تبیان، دستیار زندگی
بیمار) آقای 65 ساله ای هستم که از حدود 20 سال پیش سیگار می‌کشم. اخیراً متوجه‌ لکه‌های خون در ادرار خود شده‌ام. از 2 ماه قبل هم، اکثر اوقات دردهای ناخوشایندی در پاهایم داشتم.پزشک پس از انجام آزمایشات مختلف، تشخیص تومور مثان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان سرطان مثانه



بیمار)

آقای 65 ساله ای هستم که از حدود 20 سال پیش سیگار می‌کشم. اخیراً متوجه‌ لکه‌های خون در ادرار خود شده‌ام. از 2 ماه قبل هم، اکثر اوقات دردهای ناخوشایندی در پاهایم داشتم.پزشک پس از انجام آزمایشات مختلف، تشخیص تومور مثانه را برایم داده‌اند. لطفاً مرا راهنمایی کنید.


1- راه‌های درمان سرطان مثانه کدام است؟

راه‌های درمان عبارتند از:

الف) کموتراپی داخل مثانه‌ای: از طریق سوند مواد شیمیایی به مثانه وارد می‌شود. این کار نقش پیشگیرانه و درمانی جهت جلوگیری از عود و از بین بردن بقایای سلول‌های تومورال سطحی دارد، که هفته‌ای یک بار و برای مدت 6 هفته استفاده می‌شود. شایع‌ترین داروهای مصرفی در کموتراپی سرطان مثانه عبارتند از میتومایسین- C، تیوتپا، دوکسی روبیسین و BCG که BCG داروی انتخابی می‌باشد.

ب) رزکسیون (برداشتن تومور از راه مجرا): از طریق مجرای ادرار با دستگاه رزکتوسکوپ وارد مثانه شده و تومورهای سطحی را بر می‌دارند.

ج) پارشیال سیستکتومی (برداشت ناکامل مثانه): که در آن قسمتی از مثانه با عمل جراحی برداشته می‌شود که این کار به‌طور معمول در تومورهای منفرد بیشتر انجام می‌شود.

د) رادیکال سیستکتومی: این روش در واقع برداشتن ارگان‌های مختلف واقع در قدام لگن است که در مردان شامل مثانه با چربی اطراف، پریتوئن روی آن، پروستات و سمینال وزیکول می‌باشد.

هـ) رادیو تراپی

و) شیمی درمانی: مهم‌ترین دارو در شیمی درمانی سپس پلاتین است که به تنهایی می‌تواند باعث درمان 30 درصد از سرطان‌ها باشد.

ز) درمان‌های ترکیبی


2- سرطان مثانه بیشتر در چه افرادی دیده می‌شود؟

افرادی که زیاد سیگار می‌کشند، احتمال ابتلا بالاتری به سرطان مثانه دارند، طوری که حدود 50 درصد مردان سیگاری امکان ابتلا به سرطان مثانه را دارند و این مقدار در زنان سیگاری به 31 می‌رسد.

عوامل شغلی نیز در ابتلا به سرطان مثانه اهمیت دارد، مانند کارگران صنایع رنگ و لاستیک سازی نقاشی و نفت که بیشتر در معرض ابتلا هستند.


3- عدم درمان به موقع چه عوارضی دارد؟

در صورتی که تومور مثانه به موقع تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد، علاوه بر مشکلات انسدادی ادراری، باعث متاستاز(پخش) تومور به مناطق مختلف بدن می‌شود که در چنین مرحله‌ای، درمان مشکل می‌باشد و نتایج مطلوبی به دنبال درمان ایجاد نخواهد شد.


4- آیا عوامل ژنتیکی در تومور مثانه دخالت دارند؟

عوامل ژنتیکی به صورت فعال شدن انکوژن‌ها و غیرفعال شدن ژن‌های ساپرس کننده دیده می‌شود و همچنین در افرادی که به تومور مثانه مبتلا می‌شوند، اختلال ژنتیکی در کروموزم‌های 11 و 17 نیز دیده می‌شود.


5- انواع سرطان‌های مثانه کدام است؟

در حدود 90 درصد تومورهای مثانه از نوع TCC یا ترانزیشنال می‌باشند و تومورهای غیر ترانزیشنال نیز عبارتند از آدنوکارسینوم، کارسینوم اسکواموسل، کارسینوم تمایز نیافته و کارسینوم تمایز نیافته و کارسینوم MIXED.

افرادی که زیاد سیگار می‌کشند، احتمال ابتلا بالاتری به سرطان مثانه دارند.عوامل شغلی نیز در ابتلا به سرطان مثانه اهمیت دارد،مانند کارگران صنایع رنگ و لاستیک سازی نقاشی و نفت که بیشتر در معرض ابتلا هستند.


6- توصیه شما به این بیمار کدام است؟

داشتن خون در ادرار(هماچوری) و همچنین داشتن درد استخوانی بدون علت دیگر می‌تواند از نشانه‌های وجود سرطان مثانه باشد و چون این بیمار سابقه مصرف طولانی مدت سیگار را نیز دارد احتمال داده می‌شود که این بیمار به سرطان مثانه دچار شده باشد و حتماً بایستی تحت درمان مناسب توسط پزشک متخصص باشند و اقدامات درمانی را به طور کامل رعایت کند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.


7- توصیه کلی شما به افراد مبتلا و سایر افراد کدام است؟

با توجه به این که مصرف دخانیات (سیگار) یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده سرطان مثانه می‌باشد، بایستی از کشیدن سیگار خودداری شود و انتخاب شغل مناسب نیز مهم است. افراد لازم است شغل‌هایی را انتخاب کنند که باعث ایجاد یا تشدید بیماری نشود و از تماس با مواد شیمیایی و مواد مصرفی در چاپخانه‌ها و موادی مانند رنگ، بنزین و ... خودداری کنند و چنان که یکی از علامت‌های تومورهای مثانه مشاهده شد، به پزشک متخصص مراجعه کرده و نسبت به درمان به موقع اقدام نمایند.

چون اگر این تومور به موقع تشخیص داده نشود و نسبت به درمان اقدام نشود، عواقب وخیمی را در پی دارد.

دکتر مائو خلیلی- جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری


*مطالب مرتبط در این سایت :

سرطان چیست؟

علائم سرطان مثانه

سرطان مثانه چیست؟

رژیم غذایی در سرطان ها

تغذیه و پیشگیری از سرطان ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم ) و ( قسمت سوم )

اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان

رژیم غذایی کشورهای حاشیه مدیترانه خطر سکته و سرطان را کاهش می دهد

مواد غذایی مفید برای ترک سیگار

تغذیه در افراد سیگاری چگونه باید باشد؟

سیگار كشیدن را ترك كنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.