تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم یکی از کاربران تلفن همراه هستید، اما آیا می دانید صحبت کردن با تلفن همراه بدون رعایت شرایط ایمنی چه زیان های پزشکی و عوارض جانبی در بر خواهد داشت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامدهای ناگوار امواج موبایل 

شاید شما هم یکی از کاربران تلفن همراه هستید، اما آیا می دانید صحبت کردن با تلفن همراه بدون رعایت شرایط ایمنی چه زیان های پزشکی و عوارض جانبی در بر خواهد داشت؟

فرآوری: سید محمد امین سعادت - بخش دانش و زندگی تبیان
امواج مغز

امروزه استفاده ازتلفن همراه جزو لاینفک زندگی مردم جهان شده است. در سال گذشته حدود 730 میلیون دستگاه تلفن همراه به فروش رسیده است و اکنون حدود یک سوم از جمعیت جهان جزو کاربران تلفن همراه هستند و بیش از 500 میلیون نفر از مردم جهان از تلفنهای همراهی استفاده می کنند که دارای تشعشعات الکترومغناطیسی هستند. بحث و جدلهای بسیاری درباره تاثیرات منفی این امواج وجود دارد و به همین جهت هر از گاه دانشمندان در نقاط مختلف جهان نتایج جدیدی از تحقیقات خود را ارائه می دهند که می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز اثر این امواج را بر بافت مغز و جمجمه مورد بررسی قرار داده اند.

با توجه به زیانهای احتمالی امواج پخش شده از تلفنهای همراه برای تندرستی انسان ، شناخت و بررسی تاثیر این امواج و ارائه راهکارهای مناسب برای ایمن سازی تلفنهای همراه بسیار ضروری است. اکنون پژوهش های گسترده ای به وسیله سازمان های جهانی مانند سازمان بهداشت جهانی در حال انجام است. امواج قوی رادیویی و پارازیت ها چون به صورت همگن در محیط پخش می شوند، برای انسان زیان آورند. امواج پخش شده از تلفن همراه از نوع امواج رادیویی قوی هستند. این امواج در آنتن های فرستنده پدید می آیند و از سطح این آنتن ها تابیده می شوند. امواج رادیویی با فرکانس بالا برای بدن انسان مضر بوده و با عث بروز سرطان و بیماری های مغزی می شوند. در محیط پیرامون ما بیشترین موجی که سلامت انسان را به خطر می اندازد، امواج گوشی تلفن همراه است ؛ زیرا گوشی تلفن همراه در تماس با بدن انسان است و عوارض آن در درازمدت مشخص می شود. زیان تلفنهای همراه از زمانی مطرح شد که فردی در سال 1993 در ایالت فلوریدای امریکا به تومور مغزی مبتلا شد.

دز استفاده از تلفن همراه برای مبتلایان به بیماری های گوناگون متفاوت است. مساله مهم دیگری كه باید مورد توجه محققان قرار بگیرد، دز مشخص استفاده از تلفن همراه برای مبتلایان به بیماری های گوناگون است؛ مثلا، میزان استفاده از تلفن همراه در افراد دیابتی كه در برابر امواج آسیب پذیرتر از افراد سالم هستند باید متفاوت باشد. تحقیقات جدید می باید میزان استفاده از تلفن همراه را برای هر بیماری معین نماید

امروزه پژوهشگران دریافته اند که ورود سامانه های نوین فناوری به زندگی انسان ، تاثیرات بیولوژیک نامطلوبی را به همراه داشته است. امواج الکترومغناطیسی تولید شده در آنتن های رادیویی و تلفن همراه در تشکیل غدد سرطانی و رشد آن نقش بسزایی دارند. کمترین اثر سوء تلفن همراه بر بدن ، عرق کردن دستی است که تلفن همراه با آن گرفته شده است.
تشعشعات رادیو اکتیویته حاصل از تلفن همراه موجب تغییر در فعل و انفعال بدن شده و می تواند موجب بروز بیماری های جدید شود. در حال حاضر توجه اغلب پزشکان از استفاده از تلفن همراه ، روی آثار مخرب این تشعشعات بر مغز انسان متمرکز است.

