همین خاطر از این نمودار نمی توان همانند نمودارهای دوتایی استفاده کرد. برای مثال نمی توان از خط همدما برای پیش بینی تعادل فازی در نمودار شبه دوتایی استفاده کرد، چون نمودار دارای عمق است (برای مثال خطوط همدما لزوماً در صفحه نمودار قرار نمی گیرند).

فولادهای زنگ نزن متالورژی جوشكاری و جوش پذیری (3)

                                              مقطع شبه دوتایی Fe-Cr-C 
           (الف) 13% کرم و (ب) 17% کرم. C1 کاربید (Cr,Fe)23C6  و  C 2 کاربید  Cr-Fe)7C3)  

ادامه دارد ...

فولادهای زنگ نزن متالورژی جوشكاری و جوش پذیری (1)
فولادهای زنگ نزن متالورژی جوشكاری و جوش پذیری (2)
فولادهای زنگ نزن متالورژی جوشكاری و جوش پذیری (4)

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان