تبیان، دستیار زندگی

عادات غلطی که به سلامتی لطمه می زنند

همه ما در مورد تغذیه ، ورزش و ... زیاد شنیده ایم و تا حدود زیادی بایدها و نبایدهای مربوط به این موارد را می دانیم. اما رفتارهای روزمره ای هم وجود دارند که ممکن است برای سلامتی مان مضر باشند، اما چون به آنها عادت کرده ایم و کمتر درباره شان صحبت شده است، از آنها آگاه نیستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیف سنگین، آدامس، کمربند، رانندگی

 


شاید تغذیه خوبی داشته باشید، به طور مرتب ورزش کنید و به اندازه کافی هم بخوابید، اما این احتمال وجود دارد که عاداتی داشته باشید که به سلامتی تان آسیب بزنند. در اینجا چند خطر پنهان را که به دلیل رفتارهای روزانه ایجاد می شوند می گوییم و راه حل های ساده ای به شما پیشنهاد می کنیم.

یکسره آدامس می جوید

اگر به جویدن آدامس عادت دارید، ولی در پایان روز معمولا آرواره تان درد می گیرد، باید این عادت را ترک کنید. فک یا آرواره برای جویدن غذا طراحی شده است، نه برای جویدن آدامس.

رانندگی کردن در مسافت های طولانی و بدون توقف و استراحت موجب می شود خون در پاهای تان جمع شده و خطر ایجاد لخته خون زیاد شود

آدامس جویدن مداوم می تواند به مفصل فک فشار زیادی وارد کرده و باعث درد و مشکلات دیگر شود. اگر مفصل فک صورت هنگام حرکت صدا کند، نشان دهنده آسیب آن است.

کمتر آدامس بجوید، مخصوصا اگر سروصدایی در فک تان می شنوید و یا در استخوان آن احساس درد و ناراحتی دارید.

هر روز کیف سنگینی را حمل می کنید

حمل کیفی سنگین روی یک شانه، می تواند باعث ایجاد عدم تعادل عضلات و درد شانه ها می شود. انجام مکرر این کار باعث می شود عضلات تان نامتقارن شده و ناراحتی مزمن برای تان باقی بماند. وقتی کیفی را با خود حمل می کنید، سعی کنید تا جایی که امکان دارد سبکش کرده و مرتبا این شانه به آن شانه کنید.

صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب، بدنتان را کش می دهید

کشیدن بدن به عنوان اولین حرکت در صبح می تواند سلامتی دیسک های ستون فقرات را به خطر بیاندازد. دیسک های ستون فقرات در طول خواب شب دچار خشکی و کم آبی می شوند و هنگامی که از خواب بیدار می شوید و به آنها فشار وارد می کنید، آنها را در معرض آسیب قرار می دهید.
ابتدا با انجام فعالیت های کوچک ده دقیقه بدن تان را گرم کنید، مانند آماده کردن صبحانه و شستن دست و صورت. سپس بدن تان را بکشید.

مدت زمان طولانی و بدون استراحت رانندگی می کنید

رانندگی کردن در مسافت های طولانی و بدون توقف و استراحت موجب می شود خون در پاهای تان جمع شده و خطر ایجاد لخته خون زیاد شود. لذا بعد از 100 تا 200 کیلومتر رانندگی، استراحت کنید و کمی راه بروید تا جریان خون تان متعادل شده و خطر لخته شدن کاهش پیدا کند.
پرواز طولانی با هواپیما نیز می تواند همین مشکلات را ایجاد باشد، بنابراین هر وقت توانستید از جای خود در هواپیما بلند شوید و کمی راه بروید تا دچار مشکلات ناخواسته نشوید.

کمربندتان را سفت می بندید

سفت بستن کمربند شاید شلوارتان را خوب سر جایش نگه دارد، اما می تواند روی سیستم گوارشی تان اثر بدی بگذارد. سفت بستن کمربند در ناحیه شکمی فشار ایجاد کرده و می تواند باعث ریفلاکس معده شود.

خوابیدن روی شکم می تواند اعصاب گردن را تحت فشار قرار داده و منجر به درد و ناراحتی گردد

ریفلاکس معده علائم گوناگونی دارد؛ از تلخ شدن دهان گرفته تا احساس درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه یا اختلال در بلع غذا.

پس کمربندهای تان را خیلی سفت نبندید تا بتوانید راحت تر نفس بکشید و در قسمت شکم احساس فشردگی نداشته باشید.

روی شکم تان می خوابید

اگر عادت دارید روی شکم تان بخوابید، باید بدانید که گردن تان را در وضعیت بدی قرار می دهید که می تواند باعث درد و کرختی در بازوهای تان شود. این حالت خوابیدن می تواند اعصاب گردن را تحت فشار قرار داده و منجر به درد و ناراحتی گردد.
پس طوری بخوابید که گردن تان دیگر به سمت پشت خم نشود و تحت فشار نباشد. در نتیجه اعصاب این قسمت از فشار اضافی رها شده و دردی نخواهید داشت.

هنگام ایستادن، زانوهای تان را سفت می کنید

شاید ایستادن با پاهای کاملا صاف و کشیده راحت باشد، اما باعث قفل شدن زانوها و وارد آمدن فشار زیاد به مفصل زانو می شود. تمام مفاصل بدن توسط عضلات اطراف شان نگه داشته می شوند.
وقتی با زانوهای صاف می ایستید، عضلات اطراف مفاصل کار نمی کنند و در نتیجه فشار بیشتری به زانوها وارد می شود. این فشار زیاد به مفصل زانو می تواند موجب آسیب و دردهای بعدی شود. لذا هنگام ایستادن طولانی مدت سعی کنید زانوهای تان را کمی خم کنید.
نویسنده: هدی بانکی


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.