تبیان، دستیار زندگی

8 علامت سرطان لوزالمعده

سرطان لوزالمعده یا پانکراس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به شکل خارج از کنترلی شروع به تکثیر کرده و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی، توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن و سرطانی کردن آنها را نیز دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرطان پانکراس، لوزالمعده،
عوامل خطر سرطان پانکراس شامل این موارد می شوند: استعمال دخانیات، چاقی، دیابت و شرایط ژنتیکی خاص و نادر.  طبق بررسی‌ها در سال 2012، انواع سرطان پانکراس هفتمین عامل مرگ ناشی از سرطان است.

با توجه به اهمیت موضوع باید بیش از پیش نسبت به علائمی که بدن بروز می‌دهد آگاه باشیم. هشت نشانه ابتلا به سرطان پانکراس یا لوزالمعده که اغلب آنها را نادیده می‌گیریم به شرح زیر هستند.

زرد شدن پوست

علائم این بیماری اغلب زمانی توجه ما را به خود جلب می‌کند که در مراحل پیشرفته باشند. زردی یکی از واضح ترین نشانه‌های سرطان لوزالمعده است. به گفته‌ی پزشکان، اغلب بیمار زمانی متوجه بیماری خود می‌شود که شخصی به او می‌گوید که چشم‌هایش زرد است و این فرد زمانی که به پزشک مراجعه می‌کند متوجه می‌شود که دچار سرطان پیشرفته لوزالمعده شده است.

سرطان که در نزدیکی سر پانکراس (لوزالمعده) شروع می‌شود، می‌تواند مجرای صفراوی را مسدود کند و از ورود مواد صفراوی به روده برای تجزیه‌ی چربی‌ها و سپس دفع توسط مدفوع جلوگیری کند. در نهایت با تجمع این مواد در بدن، زردی پوست و چشم اتفاق می‌افتد. هچنین می‌تواند موجب خارش پوست شود.

کاهش وزن بی دلیل یکی از شایع‌ترین علائم سرطان پانکراس است

 

درد شکم یا کمر

نوک انگشت شست خود را روی بالای شکم درست زیر قفسه‌ی سینه قرار دهید. سپس در امتداد آن انگشت اشاره تان را مستقیم به طرف ستون فقرات ببرید. مبتلایان به سرطان پانکراس در این قسمت‌های بدن، احساس درد می‌کنند. این درد غیر قابل توصیف و آزار دهنده است.

سرطان‌هایی که در قسمت انتهایی پانکراس آغاز می‌شوند می‌توانند بر اندام‌های مجاور فشار وارد کنند. اگر سرطان به اعصاب اطراف پانکراس فشار بیاورد، موجب کمردرد (دردهای پشتی) می‌شود.

ادرار تیره و مدفوع چرب

اگر ادرار تیره باشد (قهوه ای یا رنگی مانند زنگ زدگی)، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان لوزالمعده به حساب بیاید. این تغییر رنگ به علت وجود مقادیر زیاد بیلی روبین در خون می باشد.
نشانه‌ی دیگر این بیماری، مدفوع چرب و به رنگ خاک رس است که می‌تواند به علت مسدود شدن مجرای صفراوی ایجاد شود.

تهوع

 

تهوع و استفراغ

سرطان پانکراس بر روی معده فشار وارد می‌کند و سبب یک انسداد جزئی می‌شود. بنابراین موجب خواهد شد که مواد غذایی به سختی وارد معده شوند و در نتیجه تهوع و استفراغ و درد بروز کنند.

پانکراتیت

پانکراتیت (التهاب پانکراس) غیر قابل توصیف و یا مزمن می‌تواند در اثر یک تومور کوچک در پانکراس ایجاد شود. هر چند که پانکراتیت می‌تواند در اثر مصرف الکل، سنگ کیسه صفرا و داروها نیز بروز یابد، اما اگر فرد هیچ کدام از این دلایل را نداشته باشد، باید به سرطان مشکوک شود.

بهداشت بد دهان

اگر فرد دچار بوی بد دهان، لق شدن دندان ها و ورم لثه باشد، می توان آن را چیزی فراتر از بهداشت ضعیف دهان دانست.
افراد مبتلا به سرطان پانکراس مبتلا به مشکلات دهانی نظیر بیماری‌های لثه، حفره‌ی دندانی و در کل سلامت ضعیف دهان و دندان می‌باشند.

تشخیص دیابت نوع دو

تشخیص دیابت نوع دو به این معنا نیست که شما به سرطان لوزالمعده دچار شده اید، بلکه دیابت نوع دو می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش دهد. 40 درصد از مبتلایان به این نوع سرطان قبل از اطلاع از این بیماری‌شان، دیابت نوع دو در آنها تشخیص داده شده است.

سلول‌های جزایر لانگرهانس لوزالمعده مسئول تولید انسولین هستند. بنابر این در مراحل اولیه تومور (سرطان) ممکن است لوزالمعده توانایی تولید انسولین را از دست بدهد و باعث بروز دیابت در فرد شود.

کاهش بی‌دلیل وزن

اگر شخص به طور ناگهانی دچار بی‌اشتهایی و کاهش وزن بدون هیچ تغییری در برنامه غذایی یا ورزش شود، باید با پزشک مشورت نماید. کاهش وزن بی دلیل یکی از شایع‌ترین علائم سرطان پانکراس است.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.