تبیان، دستیار زندگی
مسئولان از جنس مردم هستند و علاقه دارند در جامعه رسانه ای یا در شبکه های اجتماعی فعالیت کنند زیرا با این کار با مردم و دنیای خارج بهتر ارتباط برقرار می کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه های اجتماعی سیاسیون

مسئولان از جنس مردم هستند و علاقه دارند در جامعه رسانه  ای یا در شبکه  های اجتماعی فعالیت کنند زیرا با این کار با مردم و دنیای خارج بهتر ارتباط برقرار می  کنند.

آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان
سیاسیون ، کلینتون ،ظریف

سیاسیون و شبکه های اجتماعی ، قدرت نظامی در فضای مجازی ، انتشار اخبار سیاسی با شبکه های شخصی و ... ؛ شاید کاربرد چنین جملاتی به علت استفاده فراوانشان ، کلیشه ای و خسته کننده شده باشند و گاه حوصله ی مخاطب را سر ببرد اما هرگز نمی توانیم چشم خود را بروی قدرت و وسعت این فضا ببندیم. امروزه فضای مجازی از چنان قدرتی برخوردار گشته است که سردمداران سیاسی بر آن تاکید وافری داشته و از آن در پیشبرد اهداف خود بهره می جویند و استفاده از این فضا جزو لاینفک سیاست گشته است.
اِعمال قدرت فضای مجازی به اندازه ای افزایش یافته که انتخابات 7 اسفند سال 94 ایران اسلامی را به شدت تحت الشعاع قرار داد و برخی صاحب نظران ، انتخابات هفتم اسفند را "انتخابات رسانه ای" نام نهاده اند. بنابراین شاید یکی از ملاک  های مهم برای پیروز شدن افراد در انتخابات همین شبکه  های اجتماعی باشد.

در حال حاضر افزایش قدرت سیاسی مسئولان یک کشور با حضور و فعالیت در فضای مجازی از فردی پوشیده نیست و اکثر سیاسیون برای مردمی جلوه دادن خود و همچنین سرعت انتشار اخبار از این قبیل فضا استفاده می کنند

البته موضوع به اطلاع رسانی در این فضا ختم نمی شود زیرا سیاسیون و صاحب منصبان کشورهای مختلف جهان در اکثر شبکه های اجتماعی از جمله فیس  بوک (Facebook) ، توییتر (Twitter) و ... حضور داشته و صفحات اختصاصی راه اندازی کرده اند و حتی عملکردهای سازمان و یا نهاد مربوطه را در آن منتشر می کنند.

دکتر محمد جواد ظریف در فیس بوک

باید توجه داشت که حضور و فعالیت رجال سیاسی و مسئولان حکومتی کشور ما در شبکه های اجتماعی (Social Networks) همواره در راستای سنجش فضای حاکم بر جامعه و رصد افکار عمومی بوده است. در این میان اولین شخصیتی که رسما اعلام نمود در شبکه های مجازی صفحه ای را برای انتشارِ بی واسطه ی و بی سانسور اخبار دیپلماسی ایران ، راه اندازی کرده "دکتر محمد جواد ظریف" (وزیر امور خارجه ایران) بود. دقیقا پس از آغاز این رویه توسط دکتر ظریف ، بتدریج دیگر مقامات سیاسی ایران وارد شبکه های اجتماعی شده و به طور مستقیم در تعامل با مردم قرار گرفتند.
دکتر ظریف درباره حضور خود در فضای مجازی و انتشار اخبار گفت : "مسئولان از جنس مردم هستند و علاقه دارند در جامعه رسانه  ای یا در شبکه  های اجتماعی فعالیت کنند زیرا با این کار با مردم و دنیای خارج بهتر ارتباط برقرار می  کنند."

هیلاری کلینتون در توییتر

اکثر مقامات سیاسی ایالات متحده آمریکا از سال ها پیش در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته اند اما این روند طی چند سال اخیر این روند سیر صعودی به خود گرفته است؛ تا جایی که مشاهده می شود "هیلاری کلینتون" برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و افزایش محبوبیت و مقبولیت خود از شبکه های اجتماعی حداکثر استفاده را کرده است و این نخستین باری می باشد که نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای اعلام حضور رسمی خود و تبلیغات در این حوزه ، از شبکه اجتماعی یوتیوپ (Youtube) استفاده می کند و باید گفت این یک اقدام بسیار ظریف و هوشمندانه است؛ ضمن این که وی برای تضمین موفقیت خود در گام های فناورانه مربوط به انتخابات 2016 ، یکی از مدیران ارشد گوگل را به استخدام  دفتر خود درآورده است تا با استفاده از بهترین و هدفمندترین روش ، اصول و ترفندهای سیاسی و ارتباطاتی به اهداف خود نائل آید.

دیوید کامرون در توییتر

کارتر می تواند با حدود سه میلیون نفر از نیروهای مسلح آمریکا از طریق صفحه شخصی اش در فیس بوک ارتباط برقرار کند. این در حالی است که یکی از اولویت های خاص و اصلی وی ، ساخت نیروهای ارتش آینده ی آمریکا با بهترین عناصر و افکار و تکنولوِژیِ نوین است

در حال حاضر افزایش قدرت سیاسی مسئولان یک کشور با حضور و فعالیت در فضای مجازی از فردی پوشیده نیست و اکثر سیاسیون برای مردمی جلوه دادن خود و همچنین سرعت انتشار اخبار از این قبیل فضا استفاده می کنند به طوری که "دیوید کامرون" (نخست وزیر انگلیس) پس از انفجار تروریستیِ بروکسل در صفحه ی توییتر خود نوشت : "از حادثه پیش آمده در بروکسل شوکه شده ام و هر کاری را برای کمک به بلژیک انجام خواهیم داد."
وی پیش از این نیز پیام هایی مربوط به روند سیاسی انگلستان در فیس بوک و توییتر منتشر کرده بود.

اشتون کارتر در فیس بوک

اخیرا مشاهده کرده ایم که "اشتون کارتر" (وزیر دفاع آمریکا) صفحه ای شخصی در سایت فیس بوک ایجاد نموده تا اولین وزیر دفاع آمریکایی باشد که به شبکه های اجتماعی می پیوندد. در این راستا پنتاگون (مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا) در بیانیه ای عنوان کرده است که کارتر می تواند با حدود سه میلیون نفر از نیروهای مسلح آمریکا از طریق صفحه شخصی اش در فیس بوک ارتباط برقرار کند. این در حالی است که یکی از اولویت های خاص و اصلی وی ، ساخت نیروهای ارتش آینده ی آمریکا با بهترین عناصر و افکار و تکنولوِژیِ نوین است.

نتیجه

سیاسیون سراسر دنیا امروز بر سر قدرت دست به هر ابزاری می زنند تا روند سیاسی خود را پیش برند؛ حال گاه این روند رنگ و بوی مرمی بودن به خود می گیرد (دکتر محمد جواد ظریف) و گاه در راستای اهداف جهانخوارانه و سیطره ی جهانی است (اشتون کارتر). اما آنچه که حائز اهمیت است روند سیاسی جاری در سطح بین المللی می باشد زیرا طی چند ماه اخیر دیپلمات های ایرانی به کررات بر تعامل خود و کشورهای 1+5 از طریق ایمیل و فیس بوک تاکید داشته اند و خوشبختانه این جریان با نتایج مثبتی نیز همراه بوده است که امید می رود همچنان ادامه داشته باشد.