تبیان، دستیار زندگی
ثبت نام یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی از 13 آبان ماه سال 1394 مصادف با روز دانش آموز آغاز شد و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان و دانشگاه شهید بهشتی

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

ثبت نام یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی از 13 آبان ماه سال 1394 مصادف با روز دانش آموز آغاز شد و تا پایان بهمن ماه ادامه داشت که در این مدت حدود 7000 دانش آموز ثبت نام کردند پس از داوری مرحله اول براساس تکالیف و گزارش های ارسالی دانش آموزان و برگزاری جشنواره های استانی ( استان خراسان و استان اصفهان) حدود 5000 دانش آموز، در قالب 1400 گروه، از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.

مراسم یازدهمین جشنواره کشوری پروژه های دانش آموزی در تاریخ 9 و 10 اردیبهشت ماه سال 1395 در دانشگاه شهید بهشتی تهران با حضور 5000 دانش آموز در سه بخش سمینارهای علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات برگزار شد.


دانش آموزان در قالب 460 گروه در بخش سمینارهای علمی در گرایش های مختلفی همچون فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم زیستی و پزشکی، نانو، هنر و معماری، علوم انسانی و اسلامی و نجوم پروژه های تحقیقاتی خود را ارائه داده اند.


در بخش مسابقات علمی حدود 520 گروه دانش آموزی در مسابقاتی همچون سازه ماکارونی، هوافضا (راکت آبی، گلایدر، هاورکرافت و مکاسیستم)، ماشین های کمیکار (ماشین هایی با سوخت شیمایی)، کوره های خورشیدی، ابرحباب، چالش برنامه نویسی، فوتومیکروگراف، رباتیک (مسیریاب، جنگجو، نمایشی) برگزار شد.


در بخش غرفه های نمایشگاهی حدود 420 گروه در گرایش های فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم اجتماعی و انسانی، ریاضی و اقتصادی، علوم زیستی و پزشکی، معارف اسلامی، هنر و معماری، نانو و علوم کامپیوتر دستاوردها و تلاش های یک ساله خود را ارائه داده اند.

همچنین امسال چهارمین دوره مسابقات کاپ فیزیک ایران (کفا) با همکاری دانشگاه شریف به دو زبان فارسی و انگلیسی برگزار شد.

اولین مسابقه ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه در سطح دانش آموزی با همکاری دانشگاه شریف خصوصاً جناب آقای دکتر ربیعی همزمان با یازدهمین جشنواره ی پروژه های دانش آموزی تبیان برگزار شد.

مسابقات بازی سازی در دو گرایش، بازی سازی با کامپیوتر شخصی و تلفن همراه با همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای هم همزمان با این رخداد پژوهشی صورت پذیرفت.

این جشنواره با حمایت و همکاری بسیار مناسب مؤسسات و نهادهای مرتبط برگزار شد که قطعاً همکاری و حمایت آن ها در برگزاری هر چه بهتر این جشنواره نقش به سزایی داشته است.


از جمله

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


پس از دو روز برگزاری پرشکوه جشنواره، مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان، ساعت 16 عصر جمعه دهم اردیبهشت ماه و با حضور حجت الاسلام و المسلمین خاموشی؛ ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، علی اصغر فانی؛ وزیر آموزش و پرورش، نصرالله جهانگرد؛ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اصلاعات و ریاست سازمان فناوری اطلاعات، حجت الاسلام و المسلمین آقامیری؛ مدیر عامل موسسه تبیان و محمد مهدی طهرانچی؛ ریاست دانشگاه شهید بهشتی همراه با جمعی از مسئولین موسسه تبیان و با حضور گسترده و چشمگیر دانش آموزان و اولیا و مربیان در تالار ابوریحان مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

در ابتدای آن حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، اظهار داشت: در اسلام به امر علم و علم آموزی تأکیدات بسیاری شده است و هر موضوعی که بشر به آن نیاز دارد، علم خوانده می شود.
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
وی با بیان اینکه در روایات اهل بیت «ع»، ارزش و قیمت هر فرد به میزان علم او آمده است، گفت: دنیا به ما می گوید که شما حق فکر کردن ندارید، چرا که از پیشرفت ما می ترسند و در این خصوص برخی از دانشمندان ما را ترور کردند. ما به دشمن می گوییم که برای علم مرزی وجود ندارد و از پیشرفت روز افزون ما عصبانی باشید.

