تبیان، دستیار زندگی
جشنواره جهانی فیلم فجر به ایستگاه آخر رسید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان جشنواره جهانی فیلم فجر

title

شناسه خبر: 70424  - ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ اردیبهشت ساعت 21:32
00

جشنواره جهانی فیلم فجر به ایستگاه آخر رسید

مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم روز دوشنبه با اجرای مهسا ملک مرزبان و با حضور جمعی از هنرمندان داخلی و خارجی در تالار وحدت برگزار شد.

سرویس سینمایی هنرآنلاین: در حالی که همواره اجرای مراسم اختتامیه جشنواره‌های مختلف درایران با تأخیر و تقریباً دیرهنگام آغاز می‌شود، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر تنها با تأخیر 10 دقیقه‌ای رأس ساعت 17:40 دقیقه و درحالی که هنوز نیمی از سالن خالی بود، با خواندن آیاتی از قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی در تالار وحدت آغاز شد.

در ابتدای این مراسم گزارش تصویری از روند برپایی جشنواره و همچنین کلیپی از سخنان مدیران سینمایی و دبیر و مدیران جشنواره پخش شد و مهسا ملک مرزبان نویسنده و مترجم که اجرای این مراسم را برعهده داشت به زبان فارسی و انگلیسی به مهمانان خیرمقدم گفت و آرزو کرد این مراسم به خوبی برگزار شود و برای آن‌ها به یادماندنی باشد.

در ادامه این مراسم حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در فیلمی که پخش شد اعلام کرد جشنواره جهانی فیلم فجر جشنواره‌ای ایرانی اسلامی است.

پس از پخش این کلیپ دراولین بخش اهدای جوایز حجت الله ایوبی و اندرو لا برای اهدای جایزه بخش "هنر و تجربه" روی سن آمدند.

در این بخش از فیلم کوتاه "آقای بنفش" به کارگردانی عباس جلالی یکتا و حجت اعظم‌پور تقدیر شد و جایزه بخش فیلم کوتاه به فیلم "پیکره" از لهستان و بلژیک رسید که عوامل آن در مراسم حضور نداشتند.

همچنین در این بخش و در حوزه فیلم‌های بلند هیات داوران ضمن تقدیر از "نفس" ساخته نرگس آبیار تندیس بهترین فیلم بلند را به "سپیده دم" از لهستان و استونی اهدا کرد.

دیپلم افتخار بخش "بین المذاهب" به فیلم "ازدواج با عشق در کابل" رسید که امین پلنگی برای دریافت جایزه روی سن آمد.

همچنین در این بخش دیپلم افتخار به فیلم کوتاه "هستی" ساخته کمال پرناک از ایران اهدا شد.

جایزه اصلی این بخش به مستند "زمناکو" به کارگردانی مهدی قربانپور اهدا شد.

در ادامه مراسم بخش "جلوه گاه شرق" برندگان خود را شناخت. دراین بخش دیپلم افتخار به مستند "A ۱۷۵" ساخته بهروز نورانی پور رسید و تندیس بهترین کارگردانی و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به "مادام کوراژ" از لهستان و فرانسه رسید.

تندیس بهترین فیلم آسیایی و ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی نیز به "درخت گردو" اهدا شد.

در ادامه مراسم پیش از اهدای جوایز برندگان بخش "محمد امین" رضا کیانیان که برای اهدای جوایز روی سن آمده بودگفت: پیامبر ما می‌گوید که من نیامدم جز برای اخلاق؛ این جایزه برای نخستین بار اهدا می‌شود و معیار انتخاب پرداختن به موضوع نوع دوستی است. پس از صحبت‌های کیانیان جایزه این بخش به فیلم "ازدواج با عشق در کابل" ساخته امین پلنگی محسول افغانستان و استرالیا است تعلق گرفت.

در بخش "سینمای سعادت"جایزه بهترین فیلم کوتاه با ۱۰۰ میلیون ریال به "دیدن" به کارگردانی سهیل امیرشریفی رسید وجایزه بهترین بازیگر زن به پانته آ پناهی‌ها برای فیلم "نفس" اهدا شد. جایزه بهترین بازیگر مرد نیز به سیگور جانسون تئودور برای فیلم "قوچ‌ها" رسید.

جایزه بهترین فیلمنامه و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم اسپانیایی "اماما، هنگامه سقوط یک درخت"به کارگردانی آسیر آلتونا رسید.

جایزه بهترین کارگردانی و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به امین آلپر برای "جنون" از ترکیه اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران این بخش برای بهترین دستاورد هنری به فیلم "اروند" ساخته پوریا آذربایجانی از ایران اهدا شد.

سیمرغ زرین بهترین فیلم و ۳۰۰ میلیون جایزه نقدی به فیلم "قوچ‌ها" به کارگردانی گریمور هاکونارسون از ایسلند و دانمارک اهدا شد.

در ادامه این مراسم رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سخنانی کوتاه ضمن سلام به جشنواره سی و پنجم گفت: این رویداد سینمایی به لحظات آخر نزدیک می‌شود و جا دارد از همه کسانی که کمک کردند تا این افتخار ملی در خور نام ایران به سرانجام برسد، تشکر کنم. از همه کسانی که نشان دادند کار تیمی بهتر جواب می‌دهد تشکر می‌کنم. همچنین از آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی برای همراهی‌شان تشکر می‌کنم.

وی افزود: جای آقای تقوایی در جمعمان خالی است. او با وجود کسالتی که داشت همه فیلم‌ها را برای داوری دید. همچنین خبرهای رسیده حاکی از آن است که حال عباس کیارستمی رو به بهبود است و امیدوارم سال آینده این سینماگر بزرگ هم بین ما باشد.

میرکریمی اعلام کرد: با توجه به مسئولیتی که به من داده شده به جشنواره ۳۵ سلام می‌کنم. خوشحالم که جشنواره‌ای منظم برگزار شد و قول می‌دهم سال بعد جشنواره با شکوه‌تری داشته باشیم. من و دوستانم طی روزهای آینده اولین جلسه دبیرخانه جشنواره ۳۵ را برگزار می‌کنیم تا از همین امروز آماده برگزاری جشنواره‌ای منظم و باشکوه برای سال آینده باشیم.

اختتامیه سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر پس از گذشت کمتر از یک ساعت و با اجرای برنامه از سوی یک گروه موسیقی به پایان رسید. ضمن اینکه وزیر ارشاد در این برنامه نبود و مصطفی محقق داماد هم عنوان یکی از داوران بخش بین‌المذاهب به دلیل جلسه با ریاست قوه قضاییه در مراسم حضور نداشت.




نظرات
نام
پست الکترونیکی
کد امنیتی:






هنرانلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .