تبیان، دستیار زندگی
ساخت اولین مداد دنیا بعد از یه طوفان اتفاق افتاد .مدادهایی که جنس آنها گرانیف بود. ابتدایی تری پاک کن ها نان بودند که بعدها پاک کن های ته مداد کشف و اختراع شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختراع مداد این موجود عجیب و غریب

ختراع اولین مداد  این موجود سحر سحر آمیز

در یکی از روز های زمستانی  سال ١٥٦٤ ، طوفانی شدید، درخت بلوط بزرگی را ریشه کن کرد. بعد از افتادن درخت، ذخیره ای بزرگ از یک ماده سیاه ناشناخته پدیدار شد. کشاورزان محل پس از آزمایش نتیجه گرفتند که این ماده نوعی سرب است.

اختراع مداد بعد از مدتی روستائیان دریافتند که این نوع منحصر به فرد «سرب» ماده ای بسیار خوب برای نوشتن و طراحی  کردن است، بنابراین با کندن  گودالی بزرگ در جای سقوط درخت بلوط به استخراج این ماده پرداختند. در سال ١٧٧٩، یعنی بیش از دویست سال بعد یک دانشمند انگلیسی کشف کرد که ماده استخراج شده از این معدن نوعی ذغال است نه سرب.

 شکل مداد های اولیه

مدادهای اولیه صرفاً کلوخه ها و خورده های گرافیت بود. بعدها این ماده را به شکل قلمی در آوردند که دور آن را نخ می پیچیدند و از هر طرف که لازم  بود باز می کردند. سپس لوله های چرمی یا چوبی متداول شد که تکه های گرافیت را در آن جای می دادند، و اندکی بعد گیره های فلزی گاز انبری مانندی عرضه شد که گرافیت را ثابت نگه می داشت.

در همان  سال مردی به نام «جی پیوس» تکه کوچکی از چوب سرو را برداشت، آن را تا وسط شکافت، میان آن را خالی کرد، قطعه ای گرافیت در آن جای داد، بعد همه را با هم چسب زد و مداد «چوبی» را ابداع کرد. تا روزگاری دراز همه مدادهای چوبی مربع شکل بودند. مداد گرد در سال ١٨٧٦ به وسیله یک آمریکایی ساخته شد.

اختراع اولین مداد  این موجود سحر سحر آمیز

اولین کارخانه مداد سازی

نخستین کارخانه مداد سازی  در آلمان توسط مردی به نام «کاسپر فابر» احداث شد. او تصمیم گرفت آلمان را ترک و در ایالات متحده زندگی کند.  در ادامه سنت خانوادگی اش در سال ١٨٦١ یک کارخانه مداد سازی تاسیس کرد؛  اولین کارخانه  در آمریکا.

اختراع اولین مداد  این موجود سحر سحر آمیز

اختراع پاک کن

حالا همین که مردم استفاده از مداد را آغاز کردند، غلط نوشتن هم شروع شد. برای پاک کردن این غلط ها به مداد پاک کن احتیاج بود؛ چه جالب  که اولین مداد پاک کن ها قابل خوردن بودند. اولین مداد پاک کن ها چیزی غیر از یک تکه نان نبود!  پاک کن چگونه این همه مدت دوام آورد؟ نان با آنکه چندان به درد خور نبود، تا دو قرن به منزله تنها نوع مداد پاک کن دنیا دوام آورد. در سال ١٧٥٢ جنس  لاستیکی به وسیله یک فرانسوی به نام «ماژلان» ابداع شد.

اختراع اولین مداد  این موجود سحر سحر آمیز

در سال 1752 جنس  لاستیکی به وسیله یک فرانسوی به نام «ماژلان» ابداع شد. چند سال بعد یک آمریکایی موسوم به «لیپمن» بود که پاک کن به شکل ته مداد را اختراع کرد.

koodak@tebyan.com

منبع: کتاب اختراع اشیای معمولی

تهیه: شهرزاد فراهانی

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.