تبیان، دستیار زندگی

اسطوخودوس؛ گیاهی برای سلامتی و زیبایی

اسطوخودوس به دلیل رایحه‌ی خوبی که دارد به ایجاد احساس آرامش کمک می‌کند و می‌تواند باعث بهبود افسردگی و وضعیت عصبی شود. می‌توانید از این گیاه به صورت تازه، دمنوش و یا عصاره‌ی روغنی استفاده کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی معروف و پرمصرف در طول صدها سال بوده است. این گیاه دارای گل‌های بنفش یا آبی خوشرنگ است که بوی مطبوع و فوق‌العاده‌ای دارند و در تهیه و ساخت دئودورانت‌ها و عطرها و اسپری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زادگاه اسطوخودوس در مناطق کوهستانی مدیترانه است و بین 25 تا 30 گونه از این گیاه وجود دارد. امروزه استفاده از آن در اکثر کشورهای جهان رواج دارد و در ساخت داروهای گیاهی، لوازم آرایشی و محصولات خانگی استفاده می‌شود.

اگر تاکنون این گیاه را امتحان نکرده اید توصیه می‌کنیم این مطلب را بخوانید تا از خواص این گیاه مطلع شوید. شاید کمکی باشد تا از فواید و خواص فوق العاده‌ی آن بی بهره نمانید.

اسطوخودوس یک آرام بخش طبیعی و بی‌نظیر است که باعث کنترل ناراحتی‌های سیستم عصبی می‌شود

 

اسطوخودوس برای دور کردن مایت‌ها

اگر از مخفی شدن مایت‌ها در کمد و گنجه‌هایتان هراس دارید، می‌توانید به سراغ اسطوخودوس بروید. حتما می دانید که مایت‌ها که به هیره‌ها نیز شهرت دارند، موجودات ریز میکروسکوپی هستند که در گردوخاک خانه وجود دارند. این موجودات میکروسکوپی، سلامت دستگاه تنفسی را به خطر می اندازند.

اگر می خواهید بدانید این موجودات میکروسکوپی از چه چیزی تغذیه می‌کنند باید بگوییم که غذای آنها را گردوغبار و سلول‌های مرده‌ی پوست انسان تشکیل می‌دهد. مایت‌ها در کمدها و گنجه‌ها و همچنین رختخواب ها که حاوی سلول‌های مرده‌ی پوست هستند زندگی می‌کنند.

برای مقابله با این موجودات کافیست یک دسته از گیاه اسطوخودوس را بخرید و با نخ ببندید و در کیسه ای کوچک بریزید. سپس این کیسه‌ی کوچک را در گوشه ای از کمد یا گنجه‌هایتان قرار دهید. بوی این گیاه مایت‌ها را فراری داده و پارچه ها نیز بوی خوبی می‌گیرند.

اسطوخودوس برای کنترل سیستم عصبی

اسطوخودوس یک آرام بخش طبیعی و بی نظیر است که باعث کنترل ناراحتی های احتمالی سیستم عصبی می‌شود. عطری که این گیاه آزاد می‌کند، یک شیوه‌ی درمانی برای کنترل اعصاب، رفع افسردگی و حتی سردرد است.

اسطوخودوس برای پیشگیری از بی خوابی

اگر از اینسومنیا یا بیخوابی رنج می‌برید، از اسطوخودوس غافل نشوید. دمنوش این گیاه و همچنین عصاره‌ی روغنی آن باعث آرامش بدن و رفع بیخوابی می‌شود.

اسطوخودوس برای کنترل مشکلات تنفسی

گل‌های اسطوخودوس برای تمیز کردن و پاکسازی مجاری تنفسی در آنفلوانزا یا سرماخوردگی موثر است. ترکیبات این گیاه باعث آرامش عضلانی شده و تنفس را راحت می سازد. برای بهره بردن از خواص این گیاه می‌توانید آن را به صورت کمپرس استفاده کنید و یا اینکه عصاره‌ی گیاهی آن را روی گردن و قفسه‌ی سینه بمالید.

