تبیان، دستیار زندگی
18 اردیبهشت روز جهانی بیماری های های خاص و صعب العلاج است که بیماری هایی از جمله تالاسمی، هموفیلی، ام اس، دیالیز و پیوند اعضاء، سرطان ها، نقص ایمنی مادرزادی، هپاتیت B و C، بیماری های روانی، اعتیاد، بیماری های روماتیسمی از جمله لوپوس و آرتریت روماتوئید و ک
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به مناسبت روز بیماری های خاص و صعب العلاج

توصیه های غذایی برای کنترل بیماری لوپوس

18 اردیبهشت روز جهانی بیماری های های خاص و صعب العلاج است که بیماری هایی از جمله تالاسمی، هموفیلی، ام اس، دیالیز و پیوند اعضاء، سرطان ها، نقص ایمنی مادرزادی، هپاتیت B و C، بیماری های روانی، اعتیاد، بیماری های روماتیسمی از جمله لوپوس و آرتریت روماتوئید و کیستیک فیبروزیس را شامل می شود.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
تغذیه در بیماری لوپوس

در این مطلب می خواهیم به مناسبت امروز به تغذیه در بیماری لوپوس یا بیماری پروانه ای شکل بپردازیم. یکی از بیماری های خودایمنی مزمن که از جمله ی علائم آن می توان به دردهای مفصلی، ضایعات پوستی و خستگی ناتوان کننده اشاره کرد. این بیماری همچنین می تواند به ارگان ها آسیب برساند. با اینکه این بیماری یک بیماری خودایمن است اما می توان با ایجاد تغییرات غذایی علائم را کنترل کرد.

لوپوس در یک نگاه

* لوپوس خانم ها را حدود 10 برابر بیشتر از آقایان مبتلا می کند. با وجود اینکه این بیماری برای خیلی از افراد یک بیماری خوش خیم است اما برای برخی می تواند یک بیماری جدی و حتی مرگبار باشد.
* محققان بر این عقیده هستند که لوپوس یک بیماری ژنتیکی است و به دلیل عوامل محیطی مانند وجود ویروس ها بروز می کند. این بیماری به واسطه ی قرار گرفتن در معرض آفتاب، عفونت ها و برخی مواد غذایی و داروها تشدید می شود.
* هیچ رژیم غذایی معجزه گر و واحدی وجود ندارد که در همه ی بیماران مؤثر واقع شود. بیمار و پزشک باید با همکاری و هم فکری هم به یک رژیم غذایی مناسب برسند.
* در نسخه ی درمانی این بیماران یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی برای مقابله با التهاب و همچنین داروی هیدروکسی کلروکین (داروی ضدمالاریا) تجویز می شود تا مقاومت بدن نسبت به نور خورشید بالا برود. این داروها همچنین برای پیشگیری از بروز ضایعات پوستی و دردهای مفصلی مؤثر عمل می کنند. برای مشکلات جدی تر از داروهای استروئیدی استفاده می شود.

از این مواد غذایی بپرهیزید

قارچ ها و برخی مواد غذایی دودی
این مواد غذایی می توانند باعث بروز مشکلاتی برای افراد مبتلا به لوپوس شوند. بنابراین لازم است از مصرف آن ها بپرهیزید.

بروکلی و دیگر کلم ها حاوی ایندول هستند که تأثیر مثبتی روی لوپوس دارد. مرکبات تازه مانند گریپ فروت نیز که سرشار از بیوفلاوونوئیدها هستند برای بیماران مبتلا به لوپوس مؤثر هستند

مواد غذایی حاوی پسورالن
بیماران مبتلا به لوپوس که بیماری شان به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا نور فلورسنت تشدید می شود نباید از مواد غذایی حاوی پسورالن مانند کرفس، هویج فرنگی، جعفری و لیموترش استفاده کنند. چون این مواد غذایی حساسیت نسبت به نور را بیشتر می کند.

مواد غذایی سرشار از چربی و میزان بالای پروتئین
در اکثر بیماران مبتلا به لوپوس کاهش مصرف مواد غذایی چرب و سرشار از پروتئین به خصوص محصولات غذایی حیوانی باعث بهبود علائم می شود. به عقیده ی برخی از محققان داشتن رژیم گیاهی به همراه تخم مرغ، شیر کم چرب و دیگر محصولات لبنی کم چرب برای افراد مبتلا به لوپوس مناسب تر است.