حجت الاسلام و المسلمین خاموشی خطاب به دانش آموزان گفت: بازخوانی و بازسازی عزت ملی و علمی توسط شما دانش آموزان انجام می شود.
وی در پایان سخنان خود خواستار تجاری سازی دانش و ورود دانش آموزان به عرصه ابتکارات و خلاقیت های عملیاتی شد.

در ادامه جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین آقامیری در خصوص اهداف مؤسسه تبیان و بخش مرکز یادگیری در اجرای این جشنواره مطالبی را مطرح کردند و از همه همکاران و حامیان محترم تشکر کردند.
مدیرعامل موسسه تبیان با دعوت از تمامی دانش آموزان برای تعامل بیشتر با سایت تبیان و شبکه اجتماعی تبیان گفت: هدف موسسه تبیان ایجاد بستر مناسب ایرانی و اسلامی برای خانواده ها در فضای مجازی می باشد.
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

در ادامه علی اصغر فانی؛ وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی  گفت: پژوهش سراهای دانش آموزی در500 منطقه آموزشی فعال هستند و ما هدف گزاری كرده ایم تا پایان دولت یازدهم هر منطقه آموزشی دارای پژوهش سرای دانش آموزی شود.


وی افزود: آموزش و پرورش از سال 82 با تاسیس این پژوهش سراها در تلاش است تا ضمن شناسایی استعدادهای دانش آموزان به رشد و بالندگی علمی آنان كمك كند.


فانی ادامه داد: آموزش و پرورش درقالب جشنواره جوان خوارزمی، جشنواره نوجوان خوارزمی و همچنین جشنواره جابربن حیان مخصوص دانش آموزان ابتدایی در قالب پژوهش سراهای دانش آموزی توفیقات بسیاری كسب كرده است.


وی تصریح كرد: آموزش و پرورش متعلق به همه مردم ایران است و لذا همه باید كمك كنند تا نسل امروز كه بالغ بر 13 میلیون دانش آموز در مدارس مشغول تحصیل هستند بتوانند استعدادهای خود را با نوآوری شكوفا كنند.

وی بیان داشت: هنگامی كه دانش آموزان با یك مسأله رو به رو می شوند باید به سه سوال درباره چیستی، چرائی و چگونگی آن مساله روبرو شوند و ما امروز شاهد حضور شما دانش آموزان در مواجه با این سه سوال اساسی و پژوهشی هستیم.


علی اصفر فانی ضمن تشكر از موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان برای برگزاری این جشنواره بیان داشت: موسسه تبیان این حركت بسیار خوب را درسالهای اخیرانجام داده كه درادامه فعالیت های آموزش و پرورش در پژوهشسراهای دانش آموزی، جشنواره خوارزمی و جابربن حیان برای دانش آموزان ابتدایی و همچنین جشنواره نوجوان خوارزمی صورت گرفته و این حركت بسیار ارزشمندی است.

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

فانی اظهارامیدواری كرد تا با كمك همه نهادهای ذیربط دانش آموزان به عنوان عناصری در جامعه مطرح شوند كه بتوانند اقتصاد مقاومتی را به مرحله عمل درآورند.

وزیر آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت هفته معلم و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری گفت: این توفیقات حاصل تلاش ها و زحمات معلمان است، معلمانی كه در سراسر كشور بی نام اما موثر و مفید در مدارس مشغول به كار هستند.

وی با ارج گذاری به مقام امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر به ویژه 36 هزار دانش آموز شهید و پنج هزار فرهنگی شهید گفت: امسال در برنامه ششم توسعه و در ادامه آن برنامه هفتم اجرای سند تحول توسط دولت و آموزش و پرورش هدف گذاری شده است.

وی افزود: به موجب سند تحول درساحت تربیت علمی و فناوری این قبیل فعالیت ها را باید گسترش دهیم و امیدواریم بخش های عمده ای از سند تحول همچون شكوفایی استعدادهای دانش آموزان را تا سال 99 شاهد باشیم.

