تبیان، دستیار زندگی
پرومتیوم یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی می باشد که نماد آن Pm و عدد اتمی آن 61 می باشد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرومتیوم(1)

پرومتیوم یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی می باشد که نماد آن Pm و عدد اتمی آن 61 می باشد.

پرومتیوم

خصوصیات قابل توجه

پرومتیوم یک ساتع کننده بتا بوده و اشعه های گاما از خود ساتع نمی کند. با این حال ذره بتا که به عناصری با عدد اتمی بالا برخورد می کند می تواند اشعه ایکس تولید کند. امروزه اطلاعات زیادی در خصوص ویژگی های فلز پرومتیوم در دست نیست. تنها می دانیم که دو حالت چند شکلی از آن وجود دارد و نمک های پرومتیوم در تاریکی یک نور آبی کمرنگ یا سبز از خود ساتع می کنند که این به دلیل خاصیت رادیو اکتیوی بالای آن می باشد.

کاربردها

کاربردهای پرومتیوم عبارتند از:

پرومتیوم

  • منبع تششعی بتا برای اندازه گیری ضخامت.
  • منبع نور برای علائمی که نیاز به عملکرد دقیق دارند (با استفاده از فسفر برای جذب تششعات بتا و تولید نور)
  • استفاده در باتری های هسته ای که در آن ها سلول های نوری نور را به الکتریسیته تبدیل می کنند.
  • استفاده احتمالی آن در آینده به عنوان یک منبع اشعه ایکس برای به وجود آوردن منابع تولید نیرو یا گرمای کمکی برای کاوشگرهای فضایی و سفینه ها و ایجاد لیزرهایی که برای ایجاد ارتباط بین زیر دریایی ها استفاده می شود.
پرومتیوم

تاریخچه

وجود پرومتیوم برای اولین بار توسط Branner در سال 1902 پیش بینی شد و این پیش بینی در سال 1914 توسط Moseley تائید شد . البته چند گروه دیگر نیز ادعا می کردند که این عنصر را تولید کرده اند اما هرگز نتوانستند کشفیات خود را به اثبات برسانند چرا که جدا کردن پرومتیوم از عناصر دیگر بسیار دشوار می باشد.

اولین مدرک وجود پرومتیوم در سال 1944 توسط Jacob A.Marinsky و Lawrence E. Glendenin و Charles D. Coryell در طی عمل شکافتن هسته اتم اورانیوم و به عنوان محصولات جنبی به دست آمد.

اما به دلیل وجود مشکلات زیاد تحقیقاتی که از جنگ جهانی دوم ناشی می شد آن ها نتوانستند ادعای خود را تا سال 1946 به اثبات برسانند. نام پرومتیوم از کلمه Prometheus گرفته شده است. Prometheus یکی از اساطیر یونانی بود که آتش را از آسمان دزدید و آ ن را به انسال داد.

پرومتیوم

در سال 1963 از شیوه های تبادل یونی برای به دست آوردن حدوداً 10 گرم پرومتیوم از ضایعات فرایند سوختی رئاکتورهای اتمی استفاده می شد.

امروزه نیز پرومتیوم به صورت یکی از محصولات جنبی که با عمل شکافت هسته اتم اورانیوم به دست می آید بازیافت می شود این عمل همچنین با عمل بمباران نوترونی Nd-146 و تبدیل آن به Nd-147 تولید می شود که در آن Nd-147 توسط عمل Beta Decay به Pm147 با نیمه عمر 11روز تبدیل می شود.

ادامه دارد ...

مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور

تنظیم: مریم فروزان کیا