تبیان، دستیار زندگی
جهیزیه دیگر یک رسم نیست یک غول است که شما با کشتن آن وارد مرحله شروع زندگی می شوید و البته چندین نفر را از ادامه نرمال زندگی بیرون می کنید!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهیزیه در حد عروس ملکه انگلیس!

جهیزیه دیگر یک رسم نیست یک غول است که شما با کشتن آن وارد مرحله شروع زندگی می شوید و البته چندین نفر را از ادامه نرمال زندگی بیرون می کنید!

امیر رضوانی - بخش اجتماعی تبیان
جهیزیه

جهیزیه که یکی از شیرینی های ازدواج است، امروز بیش از شیرینی با خود تلخی به همراه می آورد! جهیزیه در عرف امروز همه آنچه تعریف می شود که دختر بعنوان وسایل با خود به خانه بخت برده تا یک آینده راحت و پر و پیمان را برای زندگی مشترک فراهم کند. این اسباب در اصل باید اجناس ضروری و مکفی برای شروع یک زندگی باشد اما به جزئی ترین احتیاجات با بهترین برندها تبدیل شده است.
خانواده دختر برای اینکه بتواند خرج جهیزیه را تامین کند مجبور است هزینه گزافی را متحمل شود هزینه ای که تا سالها بعد از ازدواج بر روی دوش خانواده دختر سنگینی می کند.
دادن جهیزیه با این نیت که کمکی باشد تا زوجین بتوانند زندگی خود را شروع کنند خوب است اما اینکه  این رسم وارد چشم و هم چشمی شود نه تنها کمکی به زندگی ها نخواهد کرد  بلکه همانطور که مشاهده می کنیم  بعنوان یک مانع در امر ازدواج تبدیل شده است. البته برخی مواقع جهیزیه تنها مانع نیست بلکه پیامد یک ازدواج است، هستند افرادی که به دلیل قرض مالی برای تامین جهیزیه دختر شان را راهی خانه بخت و خود را راهی زندان کرده اند.

یک جهیزیه چقدر درمی آید؟

مهمترین مسئله این است که همه ما در نظرات خود به اینکه تامین جهیزیه به این شکل، یکی از مشکلات در مسیر ازدواج است تاکید داریم اما هیچ کدام حاضر نیستیم اصلاح این روند را از خود شروع کنیم.

برای خرید جهیزیه ، لیست های متفاوتی وجود دارد در همه آنها وسایل ضروری و مایحتاج اولیه وجود دارد اما دو رویکرد خرید وسایل غیر ضروری و لوکس و همچنین  برندگرایی باعث می شوند که هزینه ها سرسام آور شوند. یک جهیزیه که فقط وسایل مکفی در آن باشد حدود 15 الی بیست میلیون خواهد شد اما عرف یک جهیزیه 50 الی 100 میلیون هزینه بر می دارد البته هستند کسانی که چند برابر این رقم  خرج می کنند.
در برخی از لیست های جهیزیه تا 200  رقم کالا و شاید بیشتر وجود دارد. کالاهایی که برخی از آنها ممکن است  تا سالیان دور یا حتی هیچگاه  به کار داماد و عروس نیاید. اینکه پدر و مادرها وسایل یک عمر زندگی را تامین کرده و زوجین خود، از تلاش برای تامین وسایل زندگی محروم شوند یکی از فرهنگ سازی های اشتباه است.

معایب تهیه جهیزیه های امروزی

الف) برند بودن

خیلی ها برایشان کیفیت و کارایی لوازم مطرح نیست و فقط دوست دارند کاشانه فرزندانشان را خانه برند کنند.حتی اگر یک برند ایرانی کیفیت بهتر از نمونه خارجی خود داشته باشد، این برند غربی است که اولویت دارد.

ب) تجمل گرایی

برند بودن در تهیه جهیزیه یکی از شئون تجمل گرایی است؛ تهیه چند دست از برخی از لوازم، تهیه وسایلی که حتی ممکن است در طول زندگی به کار نیایند از مصادیق دیگر تجمل زدگی در مراسم ازدواج است. متاسفانه چشم و هم چشمی عامل اصلی در انحراف و آسیب به رسم تامین جهیزیه است.

