تبیان، دستیار زندگی

چرا آه می‌کشیم؟

هر فردی به طور متوسط در هر پنج دقیقه یک بار و یا در هر ساعت دوازده بار آه می‌کشد. در واقع برای هر پستانداری بر روی این سیاره این اتفاق رخ می‌دهد. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد آه کشیدن بخشی از عملکرد ریه می‌باشد، اما از طرفی نیز می‌تواند با کاهش استرس و ناامیدی، اشتیاق و چندین احساس دیگر مرتبط باشد. در این جا به توضیح علل آه کشیدن می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آه کشیدن

آه شما را زنده نگه می‌دارد

هر آه به صورت یک نفس طبیعی شروع می‌شود که ما بلافاصله بعد از آن یک نفس دیگر می‌کشیم. این فرایند در فواصل زمانی منظم در طول روز، به صورت یک تنفس دوتایی رخ می‌دهد.

به نظر شما چرا این اتفاق می‌افتد؟ ریه های شما به شکل یک بسته از صدها کیسه هوایی است که مانند یک بالون کوچک هر زمانی که نفس می کشید، پر از باد می‌شود. این کیسه‌های کوچک هوایی مسئول اکسیژن رسانی به خونی هستند که هر بار از طریق قلب به بخش های مختلف بدن پمپاژ می‌شود.

وقتی کیسه‌های هوایی جمع می‌شوند، ما به طور اتفاقی دو بار پشت سر هم نفس می‌کشیم تا نیروی لازم برای باد کردن کیسه ها را فراهم کنیم، درست مانند زمانی که می خواهیم یک بادکنک مرطوب و نمدار را پر از باد کنیم.

بدون آه کشیدن این کیسه‌های هوایی بدون باد روی هم انباشته شده، اکسیژن رسانی به خون کاهش یافته و ممکن است فرد به کام مرگ کشیده شود.

وقتی دچار استرس هستیم، بیشتر آه می‌کشیم

هنگامی که که دچار استرس هستید، مغز و بدن شما در حال تعامل با هورمون‌ها و سایر مواد شیمیایی بدن برای بروز واکنش است.

به این واکنش، پاسخ جنگ و گریز می گویند و در این حالت تنفس سریع و کم عمق می‌شود. اینجاست که استرس همراه با دفعات زیاد آه کشیدن است که گاهی این میزان به ده برابر می‌رسد.

محققان معتقدند افراد زمانی آه می‌کشند که مجبور به دست کشیدن از علاقه خود و رها کردن چیزی هستند و کشیدن آه در واقع یک ریست (تنظیم مجدد) عاطفی محسوب می‌شود

 

آه کشیدن شما را از لحاظ عاطفی reset (تنظیم مجدد) می‌کند

علاوه بر تأثیر آه کشیدن بر استرس و سلامت، این فرایند به احساسات خاصی مرتبط است. اما این ارتباط در افراد مختلف با فرهنگ‌ها و موقعیت‌های مکانی و البته زمانی مختلف، متفاوت است. برای مثال در گذشته آه از روی اشتیاق عاشقانه و معنوی کشیده می‌شد. اگر کارتون ها و فیلم‌های سیاه سفید قدیمی را دیده باشید شخصیت های فیلم زمانی که شکست می‌خوردند آه می‌کشیدند. امروزه آه کشیدن نشانه‌ای از غم است و معنای ناامیدی و یا غضب را می‌دهد.

در هر صورت محققان و دانشمندان معتقدند افراد زمانی آه می‌کشند که مجبور به دست کشیدن از علاقه خود و رها کردن چیزی هستند. ممکن است فرد از یک شی، ایده، امید و یا هر چیز دیگری دست کشیده باشد و کشیدن آه در واقع یک ریست (تنظیم مجدد) عاطفی محسوب می‌شود.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.