تبیان، دستیار زندگی
زوجین جوانی که به تازگی زندگی مشترکشان را شروع کرده اند نگران فرزند آوری و خرج و مخارج بزرگ کردن آن هستند . بسیاری از زوج های جوان، این روزها بر این باورند که خانواده ایده آل، خانواده ای تک فرزندی است و داشتن بیش از یک فرزند در خانواده سطح کیفی تربیت کودک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرج یک بچه چقدر است؟

زوجین جوانی که به تازگی زندگی مشترکشان را شروع کرده اند نگران فرزند آوری و خرج و مخارج بزرگ کردن آن هستند . بسیاری از زوج های جوان، این روزها بر این باورند که خانواده ایده آل، خانواده ای تک فرزندی است و داشتن بیش از یک فرزند در خانواده سطح کیفی تربیت کودک را کاهش می دهد...

فرآوری: ه-هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
بچه، دوقلو

مدیر كل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور با اشاره به اینكه سن ازدواج در مردان به بالای ۳۵ سال و در دختران به بالای ۳۰ سال رسیده است، گفت: هم اكنون شاهد تاخیر در فرزندآوری زوجین هستیم. علی اكبر محزون در حالی این خبر را اعلام كرد كه در سال های اخیر هشدار های زیادی درباره عوارض ازدواج دیر هنگام داده شده است. مدیر كل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور در نشستی درباره بحث جمعیت كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: طبق آخرین آمارها در سال گذشته یك میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۱۹ ولادت در كشور ثبت شده است كه از این تعداد یك میلیون و ۲۰۸ هزار و ۱۵۶ مورد مربوط به شهرها و ۳۶۲ هزار و ۶۳ مورد مربوطه به روستاها بود. او افزود: آمار ولادت در شهرها سه برابر روستاها است و رشد آمار ولادت در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، ۳/۲ درصد بود. محزون بیان كرد: از تعداد ولادت های ثبت شده در سال ۹۴، ۸۰۶ هزار و ۴۵۹ ولادت مربوط به پسران و ۷۶۳ هزار و ۷۵۹ مورد مربوط به دختران بود. یعنی به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر ۱۰۶ پسر متولد شد. محزون ادامه داد: هم اكنون فاصله سنی میان جمعیت دختران و پسران در سن ازدواج ۵ سال است كه این موضوع باعث به هم خوردن تعادل جمعیت شده است. مدیركل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور تصریح كرد: ۷/۴۷ درصد ولادت های سال ۹۴ در ۱۰ سال نخست ازدواج زوجین صورت گرفت و در سال ۸۴ وضعیت به گونه ای بود كه ۷۱ درصد از ولادت ها در ۱۰ سال نخست ازدواج انجام می شد.

تاخیر در فرزندآوری زوجین

محزون بیان كرد: در سال ۹۴، ۴/۴۸درصد ولادت ها در ۵ سال نخست ازدواج صورت گرفت، در حالی كه در سال ۸۴، ۴/۵۲ درصد ولادت ها در ۵ سال نخست ازدواج انجام می شد. تحلیل این آمار نشان دهنده آن است كه بخشی از ولادت های شكل گرفته در ۵ سال نخست ازدواج به ۵ سال دوم موكول شده و به نوعی شاهد تاخیر در فرزند آوری زوجین هستیم. مدیر كل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور بیان كرد: میانگین سن مادران در كشور ۲۸ سال و پدران ۵/۳۱ سال است و آمار فرزندآوری برای مادران بالای ۳۰ سال در سال ۸۴، ۵/۲۷ درصد بود كه این آمار در سال ۹۳ به ۵/۳۵ درصد و در سال ۹۴ به ۳/ ۴۰ درصد رسیده است.

ترس از فرزندآوری چرا به وجود آمد؟

سیاست های خرید مسکن و خودرو و لوازم خانگی با شرایط اقساطی در وضعیتی که به سوی یک وضعیت ازهم گسیخته مصرفی هم می رویم، ما را مجبور می کند از صبح تا شب کار کنیم تا قسط خریدهایمان را بدهیم و هنوز قسط تمام نشده، وام دیگر برای تامین کالای دیگر بگیریم. خب چنین چیزی عملاً فرصت بچه دارشدن را از خانواده ها می گیرد

زوجین جوانی که به تازگی زندگی مشترکشان را شروع کرده اند نگران فرزند آوری و خرج و مخارج بزرگ کردن آن هستند . بسیاری از زوج های جوان، این روزها بر این باورند که خانواده ایده آل، خانواده ای تک فرزندی است و داشتن بیش از یک فرزند در خانواده سطح کیفی تربیت کودک را کاهش می دهد. علاوه بر مسائل اقتصادی، شاید همین دلیل سبب افزایش روند تک فرزندی و کاهش میل زوجین به باروری و فرزندآوری در سال های اخیر شده است. حال به برخی هزینه های فرزندآوری می پردازیم که در ادامه می خوانید:

مخارج تقویت قوا: می گویند باید پیش و پس از بارداری دائما خودتان را تقویت کنید که این تقویت قواهم طبق معمول خرج های خودش را دارد!

