تبیان، دستیار زندگی
از دیدگاه طب سنتی ایرانی، هر فصل دارای مزاج مخصوص به خود است و بر همین اساس توصیه ها و تدابیر خاصی برای حفظ تندرستی و پیشگیری از بیماری را به شما گوشزد می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر مزاج در هوای بهاری

از دیدگاه طب سنتی ایرانی، هر فصل دارای مزاج مخصوص به خود است و بر همین اساس توصیه ها و تدابیر خاصی برای حفظ تندرستی و پیشگیری از بیماری را به شما گوشزد می کند.

فرآوری: سید محمد امین سعادت - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
آلرژی

آیا همه بیماری های فصلی بد هستند؟

از دیدگاه طب سنتی گاهی بدن نیاز دارد تا مواد بیش از حد انباشته شده را دفع و خودش را کمی سبک کند. بهار این فرصت را به بدن می دهد تا مواد زائدی را  که در بدن جمع شده اند و ممکن است بعد ها احداث بیماری های وخیم تری بکنند به سادگی از بدن دور کرده و علائمی نظیر بیماری داشته باشد. در واقع برای جلوگیری از بیماری های وخیم تر، بدن کمی خانه تکانی کرده است.

چرا در بهار بیمار می شویم؟

به قول حکمای طب سنتی، بهار طبی زمانی آغاز می شود که فرد در سرزمین با دمای معتدل، برای گرم شدن نیاز به پوشیدن لباس اضافی و استفاده کردن از سیستم های گرمایشی نداشته نباشد. شروع بهار، همزمان است با روئیدن گل ها و گیاهان، جفت گیری حیوانات، رونق چهره و بدن، چاقی و سرخی رنگ و رخ آدمی.

در این فصل، گرمی هوا، اخلاط و موادی که به دلیل سرمای زمستان و کاهش تعریق در بدن حبس شده اند را رقیق کرده و به حرکت در می آورد. چیزی شبیه همان اتفاقی که برای برف و یخ های زمستانی می افتد. حالا اگر بدن نتواند این اخلاط را دفع کند، به سوی اندام های ضعیف تر مانند کشاله های ران، زیر پوست و اطراف بدن جاری می شوند و امراض شایعی نظیر دمل ها، جوش ها، ورم های چرکی، خارش، گزگز و.. را ایجاد می کنند. اگر این مواد به مخاط بینی بریزند، زکام، گرفتگی صدا و سرفه ایجاد می کنند. آلرژی ها هم به همین سبب شیوع می یابند. ریزش این مواد به مفاصل نیز موجب درد مفاصل و زانو درد و ورم های چرکی مفصلی می شود.

آش بخورید

یکی از بهترین و دم دستی ترین کارها، خوردن آش های محلی با گیاهان فصلی و تازه همان جاست. گیاهانی از جمله شنگ، والک، پنیرک، ریواس، کنگر و بارهنگ از جمله گیاهان بهاری هستند که علاوه بر ملین بودن، خواص طبی نیز دارند و از طریق لینت مزاج به دفع برخی از مواد زائد کمک می کنند. آش یارمه که از غذاهای محلی خراسانی ها است یک غذای مفید می باشد.

آش

مواد لازم این آش عبارت است از: نخود، عدس، لوبیا (از هر کدام یک پیمانه ) و یارمه (بلغور گندم) سه پیمانه، سبزی های کوهی به مقدار لازم و نمک و فلفل. مواد را از قبل کمی بخیسانید و بعد بپزید. در میانه کار بلغور را اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا ته نگیرد. سپس سبزی ها و نمک و فلفل را اضافه کرده و با دوغ میل کنید.

طرز تهیه آش آلو، مناسب برای نرم کردن مزاج در فصل بهار

مواد لازم:

لوبیا چیتی 1 لیوان، عدس 2 قاشق غذاخوری، برنج 3 قاشق غذاخوری، سبزی تازه شامل تره، جعفری و اسفناج پاک کرده 700 گرم، پیاز متوسط یک عدد، آلوبخارا 1 لیوان، روغن زیتون 6 الی 7 قاشق غذاخوری، گوجه فرنگی 2 عدد، آب غوره به مقدار لازم، نعناع خشک به مقدار لازم، نمک، فلفل و زردچوبه و گلپر ساییده شده به مقدار لازم.

