تبیان، دستیار زندگی
اگر انسان منتظر حقیقی باشد و یا در اوج ، به انتظار عارفانه برسد ، آن گاه اگر ظهور هم رخ ندهد ، او به فرج شخصی خود خواهد رسید و از نعمت عنایات خاصه ی امام زمان(عج) برخوردار خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرج شخصی توسط امام زمان(عج)

اگر انسان منتظر حقیقی باشد و یا در اوج، به انتظار عارفانه برسد، آن گاه اگر ظهور هم رخ ندهد، او به فرج شخصی خود خواهد رسید و از نعمت عنایات خاصه ی امام زمان (عج) برخوردار خواهد شد. (1)
شاید به همین دلیل باشد که بزرگان، فرج را دو نوع دانسته اند؛ فرج نوعی و فرج شخصی.

فرآوری: سیدعلی درچه ای - بخش مهدویت تبیان
یا صاحب الزمان

فرج شخصی بهره مندی از فیض امام است

این تقسیم بندی در بیان حضرت آیة الله بهجت (ره) به صورت های مختلفی آمده است: «یکی از امور مهم بلکه از اهم امور، این است که بدانیم چه کار کنیم تا مثل کسانی از علماء و متشرعه و صلحای تابع باشیم که فرج شخصی و ارتباط خاص با حضرت ولی عصر (عج) داشته اند و محتاج نبوده اند که در امور خودشان یا غیر خودشان فی الجمله عدل عمومی را خواستار باشند. از قبیل نواب اربعه و علمای معاصر آنها که مقامات و کراماتی داشته اند که ما نداریم، به طوری که نمی توانیم بگوییم مثل آنها هستیم. باید مجالسی تشکیل دهیم و با رفقا و اصدقاء بنشینیم و مذاکره کنیم که به چه راهی می شود به حضرت رسید و با آن حضرت رابطه داشت؛ زیرا بلاکلام هر فیضی به ما می رسد-چه خصوصی و چه عمومی و چه داخلی و یا خارجی، و چه جسمانی و چه روحانی- فقط از ناحیه ی همان یک فیض است و توجه به همه ی ائمه (علیه السلام) هم به او راجع می شود. لذا شخصی به حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) توسل نمود و حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) او را به فلان امام و فلان امام، و در آخر به امام زمان (عج) حواله داد» (2)

علّت غیبت امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف خود ماییم

هر فیضی به ما می رسد، فقط از ناحیه ی همان یک فیض است و توجه به همه ی ائمه(علیه السلام) هم به امام زمان عج راجع می شود. لذا  شخصی به حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) توسل نمود و حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) او را به فلان امام و فلان امام، و در آخر به امام زمان (عج) حواله داد

سبب غیبت امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف خود ما هستیم زیرا دستمان به او نمی رسد، وگرنه اگر در میان ما بیاید و ظاهر و حاضر شود چه کسی او را می کُشد؟! آیا جنّیان آن حضرت را می کشند، یا قاتل او انسان است؟! ما از پیش در طول تاریخ ائمّه علیهم السلام، امتحان خود را پس داده ایم که آیا از امام تحفّظ، و اطاعت می کنیم، و یا این که او را به قتل می رسانیم؟! انحطاط و پستی انسان به حدّی است که قوم حضرت صالح علیه السّلام ناقه ی صالح را با این که وسیله ی ارتزاق و نعمت آن ها بود، پی کردند، چنان که قرآن کریم درباه ی آن می فرماید:«لهَا شِرْبٌ وَ لَکُمْ شِرْبُ یَوْمٍ مَّعْلُومٍ» (3) یعنی، یک روز آب سهم شما باشد و روز دیگر سهم آن. آن ناقه، یک روز آب چاه را می خورد و در عوض به آن ها شیر می داد! بنابراین، همان گونه که ممکن است عُقلا خزینه و انبار نعمت خود را نابود کنند، همچنان که ناقه ی صالح را کشتند، امکان دارد که ما انسان های عاقل (!) نیز امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف را که تمام خیرات از او است و از ناقه ی صالح بالاتر و پر فیض تر است برای اغراض شخصیّه ی خود به قتل برسانیم! (4)