آزمایش خون اساسی: قبل از بارداری یک آزمایش خون کامل باید بدهید که چون کامل است، کاملا هم گران است. این آزمایش خون حدودا 200هزار تومان خرج دارد که باتوجه به اینکه انجام آن مهم است و می تواند از مشکلات کودک و مادرش در آینده جلوگیری کند هزینه اش فدای سر خودتان و خانواده تان!

سونوگرافی و هیجان های گران قیمت: یکی از قسمت های هیجان انگیز دوران بارداری، سونوگرافی است که معمولا چهار بار طی دوران بارداری (ماه دوم، اواخر ماه سوم و شش ونیم ماهگی و اواخر بارداری) برای بررسی میزان رشد جنین و سلامت بارداری با صلاحدید پزشک انجام می شود. به تازگی قیمت سونوگرافی 400 درصد افزایش یافت! در حالی که عملاً امکان انجام سونوگرافی در بیمارستان های دولتی فراهم نیست و فقط برای بیماران اورژانسی انجام می شود و مردم مجبورند برای انجام این کار به مراکز خصوصی بروند و تعرفه خصوصی بپردازند.

9 ماه ملاقات با دکتر: وقتی مطمئن شدید که باردار هستید دیگر باید به طور منظم تحت نظر دکتر زنان و زایمان باشید و برای خودتان پرونده تشکیل بدهید. هزینه ملاقات با پزشک متخصص باتوجه به اینکه مطب پزشک در کدام منطقه باشد متفاوت و سرسام آور است.

زیرمیزی هم هست: داستان زیرمیزی را همه می دانید و یک قصه تکراری است که ما هم ناچار تکرارش می کنیم و آن هم این است که بعضی پزشکان متخصص برای سزارین علاوه بر آنچه که بیمارستان به عنوان دستمزد خدمت شان تقدیم می کند از بیماران پول اضافه تری هم می گیرند.

انتظار به پایان می رسد: بعد از ماه ها انتظار به یکی از بهترین و پراسترس ترین مراحل بچه دار شدن می رسید. 
شش ماه استراحت مادرانه و عواقب آن: موردی که نباید برای مادران شاغل فراموش کرد این است که مدت ها از تعیین قانون افزایش مرخصی زایمان می گذرد اما در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها این قانون اجرایی نمی شود. اما ممکن است در برخی ادارات این قانون اجرا شود اما حقوق تان ماه به ماه به حساب تان ریخته نشود بلکه باید صبر کنید تا بعدازگذشت زمان از بیمه دریافت کنید.
زردی گرفتن نوزاد: زردی نوزاد از آن مشکلاتی است که در همان ابتدای تولد بچه به قول امروزی ها یک حال گیری کامل است چون اگر زردی شدید باشد باید درمان شود و این درمان اغلب در بیمارستان صورت می گیرد که باتوجه به اینکه بیمارستان موردنظر خصوصی یا دولتی است هزینه هایش فرق می کند البته می شود دستگاه فتوتراپی را اجاره و در منزل از آن استفاده کرد. هزینه اجاره دستگاه فتوتراپی برای هر شب بین 100 تا 150 هزار تومان است.

نوزاد احتیاج به نظارت پزشک دارد: بعد از اینکه به سلامت کوچولوی تان به دنیا آمد باید تا شش ماهگی، ماهی یک بار خدمت متخصص کودکان برود تا وضعیت رشد و سلامتش بررسی شود! ویزیت متخصصان کودک هم قیمت های متفاوتی دارد اما به طور متوسط 80 الی 100 هزار تومان درنظر بگیرید. آزمایشات غربالگری و واکسیناسیون نوزاد هم از چهار روز بعد از تولد انجام می شود.

فرصت بچه دار شدن نیست

اما گذشته از مخارج سنگین فرزندآوری برخی زنان به بهانه فرصت نداشتن ،از بچه دار شدن خود داری می کنند.
فاطمه سیارپور انسان شناس و عضو شورای مرکزی انسان شناسی و فرهنگ-در پاسخ به اینکه نقش اقتصاد در کاهش تمایل زنان به فرزندآوری چیست توضیح داد: ببینید! شما با یک مسئله تک مجهولی مواجه نیستید، با یک مسئله کشوری تنها هم مواجه نیستید. باید توجه کنید شما با یک امر پیچیده، حتی بغرنج، چندوجهی و جهانی مواجهید. این وضعیت فقط خاص زنان کشور ما در دوران حاضر نیست. زنان شاغل تقریبا در همه جای دنیا همین وضعیت را دارند.

