تبیان، دستیار زندگی
جوانان انقلابی سدی عظیم در برابر شبیخون فرهنگی دولتمردان غربی هستند و با به کارگیری این قشر گسترده، در ابعاد مختلف فرهنگی، نظامی، اجتماعی و ... می توان برنامه ها و نقشه های شوم دشمنان را خنثی کرد؛ مسئولین آغوش خود را به روی این جوانان باز کنند . . .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی واژگونی یک حکومت

جوانان انقلابی سدی عظیم در برابر شبیخون فرهنگی دولتمردان غربی هستند و با به کارگیری این قشر گسترده، در ابعاد مختلف فرهنگی، نظامی، اجتماعی و ... می توان برنامه ها و نقشه های شوم دشمنان را خنثی کرد؛ "مسئولین آغوش خود را به روی این جوانان باز کنند . . ."

ع. امانی- بخش سیاست تبیان
دیداری رهبری

"دستگاه های دولتی ، آنهایی که مربوط به فرهنگند ، به جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی که نه اسلام را قبول دارند، نه انقلاب و نه نظام اسلامی را ؛ آغوش خود را به روی بچه مسلمان ها ، به روی جوان های مؤمن و انقلابی باز کنند. اینها می توانند کار کنند و دارند کار می کنند ، کارهای فرهنگی باارزشی دارد انجام می گیرد. در همه ی زمینه ها جوانان انقلابی ما می توانند تلاش کنند ، کار کنند." (حضرت آیت الله خامنه ای - 01/ 01/ 95)

با آشکار شدن موج متداول جنگ نرم (Soft War) از سوی سردمداران غربی و آسیب های آن بر جوامع هدف بالاخص ایران اسلامی ، بر اقشار مختلف جامعه ، مسئولان ایران اسلامی همواره برآن بوده اند تا این روند را متوقف و یا خنثی سازند. حال اینکه در این مسیر به چه میزان موفق بوده اند معقوله ای مجزا از این یادداشت است اما آنچه که واضح و مبرهن می باشد رهنمون های خاص مقام معظم رهبری درباره ی مقابله نیروهای انقلابی با جریان های نرم است.

این جریان سعی برآن دارد تا آنچه را که خواست دولت های غربی اعم از اهداف سیاسی و فرهنگی است ، در کشورهای جهان سوم و هدف ، اِعمال نماید

حائز اهمیت آن که ، "استحاله فرهنگی" (Cultural transformation) طی دو دهه ی اخیر ، همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب بوده است. ایشان به کررات در بیاناتشان به مقوله فرهنگ و اهمیت خاص آن و همچنین روزنه های نفوذ دشمن از این کانال اشاره داشته اند. روزنه هایی که اگر به موقع بسته نشوند جامعه را با شکافی عظیم روبرو خواهند کرد.

امپریالیسم فرهنگى

در این راستا می توان به جریان امپریالیسم فرهنگى (Cultural Imperialism) اشاره کرد زیرا این جریان سعی برآن دارد تا آنچه را که خواست دولت های غربی اعم از اهداف سیاسی و فرهنگی است ، در کشورهای جهان سوم و هدف ، اِعمال نماید. به عبارت دیگر تهاجم فرهنگى به این معناست كه یك جریان سیاسى یا اقتصادى براى اجراى مقاصد خود در جامعه ای دیگر ، پروژه نفوذ در فرهنگ و همچنین ایجاد موجی عظیم اما تدریجی را آغاز می نماید تا با تحریف فرهنگ آن جامعه ، طرز تفکر اقشار مختلف را تحریف و در نهایت فرهنگ برنامه ریزی شده ای را جایگزین فرهنگ بومی نماید و این روش مناسب ترین و موثرترین روند متزلزل سازی یک حکومت محسوب می شود زیرا در تمام جهان حکومت ها بر مبنای رضایت ملت ها به ویژه قشر جوان استوار است و در غیر اینصورت ، به خودی خود سست بوده و نیازی به تهاجم فرهنگی ندارد.
به همین دلیل یکی از الزامات استحکام یک نظام حکومتی ، تقویت و پیشرفت روز افزون فرهنگ و ارزش های فرهنگی آن حکومت می باشد تا با ریشه دواندم این مهم در افکار عمومی ، بزرگترین دیوار حائلِ مردمی در برابر شبیخون های نظامی و غیر نظامی (جنگ نرم) دشمنان ایجاد شود.

جوان انقلابی از نگاه رهبر

جوان انقلابی از نظر رهبر انقلاب دارای چند خصلت خاص و ویژه می باشد : اثرگذاری بر محیط با تقویت ارتباط با خدا ، متخصص ، پیش قدم بودن در فرهنگی، تحمل مشکلات و ناملایمات، صبور بودن در تحقق اهداف انقلاب ، تقلید نکردن از متفکران غربی علوم انسانی

آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در سخنان اخیر خود بر لزوم به کار گیری جوانان انقلابی تاکید داشته اند. جوان انقلابی از نظر رهبر انقلاب دارای چند خصلت خاص و ویژه می باشد : اثرگذاری بر محیط با تقویت ارتباط با خدا ، متخصص ، پیش قدم بودن در فرهنگی، تحمل مشکلات و ناملایمات، صبور بودن در تحقق اهداف انقلاب ، تقلید نکردن از متفکران غربی علوم انسانی . ضمن اینکه بر مسئولان فرهنگی و اجتماعی کشور است تا در راستای تربیت جوانان انقلابی مورد نظر رهبری ، با برنامه ریزی های هدفمند و دقیق گامی موثر برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی بردارند.
در این راستا باید اشاره داشته باشیم به مهجور ماندن برخی مسائل تخصصی فرهنگی که گاها از سوی مسئولان مورد اجحاف قرار گرفته اند. یکی از این نمونه ها مربوط به جشنواره عمار می باشد که برخی مسئولان به بهانه عدم تخصیص بودجه از حمایت این جشنواره  در سال های گذشته خودداری کردند در حالی که در همین زمان هزینه هایی گزاف صرف جشنواره های دیگر که رنگ و بوی چندانی از آرمان های انقلاب اسلامی نداشتند ، شد و مورد انتقادات شدیدی نیز قرار گرفت.
با این تفاسیر و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ، باید منتظر باشیم و ببینیم در سال جاری این رویه تغییری خواهد کرد و آیا سخنان رهبری در راستای به کارگیری نیروهای متعهدِ به ارزش های انقلاب اسلامی به صحنه عمل خواهد نشست؟ و آیا مسئولان فرهنگی در سال جاری جنگ نرم نفوذی ها را جدی تر خواهند گرفت؟