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

سپس محمد مهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه شهید بهشتی بر روی سن آمد و گفت: امسال چهارمین سالی است كه از همراهی تبیان و دانشگاه شهید بهشتی برای برگزاری این جشنواره می گذرد و علت همكاری دانشگاه برای برپایی جشنواره پروژه دانش آموزی این است كه آموزش و پرورش ما كنكور زده است.


محمد مهدی طهرانچی از نظام كنكور به عنوان بلیه ای یاد كرد كه به آن دچار شده ایم و افزود: با این بلیه هر نوع خلاقیت و نوآوری از میان دانش آموزان ما رخت بربسته است و ما نیازمند آن هستیم كه حیاتی دوباره به نظام آموزش و پرورش بدهیم تا پاسخگوی فردای ملت بزرگ ما باشد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی چاره این كار را دمیدن روح خلاقیت و نوآوری در میان دانش آموزان و دانشجویان دانست و گفت: ما امروز دانش پذیر نمی خواهیم و نیاز به كارشناس و كارشناس ارشد نداریم بلكه نوآورانی می خواهیم كه اقتصاد كشور را دریابند.

وی همچنین گفت: ما نیازمند نوآورانی هستیم كه روح خلاقیت در آنان چنان شكل بگیرد كه برای فردا فكر كنند و باید قبول كنیم كه با كپی و تقلب به جایی نمی رسیم و هر ملتی باید راه خود را انتخاب كند و متكی به استعدادهای خود به دنبال راه باشد.

طهرانچی از وزیر آموزش و پرورش خواست تا جوانان و دانش آموزان را در این مسیر دریابد و تاكید كرد: این دانش آموزان تشنه خلاقیت و شیفته نوآوری هستند و این تجمع حكایت از طرحی نو دارد و لازم است موسسه تبیان و دانشگاه شهید بهشتی با ایجاد كمپینی در این مسیر گام بردارد.

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

در ادامه الناز فطیر خورانی؛ دبیر یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان گفت: ثبت نام این جشنواره از 13 آبان ماه سال گذشته آغاز شد و تا پایان بهمن ادامه داشت كه در این مدت هفت هزار دانش آموز ثبت نام كردند.

وی با بیان این كه بین 80 تا 90 درصد هدایت دانش آموزان به صورت مجازی بوده، افزود: در این مدت راهنمایی های حضوری در مدارس نیز داشتیم و پس از داوری مرحله اول كه در اسفند ماه برگزار شد، پنج هزار نفر به جشنواره راه یافتند.

مدیر مركز یادگیری موسسه تبیان همچنین گفت: با توجه به حجم زیاد ثبت نام در برخی استان ها، برای اولین بار جشنواره استانی پروژه های دانش آموزی را در استان های اصفهان و خراسان شمالی برگزار كردیم و نفرات برتر به بخش جشنواره تهران راه یافتند.

در کنار سخنرانی ها آزمایش های علمی مهیج، کلیپ های دانش آموزی و سرودهای مناسبتی برگزار شد.

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

همچنین در حین برگزاری مراسم اختتامیه از فرزندان شهدای مدافعان حرم تقدیر و تشکر شد.

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

در ادامه از بین 1400 گروه شرکت کننده در این جشنواره در بخش سمینارهای علمی 45 گروه، در بخش غرفه های نمایشگاهی 20 گروه و در بخش مسابقات 40 گروه به عنوان گروه های برتر معرفی شدند و از آن ها تقدیر به عمل آمد.

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

همه گروه های برتر علاوه بر دریافت تندیس و لوح تقدیر جشنواره کارت هدیه ی نقدی 5.000.000 ریالی دریافت کردند.

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

گروه های تقدیری، مقام های دوم و سوم نیز از طریق سایت تبیان معرفی شده اند.

