تبیان، دستیار زندگی
مولاوردی: تصمیم گیری در حوزه خانواده نباید پشت درهای بسته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مولاوردی: تصمیم گیری در حوزه خانواده نباید پشت درهای بسته باشد

www.irna.ir

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا شهیندخت مولاوردی، در نخستین همایش ملی علمی پژوهشی 'تغییرات خانواده و چالش های آن در ایران' كه روز سه شنبه در شیراز آغاز شد، افزود:‌ به دنبال آن هستیم كه استیفای حقوق شرعی زنان در احكام لایحه برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد:‌ می كوشیم با تعریف شاخص هایی برای حقوق زنان در این لایحه، عملكرد دستگاه های مختلف برای ارتقای این شاخص ها به طور سالانه رصد شود.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت:‌ هر چند در جامعه شاهد سیر تصاعدی طلاق در 50 سال گذشته، خانواده های تك والد و زنانه شدن سرپرستی خانوار، آشنا نبودن زوج ها به مهارت های ارتباطی، ضعف آموزش های قبل و بعد از ازدواج، خشونت های خانگی در برخی خانواده ها و كاهش تمایل زوج ها به داشتن فرزند را شاهد هستیم اما این تغییرات حوزه خانواده نباید ما را نسبت به آینده ناامید كند.
وی اظهار كرد: خانواده در جامعه ایرانی هنوز مهمترین بنیان اجتماعی است و باید توجه داشت كه برخی تغییرات خانواده لزوما آسیب نیستند و نباید در جامعه ترس ایجاد كنیم.
مولاوردی گفت:‌ تحولات خانواده را باید در بستر تحولات اقتصادی جمعیتی كشور، شرایط نامطلوب اقتصادی و معیشتی بررسی كرد و این وضعیت موجب افزایش سن ازدواج شده و كاهش باروری را به دنبال دارد.
وی افزود:‌ در صورت بهبود فضای كسب و كار و اشتغال، كاهش سن ازدواج را شاهد خواهیم بود و بین این دو موضوع ارتباط متقابلی وجود دارد و در مجموع، آینده نامطلوبی برای خانواده ایرانی تصور نمی كنیم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بیان داشت:‌ اگر دولت بتواند شرایط اشتغال را بهبود بخشد، این امر زمینه ساز بسیاری از تغییرهای مثبت در حوزه خانواده خواهد شد.
مولاوردی ادامه داد:‌ در كنار آسیب شناسی نقاط ضعف حوزه تغییرات خانواده،‌ باید نقاط قوت در تغییرات خانواده های ایرانی مانند افزایش سطح سواد عمومی و رشد دانش آموختگی زنان را نیز مورد توجه قرار داد و از آنها نباید غافل شد.
دبیرعلمی این همایش ملی و رئیس پژوهشگاه علوم اجتماعی دانشگاه شیراز نیز بیان كرد: این همایش به ابتكار این دانشگاه برای نخستین بار در كشور برگزار شده است.
حلیمه عنایت افزود:‌ امروزه در زمینه تغییرات خانواده با مشكلاتی مواجه هستیم از جمله اینكه جایگاه خانواده در جامعه متزلزل شده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اظهار كرد:‌ امیدواریم با بهره گیری از نظرهای جامعه شناسان و روان شناسان، برای معضلات اجتماعی و عوامل موثر در تغییرات منفی خانواده، گام های اساسی برداشته شود.
نخستین همایش ملی علمی پژوهشی 'تغییرات خانواده و چالش های آن در ایران' به همت پژوهشگاه علوم اجتماعی دانشگاه شیراز در تالار حكمت پردیس ارم این دانشگاه برگزار شده است.
چالش ها و آسیب های خانواده در روند تغییرات، جمعیت و تغییرات خانواده، رسانه ها و تغییر روابط خانوادگی، زنان، ارزش ها و تغییرات بین نسلی در خانواده، ازدواج، همسرگزینی و طلاق در روند تغییرات از موضوع های مقاله هایی است كه در این همایش دو روزه ارائه می شود.
این همایش ملی عصر چهارشنبه (فردا) با صدور بیانیه پایانی خاتمه می یابد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.