تبیان، دستیار زندگی
این روزها کم کم به روزهای المپیکی نزدیک می شویم و ورزشکاران ایرانی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه خواندنی با پرچمدار کاروان المپیک ایران

این روزها کم کم به روزهای المپیکی نزدیک می شویم و ورزشکاران ایرانی خود را آماده حضور در المپیک ریو می کنند .

مصاحبه : رضا رستگاری-بخش ورزشی تبیان
نعمتی

زهرا نعمتی، اولین ورزشکار زن آسیایی تاریخ است که به صورت هم زمان می تواند در المپیک و پارالمپیک شرکت کند. او سومین بانویی خواهد بود که پرچم ایران را در المپیک حمل خواهد کرد. پیش از این لیدا فریمان در المپیک 1996 آتلانتا و هما حسینی در المپیک 2008 پکن پرچم دار کاروان ایران بودند.»

نعمتی اکنون با مجموعه ای از اولین ها، قدم در راهی پرافتخار گذاشته است. او اولین ورزشکار زن در تاریخ ورزش ایران بود که موفق به کسب نشان طلا از رویدادی بزرگ همچون پارالمپیک شد و پیش از او هیچ کدام از بانوان ورزشکار ایرانی در المپیکی و پارالمپیکی در سکوی نخست قرار نگرفته بودند.

او اولین بانوی ایرانی ورزشکار دارای معلولیت هم هست که به المپیک راه یافته و در تابستان هم زمان در رقابت های المپیک و پارالمپیک ریو شرکت می کند.

* تمرینات و وضعیت خودتان پیش از المپیک چگونه است ؟
خدا رو شکر تمرینات و در مجموع اردوی های خوبی را برای حضور در المپیک پشت سر گذاشته ایم. وضعیت خودم نیز در شرایط مطلوبی است و امیدوارم بتوانم نتایج خوب و درخشانی را برای کاروان ایران بدست بیاورم تا مردم ایران را خوشحال کنم.


عملکرد کاروان ایران در المپیک لندن فوق العاده بود به نظر شما این اتفاق در ریو نیز رقم خواهد خورد ؟

کاروان ایران در المپیک 2012 لندن خدا رو شکر عملکرد مناسبی داشت و موفق شد بهترین نتایج تاریخ خود را در المپیک رقم بزند . امیدوارم این عملکرد در این دوره نیز رقم بخورد هر چند ملی پوشان ایرانی کار سخت تری را نسبت به دوره گذشته باید انجام بدهند اما قطعا تمامی ورزشکاران برای شادی مردم کشورشان تمام تلاش خود را انجام خواهند داد.

عملکرد بانوان ایران را در المپیک چگونه ارزیابی می کنید ؟

ورزش بانوان در سالهای گذشته عملکرد قابل قبولی داشته و توانسته است پیشرفت مناسبی در ورزش کشورمان داشته باشد و این پیشرفت به خوبی در رقابت های بین المللی قابل لمس است . امیدوارم این روند در المپیک ادامه داشته باشد و بانوان ورزشکار ایرانی بتوانند به خوبی از جامعه ورزش بانوان دفاع کنند.

*شما به عنوان اولین بانوی طلایی ایران در المپیک و پارالمپیک  پرچمدار کاروان ایران خواهی بود چه حسی دارید ؟
خب طبیعتا حس خیلی خوبی دارم که این افتخار نصیب من شده است تا به عنوان پرچمدار کاروان کشورم در این مسابقات حضور پیدا کنم و امیدوارم بتوانم نماینده شایسته ای برای مردم ایران باشم . قطعا حضور من در این مراسم نشان دهنده مسائل زیادی است که چه میزان به بانوان و ورزش توجه می شود.

اگر خودتان پرچمدار نبودید دوست داشتید چه کسی پرچمدار شود ؟
راستش تا حالا به این موضوع فکر نکردم اما علاقه داشتم باز هم یک بانوی ورزشکار ایرانی این افتخار بزرگ را تجربه کند

*پیش بینی خودتان از عملکردتان در المپیک و اینکه چه رتبه و مدالی کسب می کنید؟
شاید جالب باشد که بدانید ورزش تیر و کمان ورزشی است که شرط بندی در آن حلال است اما ورزش تیر و کمان شرایط خاصی دارد و عوامل مختلفی در موفقیت شما تاثیر گذار خواهد بود و مهمترین مساله شرایط روحی و روانی روز مسابقه است و اینکه شما باید در روز مسابقه از تمرکز بالایی برای موفقیت برخوردار باشید  .شرایط آب و هوایی هم خیلی برای مسابقه مهم است و من نمی توانم عملکرد خودم را پیش بینی کنم اما پیش بینی می کنم که بیشترین تلاش خودم را برای موفقیت به کار بگیرم.