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

گزارش امور تبلیغات و خبری و رسانه ای یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

تبلیغات محیطی:


اکران مجموعاً 32 سازه تبلیغات محیطی از بهمن ماه 1394 الی اردیبهشت 1395 :
 5 استرابورد شهری ( با همکاری رایتل ) در بهمن ماه 1394:


1) خیابان انقلاب تقاطع خیابان فلسطین
2) خیابان سید جمال الدین اسد آبادی ( یوسف آباد)
3) خیابان سهروردی
4) میدان پونک
5) چهارراه یمن (ولنجک)

4 بیلبورد شهری ( با همکاری شرکت برق منطقه ای استان تهران ) در اردیبهشت ماه 1395:
1) میدان هفت تیر
2) میدان پونک
3) میدان امام خمینی
4) خیابان طالقانی


سازه شهری ( با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران ) در اردیبهشت ماه 1395 :
1) میدان آرژانیتن
2) میدان گلها
3) ابتدای اتوبان کردستان
4) خیابان آزادی ( روبروی دانشگاه شریف )
5) خیابان انقلاب ( جنب ورودی اصلی دانشگاه تهران )
6) میدان فلسطین
7) خیابان ولیعصر ( نبش خیابان رشت )
8) خیابان طالقانی ( نبش خیابان شهید مفتح )
9) خیابان کریم خان ( بعد از تقاطع حافظ )


سازه شهری ( با همکاری شهرداری منطقه 1 تهران ) در اردیبهشت ماه 1395 :
1) ابتدای خیابان یمن از اتوبان چمران
2) چهارراه یمن
3) میدان دانشگاه ( شهید شهریاری )
4) میدان الف
5) طول خیابان یمن ( 5 عدد سازه 3*1 )

سازه داخل دانشگاه شهید بهشتی در اردیبهشت ماه 1395

گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گزارش یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

امور رسانه ای و خبری:

انجام هماهنگی های لازم در خصوص درج 6 عنوان خبر از جشنواره در خبرگزاری ها؛ حدفاصل آبان ماه 1394 الی اردیبهشت ماه 1395:
1) شروع به ثبت نام جشنواره ؛ آبان ماه 1394
2) ملحق شدن کاپ فیزیک ایران ( کفا ) و ماراتن برنامه نویسی دانشگاه شریف به جشنواره ؛ بهمن ماه 1394
3) برگزاری جشنواره های استانی خراسان و اصفهان؛ اسفند ماه 1394
4) اجرای مسابقه "دانشمند فردا" در شبکه اجتماعی؛ فروردین ماه 1395
5) برگزاری نشست خبری و ارائه توضیحات کامل در هفته منتهی به برگزاری جشنواره؛ اردیبهشت ماه 1395
6) دعوت از خبرگزاری ها و پوشش اختصاصی جشنواره توسط خبرگزاری ها + ارسال خبر اختتامیه؛ اردیبهشت ماه 1395
خبرهای مذکور در اکثر خبرگزاری های مطرح پوشش داده شده است.
اما نحوه پوشش خبری جشنواره در صدا و سیما نیز به شرح ذیل می باشد:
1) خبر و گزارش اختصاصی جشنواره در اخبار جوانه ها شبکه اول سیما؛ پخش در روز پنج شنبه 09/02/1395
2) خبر و گزارش اختصاصی جشنواره در اخبار ساعت 22 شبکه سوم سیما؛ پخش در روز پنج شنبه 09/02/1395
3) خبر و گزارش اختصاصی جشنواره در اخبار ساعت 18:30 شبکه تهران؛ پخش در روز پنج شنبه 09/02/1395
4) گزارش اختصاصی جشنواره توسط برنامه "در شهر" شبکه تهران ؛ پخش در روز شنبه مورخ 11/02/1395
5) گزارش اختصاصی جشنواره توسط برنامه "گزارش روز" شبکه سوم سیما (در حال تدوین)
6) گزارش اختصاصی جشنواره توسط برنامه "دوربین هفت" شبکه آموزش (در حال تدوین)
7) گزارش و مصاحبه اختصاصی رادیو فرهنگ با دبیر جشنواره سرکار خانم فطیر خورانی

همچنین برای نخستین بار، وب سایت تی وی پلاس (Plus.ir ) گزارش هایی از روند برگزاری جشنواره و مراسم اختتامیه تهیه کرده و ضمن مصاحبه با مسئولین و شرکت کنندگان، گلچینی از لحظات مهیج و برتر جشنواره را در دست تدوین داشته و در روزهای آینده بر روی خروجی وب سایت قرار خواهد داد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی