تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه تخصصی نگارگری و تذهیب در اصفهان برپا می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه تخصصی نگارگری و تذهیب در اصفهان برپا می شود

title

مسئول این نمایشگاه گفت: 70 اثر از 50 هنرمند از 18 تا 29 اردیبهشت ماه در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار می گیرد.
علی غلامی با اشاره به استقبال خوب هنرمندان از این نمایشگاه گفت: 245 اثر از 85 هنرمند برای حضور در این نمایشگاه دریافت شده كه پس از ارزیابی 70 اثر انتخاب خواهد شد.
وی همچنین از برگزاری جلسات تخصصی نگارگری و تذهیب در ایام برگزاری نمایشگاه خبر داد.
این نمایشگاه در گالری نقش خانه اصفهان (ابتدای خیابان آمادگاه) و زیر نظر دكتر مجید صادق زاده ( مدرس هنر) برگزار می‌ شود.
نقاشی قدیم ایرانی، هنر مینیاتور را به ذهن ها می‌ آورد و در واقع، مشهورترین و ارزنده ترین نمونه‌ های هنر تصویری ایران را می ‌توان بر صفحات نسخه‌های خطی و مرقعات ملاحظه كرد.
كاربرد واژه نگارگری برای این گونه تصاویر بر اصطلاح مینیاتور ترجیح داده می شود.
هنر نگارگری ایرانی - اسلامی از سده چهاردهم شكوفایی داشت، ولی آثار تصویری بر جای مانده از ادوار پیش از اسلام تا زمان حمله مغولان و همچنین آثار دیوارنگاری، پرده نگاری، قلمدان نگاری و غیره در قرون متاخر نیز جلوه ‌هایی دیگر اما كمتر شناخته شده از نقاشی ایرانی به شمار می‌ آیند.
نقاشی یا نگارگری ایرانی كه به اشتباه مینیاتور نیز خوانده می‌شود شامل آثار دوره‌های مختلف تاریخ اسلامی ایران است كه بیشتر به صورت مصورسازی كتب ادبی( ورقه و گلشاه، كلیله و دمنه، سمك عیار)، علمی و فنی (التریاق، الادویه المفرده، الاغانی)، تاریخی(جامع التواریخ)، و همچنین برخی كتب مذهبی مانند خاوران نامه است.
اصفهان از جمله فعالترین شهرها در خلق آثار نگارگری محسوب می شود و استادان و آثار بنامی از استان اصفهان در حوزه نگارگری كشور وجود دارد.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .