تبیان، دستیار زندگی
«انجمن مباحثه»، وابسته به مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام با هدف کمک به تعمیق و گسترش فقه و اصول در حوزه، در بستر اینترنت راه اندازی شده است و در سه بخش فقه، اصول و دانش های مرتبط (رجال، درایه، حدیث) فعال می باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی انجمن مجازی مباحثه

وابسته به مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام

انجمن مباحثه

در روایات ما از یک سو، زکات علم، آموزش به دیگران[۱] و نشر آن[۲] دانسته شده است و از سوی دیگر امر به کتابت و نوشتن[۳] شده است؛ این دو مطلب در کنار یکدیگر اهمیت دوچندانی پیدا می‌کنند.
استفاده از فضای مجازی جهت نشر علم که پیشتر در بسیاری از دیگر علوم با موفقیت تجربه شده است، هنوز در میان برخی از ما جایگاه اصلی خود را نیافته است. فواید و مزایای بسیاری که بر استفاده از این شیوه مترتب است ضرورت فعالیت در چنین فضایی را به خوبی روشن می‌کند.
فضای مجازی و خصوصاً انجمن‌های اینترنتی در کنار ماندگاری، اعتبار، استناد و گستردگی مراجعین و تعدد راه‌های دسترسی و جستجو، فضای بسیار مناسبی جهت نوشتن و تمرین کتابت است. علاوه که با شکل‌گیری تضارب آراء و نقد دیگران، راه برای بررسی و محک تفکرات و اندیشه نیز فراهم می‌شود.
جلوگیری از تکرار، صرفه‌جویی و قابلیت مراجعه نیز از دیگر مزایای فعالیت‌ در این عرصه است.
امکان در اختیار گذاشتن داشته‌ها، استفاده‌های علمی، نکات و مطالب مهم، می‌تواند کمبود منابع، اساتید و هم‌بحث مناسب را تا حدی جبران کند و البته تشکیل شبکه نخبگانی نیز از مواردی است که در کمتر فضایی به این سادگی قابل دستیابی است.
«انجمن مباحثه»، وابسته به مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام با هدف کمک به تعمیق و گسترش فقه و اصول در حوزه، در بستر اینترنت راه اندازی شده است و در سه بخش فقه، اصول و دانش‌های مرتبط (رجال، درایه، حدیث) فعال می‌باشد.
علاقمندان به رشته‌های فقه و اصول و دانش‌های مرتبط می‌توانند در این انجمن در کنار طرح سؤالات و پرسش‌های خود، مطالب و نکته‌های علمی را بیان کنند و یا اشکالات و نقد و بررسی‌های خود را در موضوعات گوناگون مطرح نمایند.
همچنین زمینه‌ی پاسخگویی به سؤالات دیگران نیز در این فضا فراهم می‌باشد.

انجمن مباحثه

آنچه در این تالار علمی برجسته‌تر است، امکان مباحثه‌ی گروهی حول محورهای مختلف دروس اساتید درس خارج است؛ در این بخش در یک کارِ گروهی، مبانی مختلف فقهی و اصولی استاد استخراج و دسته‌بندی می‌شود و در یک کار علمی خودجوش، نتایج علمی بسیار مهمی به دست می‌آید.
همچنین اشکالات مربوط به درس، در این فضا مطرح می‌شود و توسط اساتید محترم راهنما و شاگردان برجسته استاد پاسخ داده می‌شود.
سهولت به‌کارگیری، وجود اساتید راهنما، ارتباط با اساتید مطرح و برجسته، اعضای نخبه‌ی بااستعداد و مجدّ در امر تحصیل، از ویژگی‌های خاص این انجمن است.
این انجمن که با آدرس mobahathah.ir  قابل دسترسی است، از قالبی ساده و آسان استفاده می‌کند و نظام درختی آن در سرشاخه‌ی خود، پس از بخش اعلانات، شامل سه بخش اصلی فقه و اصول و رجال می‌باشد؛ هر یک از بخش‌های فقه و اصول، به چهار انجمن تقسیم می‌شوند که مباحثات دروس سطح و خارج، و همچنین سؤالات و مطالب علمی را شامل می‌شود. بخش رجال نیز در قالب انجمن‌های قواعد رجال و بررسی راویان، مطالب را دسته‌بندی می‌کند.
تعداد زیادی از اساتید دروس مقدمات و سطح، عضو این تالار هستند و همچنین بسیاری از طلاب دروس خارج، عضو تالار علمی می‌باشند.
افزودن انجمن دروس اساتید، منوط به درخواست شاگردان آن استاد و پذیرفتن مدیریت علمی و محتوایی انجمن مربوطه است.
شما نیز به جمع فعالان این انجمن بپیوندید:
آدرس اینترنتی تالار:
www.mobahathah.ir
آدرس کانال تالار در تلگرام:
@mobahathah_ir


پانوشت‌ها:
[۱] عن أبی جعفر علیه السلام، قال: «زكاة العلم أن تعلمه عباد الله» (الكافی (ط - دارالحدیث)، ج ۱، ص: ۱۰۱)
[۲] «زكاة العلم نشره » (غرر الحكم و درر الكلم، ص: ۳۹۰)
[۳] قد روی عن الرسول صلى الله علیه و آله و سلم أنه قال: «قیّدوا العلم بالكتابة» (السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی (و المستطرفات) ؛ ج ۱ ؛ ص۴۴، مقدمه مؤلف)