تبیان، دستیار زندگی
حرا رقابت سخت و طاقت فرسا ، جالب و پر هیجان و صدالبته پرخطر رالی داكار امسال در مسیری 7915 كیلومتری در مسیر لیسبون پرتغال تا داكار در سنگال در حال برگزاری است. به گزارش تبیان این مسابقه همه ساله در 3 کلاس خودروهای سف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رالی داکار ؛ جنگ انسان و صحرا


رقابت سخت و طاقت فرسا ، جالب و پر هیجان و صدالبته پرخطر رالی داكار امسال در مسیری 7915 كیلومتری در مسیر لیسبون پرتغال تا داكار در سنگال در حال برگزاری است.

به گزارش تبیان این مسابقه همه ساله در 3 کلاس خودروهای سفری ، موتورسیکلت و کامیون برگزار میشود و امسال شهر لیسبون در پرتغال محل آغاز این رالی بود.

سابقه برگزاری رالی داکار به سال 1977 باز می گردد زمانی که تیه ری سابین فرانسوی در رالی آبیجان – نیس در صحرای لیبی موتورسیکلتش را به دلیل خرابی از دست داد . از همان زمان او رقابت با شن های صحرا را به عنوان هدفی بزرگ مدنظر قرار داد. وقتی به پاریس بازگشت به این ایده بیشتر فکر کرد و شعار «حداکثر مردم در مقابل شن های بیکران» را برگزید. او به سنگال و الجزایر سفر کرد و مسیر مسابقه را برگزید و با کمک دوستانش اولین دوره این رقابتها در سال 1979 در مسیر پاریس - داکار برگزار شد.

از آن پس رالی پاریس - داکار همه ساله از اطراف برج ایفل در اروپا آغاز می شد و شرکت کنندگان پس از عبور از فرانسه و اسپانیا با عبور از تنگه جبل الطارق وارد افریقا می شدند و مسابقه در صحراهای چند کشور آفریقایی ادامه می یافت تا در داکار در سنگال به پایان برسد. اما این مسیر در سالهای اخیر اندکی تغییر کرده و

با توجه به اینکه دیگر پاریس مبدا همیشگی مسابقات نیست ، نام رالی پاریس – داکار به رالی داکار تغییر کرد.

رالی داکار هر سال با بروز حوادث متعدد جان شرکت کنندگان را نیز تهدید می کند؛ گرمازدگی ، خونریزی داخلی ناشی از تکان های شدید در حین رانندگی طولانی مدت ، پائین آمدن شدید آب بدن رانندگان و همین طور موانع طبیعی که در هر صحرای خالی از سکنه و بکری می تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد . وجود حیوانات درنده و موجودات سمی مثل مارها و حشرات و همچنین عوارض ناشناخته زمین همچون تپه ها و دره ها یا چاله های پیش بینی نشده در مسیر رالی داکار یکی از بزرگترین میدانهای رقابت انسان و طبیعت را رقم می زند.

در کنار اینها زندگی با ابتدایی ترین امکانات ، خوابیدن در کاروانسراهای قدیمی و یا چادرها ، سپری کردن شبهای سرد در صحرا و مقابله با توفانهای شن از خصوصیات رالی داکار است. اما میل به ماجراجویی ، رویارویی با طبیعت خشن و اثبات توانایی های ذاتی انسان برای عبور از هر سدی ، از جمله خصوصیات مشترک تمامی شرکت کنندگان در رالی داکار است.

خطرها بیش ازهمه موتورسواران را تهدید می کند که معمولا به رغم استفاده از لباسهای مخصوص و ایمن با سانحه روبرو میشوند.

رقابت امسال 14 روز به طول می انجامد که از مهمترین ویژگی های آن عبور از از صحراهای بی آب و علف موریتانی و مراکش است.

رالی داکار امسال هم بی حادثه نبوده است؛ در چهارمین مرحله ی رقابت امسال المر سیمونز موتورسوار اهل آفریقای جنوبی در صحرای مغرب به خاطر ناهمواری زمین کنترل خود را از دست داد و به زمین خورد و پیش از رسیدن هلی كوپتر امداد جان خود را از دست داد. این نخستین نمونه از این دست در رالی داکار نیست و بی شک آخرین نیز نخواهد بود .

اما تا امروز که 10 مرحله از رالی داکار ی آن به پایان رسیده است و رانندگان به موریتانی رسیده اند ، در رده بندی كلی ، استفان پیتر هانسل از تیم میتسوبیشی با زمان 37 ساعت و 35 دقیقه و 19 ثانیه اول است و لوك آلفان از تیم میتسوبیشی و ژان لویی شلسر با ماشین فورد او را تعقیب می کنند.

و در قسمت موتورسیكلت نیز در رده بندی كلی مارك كوما با موتور كی تی ام با زمان كلی 40 ساعت و 55 دقیقه و 10 ثانیه در مكان اول است ، دسپره و دیوید كاستیو نیز در تعقیب او هستند .

گزارش تصویری رالی داکار 2007 را در بخش گزارش های تصویری ببینید

رالی قهرمانی کشور فردا آغاز میشود

گفتگو با قهرمان اتومبیلرانی ایران

مصاحبه با راننده زن ایران (شوماخر کوچک)