هر کس باید آمادگی فرج را در خود مهیا کند

«هر کس باید در فکر خود باشد و راهی برای ارتباط با حضرت ولی عصر (عج) و فرج شخصی خود پیدا کند، خواه ظهور و فرج آن حضرت دور باشد، یا نزدیک...! با اینکه ارتباط و وصل با آن حضرت و فرج شخصی ، امر اختیاری ما است ـ به خلاف ظهور و فرج عمومی ـ با این حال چرا به این اهمیّت نمی دهیم که چگونه با آن حضرت ارتباط برقرار کنیم؟! و از این مطالب غافل هستیم، ولی به ظهور و دیدار عمومی آن حضرت اهمیت می دهیم و حال این که اگر برای فرج شخصی به اصلاح خود نپردازیم، بیم آن است که در ظهور آن حضرت از او فرار کنیم؛ چون راهی که می رویم راه کسانی است که اَهَمّ و مهمّی قایل نیستند» (5)
مرحوم آیة الله شیخ علی سعادت پرور (پهلوانی) نیز در کتاب خود ذیل روایات مربوط به فضیلت انتظار می فرماید: با دقت در روایات فهمیده می شود که فرج بر دو قسم است: فرج شخصی و فرج عمومی و فرج شخصی خود به دو نوع است: الف- پاک شدن انسان از اخلاق زشت و ویژگی ها و صفات پست و فرومایه ، و به دنبال آن رسیدگی به کمالات فطری و درجات والای انسانی و اخلاق و منش الهی.

اگر برای فرج شخصی به اصلاح خود نپردازیم، بیم آن است که در ظهور آن حضرت از او فرار کنیم؛ چون راهی که می رویم راه کسانی است که اَهَمّ و مهمّی قایل نیستند

ب: فرجی که به ولی عصر و امام قائم به حق عجل الله تعالی فرجه منسوب است، که این نوع از فرج شخصی، به نوبه خود، بر دو نوع است:
1- شناخت مقام نورانیت امام (علیه السلام) که چیزی جز مقام ولایت الهی نیست و این معرفت را فقط به دنبال فرج شخصی که همان رسیدن به کمالات فطری درونی است می توان به دست آورد.
2- رسیدن به خدمت امام (علیه السلام) و درک زمان ظهور آن حضرت؛  و معلوم است که اگر این فرج حاصل شود، فرج به معنای اول که همان رسیدن به کمالات انسانی است نیز حاصل می شود. زیرا چنان که از بعضی از روایات فهمیده می شود، رسیدن به حضور امام (علیه السلام) در زمان ظهور آن حضرت، برای تمام افراد بشر (که به او ایمان داشته باشند) یا لااقل برای خواص و وارستگان از غیر حق، در رسیدن به کمالات انسانی و درجات عالی اثر بسیار و نقش جدی دارد.
و اما فرج عمومی عبارت است از رها شدن جامعه از شرّ ستم و بیداد و رسیدن به عدل و داد و برپا شدن دولت آقایی و عدل که در آن دولت، حق عزیز و محترم، و باطل ذلیل و پایمال گردد.
بعضی از دعاها و روایات و به ویژه دعاهایی که در ماه مبارک رمضان وارد شده است درخواست فرج شخصی را به انسان الهام می کند و برخی روایات به طلب فرج  عمومی در زمان امامان و در زمان غیبت مربوط است که برای آن پاداش بزرگی ذکر کرده اند. (6)

نتیجه گیری

فرج و گشایش در همه امور وابسته به ولی زمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. فرج که همان گشایش در امور است به دو قسم فرج شخصی و فرج عمومی تقسیم می شود. فرج شخصی گشایش یا به کمال رسیدن و یا ارتباط معنوی هر فرد با امام است و فرج عمومی ظهور و تشکیل حکومت جهانی است که منتج به فرج و گره گشایی همه مردم می شود و در سایه سار این حکومت است شرایط به کمال رسیدن برای تمامی انسان ها مهیا می شود. به تعبیر آیة الله بهجت بر هر فردی لازم است در جهت فرج شخصی گام بردارد. چون اگر خودسازی نکنیم و آمادگی ظهور نداشته باشیم، نمی توانیم حضور حضرت و قیام حضرت را بپذیریم.

پی نوشت :

1)  انتظار عامیانه عالمانه عارفانه- حجت الاسلام پناهیان، ص311
2)  در محضر بهجت،ج3،شماره ی 1321
3)  شعراء، آیه ی 155
4)  در محضر آیت اللّه بهجت رحمة اللّه علیه، جلد اول
5)  در محضر بهجت،ج2،شماره ی 195
6) ظهور نور،مؤلف:علی سعادت پرور،مترجم:جواد وزیری فرد،صص72-73



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.