نعمتی

با توجه به حضور و تجربه شما در مسابقات مختلف چه انتظاری از مسئولین دارید ؟
حقیقتا علاقه ای ندارم تا در این برهه زمانی به سوالات چالشی پاسخ دهم و بیشتر علاقه دارم تا در این مدت باقیمانده تمرکز خود را روی تمرینات بگذارم تا بتوانم به موفقیت برسد . پاسخ دادن به این سوالات در این برهه زمانی نه تنها مشکلات را کمتر نمی کند بلکه می تواند با ایجاد حاشیه فاصله ام را با موفقیت بیشتر کند . هر چند جا دارد بگویم سال به سال توجه بیشتری به ورزش معلولین و بانوان می شود که جا دارد تشکر کنم.

در مورد دیدارتان با مقام معظم رهبری چه احساسی داشتید ؟
دیدار با مقام معظم رهبری اتفاق بزرگی برای من بود و من به عنوان نماینده خانم های پارالمپیک به دیدار ایشان رفتم  و برای چندمین بار این اتفاق رخ می داد. در این دیدار من از حرف های شان خیلی انرژی گرفتم و ازاینکه ایشان نگاه ویژه ای به ورزش بانوان دارند. این نگاه در دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز وجود دارد و این باعث می شود تا ما با انگیزه بیشتری به جلو حرکت کنیم.

اگر به شما بگویند به خاطر پوشش نمی توانید پرچمداری کنید یا از حضور در مسابقات بین المللی منع تان کنند عکس العمل شما چگونه خواهد بود؟
این اتفاق رخ نخواهد داد به دلیل اینکه دنیا این مساله را پذیرفته است و بنده از روز اول هم هیچ وقت نگران این مساله نبودم . البته خارج از تمامی این مسائل نمی توانند رکورد دار دنیا را به راحتی حذف کنند و قطعا این اتفاق تبعات فراوانی برایشان دارد.

در سالهای اخیر پیشنهاد های فراوانی به ورزشکاران کشورمان برای پذیرفتن تابعیت کشورهای دیگر داده می شود شما تاکنون به آن فکر کرده اید ؟
این اتفاق برای خیلی از ورزشکاران ما رخ داده است و طبق گفته پیامبر اسلام که می فرماید هر جا که احساس می کنید پیشرفت می کنید می توانید سفر کنید و این یک مساله شخصی است و من در مورد ورزشکاران دیگر نظری ندارم .این اتفاق در زندگی ورزشی من چندین بار رخ داده است و پیشنهاد هایی بوده است اما زهرا نعمتی بی نهایت کشورش، خانواده و مردم  را دوست دارد . یک عرق خاصی در وجودم است و قطعا این حس در تمامی ورزشکاران دیگر ایرانی نیز وجود دارد که با امکانات ناچیز فقط نکات مثبت را در نظر می گیریم و به راه مان ادامه می دهیم.

«هرگز تسلیم معلولیت خود نشوید» جمله ای از شماست که به عنوان 10 جمله برتر انتخاب شد توضیح می دهید ؟
بله جمله ای بود که من در مراسمی که در سن پترزبوگ برگزار می شود مطرح کردم که به عنوان 10 جمله برتر شناخته شد . در این مراسم من به عنوان برترین ورزشکار سال 2015 انتخاب شدم. حقیقتا ورزش یکی از بهترین راه های شکست معلولیت است و خیلی ها می توانند توانایی های خود را به شکل دیگر در ورزش نشان دهند.

نعمتی

شما ابتدا در رشته تکواندو فعالیت می کردید تا اینکه در سال 83 اتفاق بدی برای شما رخ داد و یک تصادف باعث شد تا  شما به رشته تیر و کمان وارد شوید؟ آیا از انتخاب این رشته رضایت دارید ؟
تکواندو ورزشی است که پا نقش فراوانی در آن دارد و من در تصادف سال 83 پاهای خود را از دست دادم و از دست دادن پا در تکواندو مانند از دست دادن انگشت های یک پیانیست است و من تنها از دستان خود می توانستم استفاده کنم و خواست خدا بود که به این رشته ورزشی وارد شوم و زمانی که به این رشته وارد شدم دیدم می توانم به موفقیت دست پیدا کنم و ادامه دادم و اکنون به این رشته علاقه مند هستم.

در سال 95 چه آرزویی دارید و آیا تاکنون در زندگی شخصی و ورزشی آرزویی داشتید که به آن دست پیدا نکرده باشید؟
سقف آرزوهای بلندی دارم اما نمی توانم آنها را مطرح کنم. از مردم می خواهم برای آرزو های زهرا نعمتی دعا کنند تا بتوانم به آنها دست پیدا کنم . البته آرزوی های من خودخواهانه نیست و در کل علاقه دارم تا پیشرفت کنم.

در شبکه های اجتماعی حضور دارید ؟
بله در اینستاگرام حضور دارم که خواهرم آن را اداره می کند.

در پایان به چند سوال زیر به صورت کوتاه پاسخ دهید:
رهبری : اقتدار
پارالمپیک : دوست داشتنی
المپیک : رقابت
پرچم ایران : مقدس
تیر و کمان : عشق
همسر : هم پا
برجام : امید

تصاویر اختصاصی تبیان از پرچمدار المپیک  را اینجا ببینید

  • زهرا نعمتینظر زهرا نعمتی پیرامون مقام معظم رهبری