اسطوخودوس برای تسکین مشکلات پوستی

اسطوخودوس یک ضدعفونی کننده و ضدقارچ است و در تهیه‌ی داروهای درمان کننده مشکلات پوستی مانند قارچ پوستی و التهاب پوستی استفاده می‌شود. استفاده‌ی موضعی مکرر از اسطوخودوس باعث بهبود جای زخم و بریدگی پوست و یا آفتاب سوختگی می‌شود.

این گیاه حاوی ترکیبات مفیدی است که قدرت التیام بخشی دارند و باعث افزایش تولید کلاژن پوست می‌شوند. باید از عصاره‌ی روغنی این گیاه برای تسکین پوست استفاده کنید. البته لازم است که این عصاره را با یک روغن گیاهی پایه مانند روغن زیتون یا بادام شیرین مخلوط کنید.

اسطوخودوس برای درمان دردهای عضلانی

اسطوخودوس به صورت گیاه یا عصاره‌ی روغنی حاوی مواد ضدالتهابی و تسکین دهنده است که برای تسکین دردهای عضلانی مفید می باشد. استفاده‌ی موضعی از این گیاه به صورت ماساژ یا کمپرس باعث تسکین دردهای روماتیسمی، درد کمر یا پادرد می‌شود.
این گیاه می‌تواند درمانی طبیعی برای تورتیکولی (کجی گردن) باشد، چون باعث کاهش التهاب ستون فقرات شده و انعطاف و حرکت گردن را بیشتر می‌کند.

اسطوخودوس

 

اسطوخودوس خوشبوکننده‌ای طبیعی

اگر همیشه یک اسپری خوشبوکننده در منزل دارید و از آن استفاده می‌کنید، بدانید که سلامتی تان در معرض خطر ناشی از ترکیبات شیمیایی این محصول است. لذا به جای این کار به سراغ گیاه اسطوخودوس بروید. کافیست این گیاه یا گل‌های آن را در بخش هایی از منزل تان قرار دهید تا خوشبو شود.

می‌توانید از دم کرده‌ی گل‌های اسطوخودوس به جای کرم های شیمیایی پوست استفاده کنید. این گیاه باعث تمیزی پوست شده و چربی اضافی آن را از بین می برد

 

اسطوخودوس صابونی طبیعی

اسطوخودوس جایگاه ویژه ای در دنیای زیبایی دارد. این گیاه مفید به تمیز شدن عمقی پوست کمک زیادی می‌کند و باعث شادابی و نرمی آن می‌شود. اگر می خواهید از یک صابون طبیعی با خواص درمانی استفاده کنید حتما به سراغ گل‌های تازه‌ی اسطوخودوس و یا عصاره‌ی روغنی این گیاه بروید.

اسطوخودوس نرم کننده‌ی طبیعی موها

دم کرده‌ی گل‌های اسطوخودوس تاثیر نرم کنندگی روی موها دارد، یعنی می‌توانید به جای استفاده از نرم کننده‌ی مو از این محصول طبیعی کمک بگیرید. استفاده‌ی منظم از این گیاه باعث درخشندگی موها می‌شود و از ایجاد گره ها و کرک‌های آزاردهنده در حین شانه کردن موها پیشگیری می‌کند.
می‌توانید گل‌ها را دم کنید و بعد از شامپوکردن موها، دم کرده (البته خنک شده) را روی موهایتان بریزید تا شاهد نرمی و شفافیت طبیعی آنها شوید. با همین کار ساده، موهایتان را از آسیب های ناشی از ترکیبات شیمیایی شامپوها حفظ می‌کنید.

اسطوخودوس تونیک طبیعی

می‌توانید از دم کرده‌ی گل‌های اسطوخودوس به جای کرم های شیمیایی پوست استفاده کنید. این گیاه باعث تمیزی پوست شده و چربی اضافی آن را از بین می برد. کافیست که یک گلوله پنبه ای را به روغن اسطوخودوس آغشته کرده و به آرامی روی پوست صورت تان بمالید. این کار باعث سلامت، تمیزی و تقویت پوست‌تان می‌شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.