تبیان، دستیار زندگی
خانم میرمومنی، مدیریت حوزه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را به عهده دارد. او تحصیلکرده حوزه علمیه است و سال های زیادی از عمرش را در راه تحصیل و تدریس در حوزه علمیه گذاشته است. با او درباره تجربه حضورش در حوزه علمیه، تحصیل زنان در این عرصه و همچنین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوست داشتم مداوا شوم و درمان باشم

با مدیر حوزه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

خانم میرمومنی، مدیریت حوزه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را به عهده دارد. او تحصیلکرده حوزه علمیه است و سال های زیادی از عمرش را در راه تحصیل و تدریس در حوزه علمیه گذاشته است. با او درباره تجربه حضورش در حوزه علمیه، تحصیل زنان در این عرصه و همچنین شرایط حضور در حوزه علمیه حرم حضرت عبدالعظیم گفت وگویی انجام دادیم.

بخش حوزه علمیه تبیان
خانم میر مومنی

از چه زمانی وارد حوزه علمیه شدید؟
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خانم ها فضایی برای تحصیل در علوم عالیه حوزوی نداشتند و حدود سال 62 بود که این امکان ایجاد شد؛ آن هم نه به گستردگی امروز، بلکه در فضاهایی کوچک که به آنها مکتب می گفتند. من متولد شهر قم هستم و در مکتب توحید که یکی از سه مکتب موجود برای خانم ها بود تحصیلاتم را شروع کردم. تا این که حضرت امام خمینی(ره) سال 63 دستور تشکیل هیأت امنای جامعه الزهرا را صادر کردند و امکان تحصیل حوزوی برای خانم ها به شکل گسترده فراهم شد. بحمدالله امروز هم شرایطی داریم که خانم ها می توانند در سراسر کشور در فضایی نزدیک به خانواده هایشان به تحصیل حوزوی بپردازند.
در سراسر کشور چند حوزه علمیه برای خواهران وجود دارد؟
تا جایی که می دانم 440 حوزه علمیه مخصوص خواهران در سراسر کشور وجود دارد و دسترسی به آنها را برای همه خانم ها راحت تر کرده است.
تهران چند حوزه علمیه خواهران دارد؟
30 تا 40 حوزه.
در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) طلبه ها با چه میزان تحصیلات وارد حوزه علمیه می شوند؟
ما هر سال فراخوان را منتشر می کنیم و تعداد بسیار محدودی را با مدرک دیپلم می پذیریم. بقیه هم میزان تحصیلاتشان از کاردانی تا دکتری است و در سه مقطع به صورت رسمی درس می خوانند. یکی سطح 2 که معادل کارشناسی است، سطح 3 کارشناسی ارشد و سطح 4 دکتری.
یعنی داوطلبانی با مدرک دکتری هم دارید؟
بله. چند سالی می شود تعداد داوطلبان دارای مدرک کارشناسی به بالا زیاد شده است و تقاضای تحصیل در حوزه را دارند. ما اکنون طلبه هایی داریم که پزشک، استاد دانشگاه، وکیل یا معلم هستند.
تعداد پذیرش طلبه چقدر است؟
در حال حاضر از دیپلم به بالا را ثبت نام می کنیم و به برکت حضرت عبدالعظیم و امامزاده های مجاور، داوطلبان زیادی متقاضی تحصیل در حوزه هستند و هر سال بیش از 600 نفر داوطلب داریم؛ در حالی که پذیرش ما برای تحصیل در سطح 2 یعنی کارشناسی 30 نفر است و برای سطح 3 تقریبا داوطلب ها کمتر، اما پذیرش 30 نفر است.
آزمون ورودی دارید؟
خیر. در گام اول با شرط معدل داوطلبان را می پذیریم. دختر من هم خیلی سعی می کند معدل بالا بیاورد و بتواند در حوزه تحصیل کند.
انگیزه خانم های داوطلب و محصل در حوزه چیست؟
می توان گفت انگیزه ها مختلف است، اما بسیاری از آنها می گویند در زندگی و مسائل دینی شان خلأهایی احساس می کرده اند که در جای دیگری نتوانسته اند آن را پر کنند و به حوزه آمده اند. البته عده ای هم هستند که ابتدای ورود خیلی هدفمند نیستند یا حتی ظاهرشان خیلی با حوزه علمیه نمی خوانده، اما بعد تغییر کرده اند و هدفمند شده اند.
با توجه به این که خانم ها مدرک تحصیلی بالایی دارند، بخشی از آنها شاغل هستند. چطور هم به درس حوزوی می رسند و هم به کار؟
ما اینجا طلبه های پاره وقت و نیمه حضوری هم داریم که هم به کارشان می رسند و هم درس می خوانند. نمونه اش یک خانم دکتر متخصص است که هم در درمانگاه آستان کار می کند، هم درس می خواند و هم به دیگر کارهایش می رسد.
تحصیل خانم ها در علوم دینی و حوزوی چه فایده ای برای جامعه خواهد داشت؟
چه وقتی می خواستم به حوزه ورود پیدا کنم و چه زمانی که مسئولیت حوزه را بپذیرم دو مسأله برایم خیلی مهم بود. یکی این که مبانی دینی ام را با توجه به استدلال و منطق و عقل یاد بگیرم و ترویج کنم و دیگری این که اگر بتوانم مداوا شوم برای دیگران هم درمان کننده خیلی از مسائل باشم. همیشه هم با خودم می گفتم مگر می شود خانمی نباشد که بتواند مسائل مربوط به زنان را حل کند. رهبر معظم انقلاب هم همیشه این نظر را داشته اند که زنان مسائلشان را خودشان حل کنند. قبل از پیروزی انقلاب و البته همین حالا یک عده که صدایشان خوب است خودشان را به عنوان مبلغ دین معرفی می کنند و چون اغلب خودشان چیزی در چنته ندارند، جامعه را سطحی نگر می کنند. نسبت به دین عمیق نیستند و حتی گاهی متاسفانه خرافه را هم وارد دین می کنند. در حالی که دین ما دین منطق و عقل بوده و دارای اصولی است که فکر می کنم هر عقل سلیمی آنها را بشنود، بپذیرد. طبعا اگر زنان تحصیلکرده این حوزه وارد جامعه شوند کمتر شاهد این آسیب ها خواهیم بود. جالب است بدانید خانم پروفسوری از ژاپن به ایران آمده بود، فارسی یاد گرفته بود و داشت دکتری اش را می نوشت. او به من گفت شیوه مباحثه حوزه علمیه خواهران را به عنوان تز دکتری ام ارائه می کنم تا ما هم آن را ببریم به دانشگاه و در آموزش عالی مان این روش را ترویج دهیم.
در حرم حضرت عبدالعظیم با دفترهای مشاوره و پاسخگویی مسائل شرعی روبه رو شدم. این دفترها با شما همکاری دارند؟
به نکته خوبی اشاره کردید. مشاوران حاضر در این دفترها فارغ التحصیلان ارشد ما هستند که به مسائل شرعی مردم پاسخ می دهند. در ماه بیش از هزار نفر مراجعه می کنند و سوالات خود را می پرسند. همچنین مشاوران در موضوعات خانوادگی، تربیتی و... در خدمت مردم هستند. این دفترها با همکاری آیت الله ری شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم میسر شد و باید از ایشان تشکر کنم.
شما از چه سالی در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم هستید؟
از سال 79. 15 سال است اینجا هستم، چند ماهی استاد حوزه بودم و بعد ریاست را به عهده گرفتم.
گفتید متولد قم هستید. چه شد گذارتان به شهرری افتاد؟
وقتی از قم به شهرری هجرت کردیم، شاید در ابتدا یک توفیق اجباری بود، اما بعد منجر به اتفاقات خیلی خوبی شد بعد هم به حوزه حضرت عبدالعظیم آمدیم و به برکت ایشان اکنون اینجا جزو حوزه های برتر است و در کشور در ردیف اول قرار دارد. همچنین از جهت توانمندی مان می توان گفت در جهان جایگاه خوبی داریم. به خاطر دارم به شهرری که آمده بودیم دوست داشتم خانم ها هم حوزه علمیه ای داشته باشند که مثل فیضیه آقایان شناخته شده باشد. خوشحالم این اتفاق رخ داده است.
شما تجربه حضور در کشورهای خارجی را به عنوان مبلغ داشته اید؟
بله. برای تبلیغ به اتریش سفر کرده ام و اتفاقا برایم تجربه جالبی بود. آنجا با ایرانی های مسلمان و همچنین اتریشی های مسلمان شده دیدار و صحبت داشتم. آنجا آسایش بیشتر است، اما از آرامش خبری نیست. ظاهر کشورهای اروپایی گول زننده است و درون متشنجی دارند. وقتی خانم ها به من مراجعه می کردند خیلی خوشحال بودند از این که می توانند مسائل اختصاصی شان را با یک زن مطرح و حل کنند.
بعد از تجربه حضور در حوزه و گفت وگو با شما همیشه به خودم خواهم گفت کاش دین از زبان تحصیلکرده های حوزه علمیه وارد جامعه شود تا خرافه کمرنگ و کمرنگ تر می شد.
همه سعی ما این است که چنین اتفاقی بیفتد و مردم دینشان را کامل تر و دقیق تر بشناسند.


منبع: جام جم