تبیان، دستیار زندگی
ار! تصور كنید، نوزادی به دنیا بیاید و در شكمش، جنین دیگری داشته باشد! ممكن است فكر كنید كه طفلك دخترك در شكم مادرش باردار شده، ولی نكته اینجاست كه نوزاد پسر است. این اتفاقی است كه اخیرا در شیلی رخ داده( 24 نوامبر 2006)...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولد نوزاد باردار!


تصور كنید، نوزادی به دنیا بیاید و در شكمش، جنین دیگری داشته باشد! ممكن است فكر كنید كه طفلك دخترك در شكم مادرش باردار شده، ولی نكته اینجاست كه نوزاد پسر است.

این اتفاقی است كه اخیرا در شیلی رخ داده( 24 نوامبر 2006) و نوزاد پسری با یك جنین در شكمش متولد شده است. پزشكان هم در اولین فرصت این نوزاد دومی ‌را به دنیا آوردند ولی این جنین زنده نماند.


عجیب ولی واقعی

پزشكان می‌گویند، این نوزاد دچار پدیده جنین در جنین (FETUS IN FETUS) شده است و در دوران بارداری مادر، جنین فرعی وارد بدن جنین اصلی شده و در بدن او رشد كرده است و در نهایت، جنین اصلی یعنی همین پسر بچه با یك جنین در داخل شكمش متولد شده است.

پزشكان بیمارستان هرنان هنریكوئز(HERNAN HENRIQUEZ) شهر تماكو(TEMUCO) در شیلی، مدتی قبل از تولد این نوزاد، با تصویر برداری از جنین، متوجه وجود یك جنین 10 سانتی‌متری در بدن جنین اصلی شده بودند.

جنین فرعی چهار اندام و یك ستون فقرات ناقص داشت، اما سر نداشت. به همین خاطر هیچ امیدی به زنده ماندنش نبود.

بعد از تولد نوزاد اصلی، پزشكان او را جراحی كردند و جنین فرعی را از شكمش خارج كردند. در حال حاضر نوزاد پسری كه هنوز نامی ‌برایش انتخاب نشده، زنده و سالم است.

دكتر ماریا آنجلیكا بلامر، رئیس بخش نوزادان بیمارستان هرنان هنریكوئز، در این باره می‌گوید: «این یك مورد نادر است. ولی خیلی خطرناك نیست، چون قابل درمان است. این نوزاد پسر هم جراحی شد و اگر مشكل خاصی برایش پیش نیاید، حتما زنده خواهد ماند.»


پدیده ی جنین در جنین

پدیده جنین در جنین، یك اختلال بسیار نادر است كه از هر 500000 تولد زنده، یكی دچار این مشكل می‌شود. در این پدیده جنین اصلی میزبان جنین فرعی است.

جنین فرعی كه خود توانایی تامین غذا و اكسیژن مورد نیازش را ندارد، با كمك چیزی شبیه بند ناف به سیستم گردش خون جنین اصلی متصل شده و از این راه به حیات خود ادامه می‌دهد.

البته این بند ناف جنین فرعی با بند ناف واقعی تفاوت‌هایی دارد كه مهم ترین آنها تعداد رگ‌های داخل آن است. به عبارتی بند ناف جنین فرعی فقط 2 رگ دارد، در حالی كه بند ناف طبیعی 3 رگ دارد. همین موضوع باعث شد تا در تئوری دو قلو بودن دو جنین تو در تو تردید ایجاد شود.

البته معمولا جنین فرعی برای جنین اصلی مشكلی ایجاد نمی‌كند، مگر اینکه رشد كرده و به حدی بزرگ شود كه به عنوان یك توده بتواند به سایر اعضای جنین اصلی فشار وارد كند. در این موقع است كه جنین اصلی كه دیگر باید آن را نوزاد نامید، با احساس علایمی‌مثل درد، تهوع و استفراغ و یبوست بزرگ‌تر‌ها را متوجه مشكل می‌كند و در نهایت پزشكان با كمك روش‌های تصویربرداری پیشرفته ی پزشكی، وجود جنین فرعی در بدن نوزاد را كشف می‌كنند.

بند ناف جنین فرعی فقط 2 رگ دارد، در حالی كه بند ناف طبیعی 3 رگ دارد. همین موضوع باعث شد تا در تئوری دو قلو بودن دو جنین تو در تو تردید ایجاد شود.

در این موارد معمولا جنین فرعی در شكم، خصوصا پشت پرده صفاقی نوزاد قرار دارد، یعنی جنین فرعی لابه‌لای روده‌ها و احشای داخل شكم از طریق همان بند ناف 2 رگه، به عروق صفاقی جنین اصلی متصل است. اما در موارد معدودی از این پدیده ی نادر، جنین فرعی در دهان، كمر و حتی بیضه و جمجمه ی نوزاد میزبان هم قرار می‌گیرد.

تاكنون 92 مورد جنین در جنین گزارش شده كه آخرین آنها همین مورد در شیلی بود. اولین بار در سال 1806 میلادی چنین پدیده‌ای گزارش شد.


چرا و به چه علت؟

با اینكه در برخی از منابع، علت پدیده ی جنین در جنین را در واقع نوعی دو قلویی می‌دانند، اما بررسی 92 مورد از این پدیده كه تا كنون گزارش شده است، نشان می دهد كه معمولا نوعی تومور خوش‌خیم به نام تراتوم(TERATOMA) كه در سنین بسیار پایین تشکیل آن شروع می‌شود، باعث ایجاد جنینی در بدن یك جنین می‌شود. تراتوم، توموری متشکله از انساج مختلف جنینی است. حتی در برخی موارد، مثل آنچه در سال 1997 در بیمارستان جانز هاپكینز آمریكا گزارش شد، برای بهبود كامل جنین اصلی، پزشكان مجبورند بعد از جراحی از شیمی‌ درمانی استفاده كنند.

نوعی تومور خوش‌خیم به نام تراتوم(TERATOMA) كه در سنین بسیار پایین تشکیل آن شروع می‌شود، باعث ایجاد جنینی در بدن یك جنین می‌شود. تراتوم، توموری متشکله از انساج مختلف جنینی است.

در تراتوم، بافت‌های تومور بسیار تمایز یافته‌اند و در برخی موارد حتی عملكرد یك بافت طبیعی را هم دارند. البته نكته مهم در مورد این تومور این است كه معمولا بافت داخل تراتوم، با بافتی كه تومور در آن واقع شده تفاوت دارد، یعنی مثلا در داخل ریه یا شكم تراتومی ‌كه دندان تولید می‌كند تشكیل می‌شود. ولی دندانی هم كه ایجاد می‌شود، یك دندان كامل است.

اگر این تراتوم رشد زیادی داشته باشد و بتواند بافت‌های متعددی مثل استخوان‌های مهره، اندام‌ها و نیز عضله و دندان را با هم تولید كند، توده‌ای تشكیل می‌شود كه بسیار شبیه یك جنین است. این همان اتفاقی است كه در پدیده جنین در جنین رخ می‌دهد.

منبع : همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.