ج) ناکارآمدی

همانطور که اشاره شد در تامین وسایل زندگی به مکفیات و ضروریات اولیه بسنده نشده و نه تنها سعی در تامین جزئی ترین وسایل برای زندگی مشترک است بلکه اصرار بر خرید وسایلی هست که ممکن است هیچ کارایی نداشته و مصرف نشوند. که این مسئله و سایر موارد مطرح چیزی جز فشار مالی را به همراه ندارد.

د) پاتختی

جهیزیه زمانی وارد میدان چشم و هم چشمی می شود که رسمی بعنوان پاتختی برگزار می شود تا همه ببینند چه عروس تمام و کمالی آورده اند! البته خوشبختانه این  مراسم و هزینه های آن به ندرت در حال حذف شدن است. اگر قرار است پاتختی نقطه آه کشیدن و حسرت در خانه بخت شود همان بهتر که چنین رسمی از مد بیافتد.

جهیزیه از معیارهای ازدواج!

از همه این مسائل پیرامون جهیزیه با ارفاق می توان گذشت اما موضوع آنجا فاجعه ناک تر می شود که میزان و نوع جهیزیه، معیار خوشبختی  و حتی انتخاب قرار می گیرد! این نه تنها یک آسیب که یک بیماری فرهنگی است، مواردی وجود دارند که به دلیل جهیزیه کارشان به جدایی کشیده است.
بعنوان مثال چند سال پیش خبری منتشر شد که تازه دامادی در آستانه آغاز زندگی مشترک به خاطر این که لوازم برقی جهیزیه همسرش چینی است به دادگاه خانواده رفت و درخواست طلاق کرد.

جهیزیه را باید برای کمک به شروع زندگی فرزندانمان تهیه کنیم اما گویا سعی بر این است که برای بستن دهن مردم و به رخ کشیدن خود آن را تهیه می کنیم!

این مرد درباره علت تقاضای طلاق به قاضی پرونده گفت: قرار بود تا چند روز دیگر زندگی مشترکمان را آغاز کنیم اما وقتی خانواده مهسا جهیزیه اش را به خانه مان آوردند متوجه شدم بیشتر لوازم برقی آن چینی و بی کیفیت است. آنها با این کارشان توهین بزرگی به من کردند. به همین دلیل می خواهم از او جدا شوم.

نگاه اسلام به جهیزیه چیست؟

نگاه اسلام به جهیزیه ، غیر تکلف آمیز است. یعنی این فرایند، تنها باید به شروع یک زندگی مشترک کمک کند و نه خود یک مانع و تکلف در راه ازدواج باشد. جالب است که فراهم کردن ضروریات اولیه زندگی در اسلام بر عهده مرد گذاشته شده، رسمی که در کشور ما خانواده دختر آن را تقبل کرده است. در این راستا نگاهی به سیره امیرالمومنین (علیه اسلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) الگویی متفاوت از آداب و رسوم امروزی به ما معرفی می کند البته نه تنها در مورد جهیزیه که  بسیاری از آداب و رسوم ازدواج و همچنین شیوه های همسر داری جوان ها با توصیه ها و سیره اهل بیت در تناقض است!

کلام آخر:

جهیزیه می بایست اسباب راحتی و سهولت در امر ازدواج و ایجاد یک زندگی مشترک شود اما این روزها تبدیل به یک مانع جدی و بزرگ شده است که پیامدهای فراوان از جمله رشد تجمل گرایی، فشارهای مالی و روانی، اختلافات خانوادگی و بدتر از همه بالا رفتن سن ازدواج را در پی داشته است. مهمترین مسئله این است که همه ما در نظرات خود به اینکه تامین جهیزیه به این شکل، یکی از مشکلات در مسیر ازدواج است تاکید داریم اما هیچ کدام حاضر نیستیم اصلاح این روند را از خود شروع کنیم.
جهیزیه را باید برای کمک به شروع زندگی فرزندانمان تهیه کنیم اما گویا سعی بر این است که برای بستن دهن مردم و به رخ کشیدن خود آن را تهیه می کنیم!