استفاده محدود زمانی از تلفن همراه

اثر سوء میدان های الكترومغناطیسی به ویژه میدان تلفن همراه به صورت فزآینده نقش تخریبی در بدن، ارگانیسم ها، بافت ها، سلول ها و ماكرومولكول های حیاتی مانندDNA، پروتئین ها و آنزیم ها دارد. در حال حاضر سیستم های تلفن همراه دارای فركانس 940 مگاهرتز است كه به بیشتر بافت های بدن از جمله مغز و حتی گوشت و ماهیچه ها آسیب می زند و نباید به تلفن همراه به عنوان وسیله ای بی خطر نگاه كرد و هر كس هر اندازه كه تمایل داشت از آن استفاده كند؛ بلكه كاربرد تلفن همراه باید همانند مصرف دارو، محدود و كنترل شده و به زبانی دارای دز مشخص باشد؛ به طوری كه یك فرد تنها ساعاتی از روز را می تواند از موبایل استفاده كند و پس از آن، استفاده دوباره مضر خواهد بود.
دز استفاده از تلفن همراه برای مبتلایان به بیماری های گوناگون متفاوت است. مساله مهم دیگری كه باید مورد توجه محققان قرار بگیرد، دز مشخص استفاده از تلفن همراه برای مبتلایان به بیماری های گوناگون است؛ مثلا، میزان استفاده از تلفن همراه در افراد دیابتی كه در برابر امواج آسیب پذیرتر از افراد سالم هستند باید متفاوت باشد. تحقیقات جدید می باید میزان استفاده از تلفن همراه را برای هر بیماری معین نماید.
تحقیقات پژوهشگران مركز بیوشیمی بیوفیزیك دانشگاه تهران در زمینه اثرات میدان الكترومغناطیسی تلفن همراه روی هموگلوبین خون نشان می دهد تاثیر میدان الكترومغناطیسی تلفن همراه با هموگلوبین موجب تغییرات ساختاری در آن و كاهش پیوند اكسیژن با هموگلوبین می شود. همچنین اختلال در عملكرد هموگلوبین، موجب آزادسازی اكسیژن بیشتر در بافت و در نهایت بروز ناهماهنگی در واكنش های بدن می شود.
اثرات سوءتغییر ساختاری هموگلوبین خون تحت تاثیر امواج تلفن همراه تنها به آزادسازی بیش از حد اكسیژن در بافت محدود نمی شود، بلكه بر سایر وظایف هموگلوبین هم تاثیر منفی می گذارد. همین پدیده در بررسی اثرات امواج در بیماران تالاسمی هم مشاهده شده و در این مورد از نظر ساختار هموگلوبین، ساختمان سوم آن كه عامل اصلی عملكردهای این مولكول است، دچار تغییر شده است.

دیگر پیامدهای ناگوار

پژوهش های گوناگونی درباره پیامدهای تلفن همراه انجام شده است. این امواج سبب ایجاد ناباروری ، سقط جنین و همچنین پیدایش ناهنجاری های مادرزادی در جنین می شود. علاوه بر این امواج تلفن همراه دستگاه ایمنی بدن را تضعیف کرده و با فشار بر قلب ، سبب افزایش فشارخون می شوند.
مهمترین اثرات امواج منتشر شده از تلفن همراه ، ایجاد سرطان و بویژه سرطان های مغزی است. البته انواع گوناگونی از سرطان ها در افرادی که در برابر این پرتوها قرار گرفته اند، گزارش شده است.
براساس گزارش های منتشر شده از سوی دانشمندان ، استفاده مداوم از تلفن همراه و حتی تلفنهای همراه جدید، احتمال ابتلا به تومورهای مغزی را در کاربران به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. بر این اساس ، احتمال ابتلا به تومورهای مغزی در همان سمت از مغز که تلفن همراه بیشتر استفاده می شود بین 40 تا 270 درصد افزایش یافته است.
و احتمال ابتلای کاربران تلفن های همراه جدید که در طول عمر خود به مدت 2000 ساعت از تلفن همراه استفاده کرده اند به مراتب افزایش می یابد. بنابراین می توان گفت استفاده مداوم و طولانی مدت از تلفن همراه به مدت 10 سال به احتمال زیاد در ابتلا به تومورهای مغزی تاثیر بسزایی خواهد داشت. در حال حاضر اغلب شرکتهای سازنده تلفن همراه با این باور غلط که تلفن همراه هیچ آسیبی به مغز کاربران نمی رساند، هر روز تلفنهای همراه جدید و پرخطرتری را به بازار جهانی عرضه می کنند که می تواند سلامت انسان ها را به خطر اندازد. کارشناسان به همه مردم جهان بخصوص به کودکان و نوجوانان هشدار می دهند مدت زمان کمتری از تلفن همراه استفاده کنند تا از خطرات احتمالی امواج تلفنهای همراه در امان باشند.
امواج رادیویی پخش شده از تلفن همراه به طور سطحی در پوست و استخوان های اطراف گوش جذب شده و از طریق جمجمه در پشت گوش و بافت مغز نفوذ می کند که می تواند سبب التهاب پرده گوش و تورم عصب شنوایی در افرادی که در برابر پرتوهای منتشر شده قرار گرفته اند، شود. با توجه به این که دستگاه عصبی کودکان در حال رشد است ، بنابراین جذب انرژی در بافت مغزی آنها بیشتر و لذا کودکان در مقایسه با بزرگسالان در برابر این امواج آسیب پذیرتر هستند.
بحث بر سر ایمنی تلفن همراه در دهه گذشته فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است و سبب ایجاد نگرانی و در نتیجه انجام تحقیقات بسیار درباره تاثیر این تلفنها بر وضعیت سلامت کاربران شده است. اما تلاش برای وضع قوانین و رعایت اصول و استانداردهای مشخص برای کاهش میزان پرتوهای منتشر شده از تلفنهای همراه همچنان ادامه دارد. اگرچه بسیاری از عوارض یاد شده هنوز در مرحله بررسی قرار دارد، اما نباید احتیاط را فراموش کرد.


منبع: جام جم / نشریه مهندسی پزشکی