مواد غذایی سرشار از زینک (روی)
کمبود زینک برای افراد مبتلا به لوپوس توصیه نمی شود چون این ماده در عملکردهای بیولوژیکی بدن نقش دارد. اما با این حال زینک یک تحریک کننده ی قدرتمند دستگاه ایمنی است و جذب زیاد آن برای مبتلایان به لوپوس توصیه نمی شود. بنابراین این افراد باید از مصرف مواد غذایی سرشار از روی بپرهیزند.

گیاه اکیناسه
این گیاه با تمام خواصی که برای افراد عادی دارد برای بیماران مبتلا به لوپوس توصیه نمی شود. چون باعث تحریک عملکرد ایمنی بدن شده و باعث تشدید حملات بیماری می شود. در کشورهای اروپایی روی برچسب مکمل های اکیناسه مورد منع مصرف برای مبتلایان به بیماری های خودایمنی قید شده است. محققان هنوز در خصوص عوامل ابتلا به این بیماری به نتایج قطعی نرسیده اند اما بر این عقیده هستند که لوپوس حاصل مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی (مانند قرار گرفتن در معرض برخی ویروس ها) است.

مواد غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به لوپوس

آنتی اکسیدان ها
غلات، میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بیماران مبتلا به لوپوس و همچنین برای مقابله با بیماری های قلبی هستند. متأسفانه بیماران مبتلا به لوپوس در معرض چربی خون بالا نیز هستند که در نتیجه ی مصرف داروهای استروئیدی تشدید می شود. نتایج بررسی هایی که روی حیوانات انجام شده است نشان می دهد که مصرف ویتامین E باعث کند شدن سرعت رشد بیماری می شود. بنابراین توصیه می شود مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند دانه ها، گردو، روغن و جوانه ی گندم در برنامه ی غذایی این افراد گنجانده شود. البته بهتر است هر فردی بنا به شرایط بدنی خود با دقت بیشتری این مواد غذایی را انتخاب کند.
کمبود ویتامین A و E جزء عوامل افزایش دهنده ی خطر ابتلا به پولی آرتریت روماتوئید و همچنین لوپوس است. محققان متوجه شدند حیواناتی که دچار کمبود ویتامین A هستند علائم شدیدتری بروز می دهند. نتایج بررسی ها نشان می دهند که مصرف مکمل ویتامین E و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) باعث بهبود ضایعات پوستی می شود. سلنیوم نیز یک ماده ی ضدالتهاب است که در بهبود علائم لوپوس مؤثر عمل می کند.
به عقیده ی محققان نیاز روزانه ی این افراد به ویتامین ای 800 میلی گرم، بتاکاروتن 150 میلی گرم و سلنیوم 70 میکروگرم است.

تغذیه در بیماری لوپوس

بیوفلاونوئیدها و اسیدهای چرب امگا 3
بروکلی و دیگر کلم ها حاوی ایندول هستند که تأثیر مثبتی روی لوپوس دارد. مرکبات تازه مانند گریپ فروت نیز که سرشار از بیوفلاوونوئیدها هستند برای بیماران مبتلا به لوپوس مؤثر هستند. ماهی آزاد و دیگری ماهی های چرب و روغن ماهی نیز حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که اثرات ضدالتهابی دارند و برای تسکین دردها و خشکی مفاصل ناشی از لوپوس مؤثر عمل می کنند.

ویتامین D
نتایج پژوهش ها نشان می دهند که کمبود ویتامین D خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی را افزایش می دهد. مسئله ای که در کانادا به دلیل کمبود نور خورشید بیشتر به چشم می خورد. کمبود ویتامین D در بین خانم ها و حتی آقایان باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود. به خصوص افرادی که داروهای استروئیدی و دیگر داروهای مقابله کننده با لوپوس مصرف می کنند بیشتر در معرض این مشکل قرار می گیرند. مصرف روزانه 1000 تا 2000 واحد بین المللی ویتامین D3 برای این افراد لازم است. بدون شک پزشک معالج مکمل های امگا 3، آنتی اکسیدان های مختلف و همچنین ویتامین E را تجویز خواهد کرد.

چند توصیه ی کلی

* اگر آسپرین و دیگر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مصرف می کنید حتماً آن ها را بین غذا میل کنید.
* اگر کورتون مصرف می کنید مصرف نمک را کاهش دهید چون باعث افزایش احتباس آب در بدن شده و به افزایش فشارخون کمک می کند.
* از آنجایی که داروهای استروئیدی باعث افزایش خطر پوکی استخوان می شوند لازم است که محصولات لبنی سرشار از کلسیم، ماهی، سبزیجات سبز و برگ دار میل کنید. مصرف مکمل زیر نظر پزشک نیز برای شما لازم است.
* به طور مدام با پزشک خود در تماس باشید و علائم را جدی بگیرید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.