از مصرف مایعات و نوشیدنی های گرمی بخش و رطوبت ساز بپرهیزید. زمانی مایعات را به بدنتان برسانید که واقعا تشنه باشید و آب ولرم بهترین نوع نوشیدنی برای این فصل است

طرز تهیه:
حبوبات را که از شب قبل خیس کرده اید، روی حرارت بگذارید تا به آرامی بجوشد. سپس سبزی خرد شده را به همراه نمک و ادویه به آن اضافه کنید و به مرور به هم بزنید تا پخته شود. در زمان پخت، آلوها را به آش اضافه کنید. می توانید زمانی که آلوها پخته شدند، آنها را در آورید و پس از جدا کردن هسته هایشان، دوباره به آش اضافه کنید. این مقدار غذا برای 4 تا 5 نفر کافی است.

به شیوه طب سنتی بدن تان را به روز کنید

تا اینجا با هم مرور کردیم که شیوع بیماری ها در بهار به دلیل امتلای بدن از مواد نامناسب و منجمد شده ای است که با آغاز فصل گرما در بدن جاری می شوند و به اندام های ضعیف تر می ریزند. حالا برای درمان این ریزش ها چه باید کرد؟ پاسخ خیلی ساده است. به بدن کمک کنیم تا مواد اضافی را دور بریزد و پاک سازی را از کانال و مجرای مناسب تری انجام دهد.

عطار خودتان باشید

اگر در بهار مسافر كوه و دشت هستید، دلتان می خواهد از گیاهان دارویی استفاده كنید و خودتان عطار خودتان باشید به این چند نكته توجه كنید:
گل های بهاری مانند بومادران، بابونه، پنیرک، گل بنفشه، ریحان كوهی، گل گاو زبان، بیدمشک، كاسنی، مریم گلی و... از اساسی ترین گل ها و گیاهان دارویی این فصل به حساب می آیند. بهتر است آنها را خودتان از دل طبیعت چیده، بشویید و در سایه خشک كنید و در طی سال در مواقع لزوم استفاده كنید.

طب سنتی

گل ها را از ریشه نچینید زیرا قسمت مورد استفاده از این گل ها گلبرگ ها هستند و چیدن ریشه ها از رشد آنها جلوگیری می كند، همین طور برای چیدن گیاهان و سبزی ها هم به چیدن برگ ها قناعت كنید و ریشه ها را نچینید.
نحوه استفاده از گیاهان تازه ای كه خودتان چیده اما هنوز خشک نكرده اید این است كه به ازای هر چهار لیوان آب جوش یک مشت بزرگ از گلبرگ ها و برگ ها را ریخته و بعد از ده دقیقه دم كردن نوش جان كنید، اما اگر گیاه خشک شده استفاده می كنید برای چهار لیوان آب جوش یك قاشق غذاخوری سر پر از گل ها و بر گ ها كافی است.

نکته های بهاری

اگر از ملینات و مسهلات نمی توانید استفاده کنید و شرایط خون گیری هم ندارید چند راهکار ساده را پیشنهاد می دهیم.
1. پرخوری نکنید تا ماده اضافی وارد بدنتان نشود.
2. از غذاهایی که تولید کننده خلط خون هستند مانند انواع گوشت به ویژه گوشت قرمز، کمی اجتناب کنید و آنها را به حداقل برسانید.
3. بورانی اسفناج، سمنو و کاهو سکنجبین بخورید.
4. بهترین گوشت، گوشت خروس بچه است و می توانید با ادویه هایی نظیر دارچین و فلفل طعم خوشایندی به آن بدهید.
5. از مصرف مایعات و نوشیدنی های گرمی بخش و رطوبت ساز بپرهیزید. زمانی مایعات را  به بدنتان برسانید که واقعا تشنه باشید و آب ولرم بهترین نوع نوشیدنی برای این فصل است.
6. خوردن شیرینی های طبیعی و ملایم را جایگزین شیرین جات کارخانه ای و شیرینی های قنادی کنید. 
7. به نسبت زمستان، کمتر ورزش کنید و جنب و جوشتان در حد اعتدال باشد تا مواد بیش از اندازه در بدنتان جا به جا نشود.


منبع: برترین ها / تندرستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.