تبیان، دستیار زندگی
وقتی روان پزشک اتریشی، ویکتور فرانکل، پس از سه سال اسارت در اردوگاه های کار اجباری آلمان نازی آزاد شد، به یک نتیجه ی مهم علمی دست یافت که بعدها یکی از مکاتب روان شناسی به نام ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصمیم با شماست

تصمیم با شماست

وقتی روان پزشک اتریشی، ویکتور فرانکل، پس از سه سال اسارت در اردوگاه های کار اجباری آلمان نازی آزاد شد، به یک نتیجه مهم علمی دست یافت که بعدها یکی از مکاتب روان شناسی به نام (معنا درمانی) شد. 

او در پی تجربه شخصی و مشاهده زندانیان دیگر، نتیجه گرفت که انسان ها قادر هستند هر رنج و مشقتی را تحمل کنند. مادام که در آن رنج و مشقت (حکمت) خاصی را درک کنند. 
به عنوان مثال، اگر دو برادر همسان را به مدت سه سال هر روز به بدترین شکل کتک بزنند و به اولی بگویند که کتک خوردنش جزئی از یک تمرین ورزشی است و به دومی هیچ دلیلی برای کتک خوردنش ارائه ندهند، بردار اول بعد از سه سال به روزشکاری قوی با اعتماد به نفسی بالا، و به برادر دوم به انسانی حقیر و سرشار از عقده ها و کینه ها تبدیل می شود. 

کتک خوردن و رنج برای هر دو یکسان است، اما تفاوت در حکمتی است که می تواند به رنج کشیدن (معنا) بخشد. یکی به امید روزهای بهتر رنج می کشد و دیگری با هر ضربه، خردتر و حقیرتر می شود. 
در واقع این که چگونه با سختی ها و مشقت های زندگی کنار بیایم و به آن ها واکنش نشان دهیم، بسیار مهم است. 

می توانیم تصمیم بگیریم به سختی ها و مصائب اجتناب ناپذیر زندگی از منظر (معنا و حکمت) نگاه کنیم. تا در پس هر ضربه ی روحی و هر لطمه ی جسمی، تنومند تر، مقاوم تر و آگاه تر بیرون بیاییم. یا اینکه تصمیم بگیریم در بهترین حالت، یک (قربانی منفعل) با حیاتی پر از غم باشیم.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: مرجان سلیمانیان

منبع: پیک سنجش