در سال ۹۴، ۴/۴۸درصد ولادت ها در ۵ سال نخست ازدواج صورت گرفت، در حالی كه در سال ۸۴، ۴/۵۲ درصد ولادت ها در ۵ سال نخست ازدواج انجام می شد. تحلیل این آمار نشان دهنده آن است كه بخشی از ولادت های شكل گرفته در ۵ سال نخست ازدواج به ۵ سال دوم موكول شده و به نوعی شاهد تاخیر در فرزند آوری زوجین هستیم

وی در ادامه گفت: تمایل به فرزندآوری برای زنی که کار می کند به شکل نسبی و با توجه به شرایط اجتماعی کم است. زیرا علاوه بر کار بیرون به قصد بهبود معیشت و اقتصاد باید مسئولیت کارهای خانه و فرزند پروری را هم بر دوش بگیرد. یعنی زن شاغل یک زن خانه دار هم هست ولی زن خانه دار، مسئولیت های زن شاغل را ندارد و علاوه بر آن همه روز کارفرما و کارمند خودش است و روزش را به خواسته خودش مدیریت می کند.
این پژوهشگر و انسان شناس ضمن اشاره به وضعیت زنان شاغل در کشور ایران اظهار کرد: حالا وضعیت کشور خودمان را از لحاظ اقتصادی در نظر بگیرید. هجوم تبعات سیاست های اقتصاد سرمایه داری و نیاز به درآمد بیشتر برای گذران زندگی بهتر، بخشی زیادی از زنان را به بازار کار کشانده است. سیاست های خرید مسکن و خودرو و لوازم خانگی با شرایط اقساطی در وضعیتی که به سوی یک وضعیت ازهم گسیخته مصرفی هم می رویم، ما را مجبور می کند از صبح تا شب کار کنیم تا قسط خریدهایمان را بدهیم و هنوز قسط تمام نشده، وام دیگر برای تامین کالای دیگر بگیریم. خب چنین چیزی عملاً فرصت بچه دارشدن را از خانواده ها می گیرد.

فاطمه سیارپور در ادامه به تاثیر مسائل اقتصادی بر تک فرزندی پرداخته و در این باره گفت: اگر در این میان زنی هم صاحب بچه شود به همان یکی یا نهایتا دوتا اکتفا می کند. زیرا مشاغلی که در جامعه ما برای زنان تعریف شده، مشاغل پولساز و با درآمد بالا نیست. در حالی که در همه این سال ها کشور تورمی دورقمی داشته است.

وی تصریح کرد: یک مسئله دیگر را هم باید در نظر داشت که آن هم باز بعد تاریخی دارد. در دولت گذشته به اذعان بسیاری از تحلیل گران ما با تخریب وسیعی در مدیریت کشور به ویژه شرایط اقتصادی مواجه بودیم که اگر قرار بود کار مثبتی هم انجام شود، در سایه این تخریب وسیع رنگ می باخت.

سیارپور ادامه داد: یکی از این نمونه ها تبلیغات برای افزایش جمعیت بود که در آن دولت کلید خورد ولی با بازخوردهای بسیار منفی روبرو شد، زیرا پیش از آن وضعیت کشور از لحاظ مدیریت اقتصادی یک وضعیت بحرانی شده بود و در چنین شرایطی صحبت کردن از افزایش موالید بیشتر یک لطیفه بود تا یک امر به واقعیت تبدیل شود؛ هرچند که آمار و ارقام جمعیت نشان دهنده وجود یک بحران باشد و هر چند امواج بزرگ مهاجرت نخبگان و حتی غیرنخبگان در همان زمان ها اتفاق افتاده باشد و باز هر چند سیاست های تشویقی مثل کمک مالی دولت (که البته فقط در طی چند ماه با مبلغ بسیار غیرقابل ذکر) تبلیغ می شد.

این انسان شناس با تاکید بر اینکه تنها اشتغال و کمک اقتصادی زنان آن ها را از بچه دارشدن منع نکرده گفت: معجونی از حاکمیت شرایط اقتصادی سرمایه دارانه خصوصا نولیبرالی با مدیریت کلان اقتصادی  اشتباه در این میان حاکم شده که فرصت یک زندگی لذت بخش را از ما می گیرد و هر چه بیشتر ما را از طبیعت خودمان دور می کند.

فاطمه سیارپور در انتها گفت: نباید فراموش کنیم که فرزندآوری امری طبیعی است که شرایط اجتماعی و فرهنگی ما را از آن منع می کند. ظاهرا شواهد نشان می دهد که به تعبیر انسان شناسانه، فرهنگ علیه طبیعت در حال شوریدن است. این مسئله حتما تبعات مثبت و منفی زیستی، طبیعی، اجتماعی و فرهنگی ثانویه نیز دارد که چون مدیریت زندگی را پیچیده و بغرنج می کند، در این مجال فرصت پرداختن به آن نیست.


منابع : فردا / آرمان / فرارو