تبیان، دستیار زندگی
کاندیداهای ریاست فدراسیون به خوبی می دانند که بزرگ ترین چالش پیش روی بعد از گرفتن سکان فوتبال فقط و فقط پیدا کردن راهی برای برون رفت از بن بست اقتصادی است که فوتبال در آن قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال زورش به تلویزیون نمی رسد

کاندیداهای ریاست فدراسیون به خوبی می دانند که بزرگ ترین چالش پیش روی بعد از گرفتن سکان فوتبال فقط و فقط پیدا کردن راهی برای برون رفت از بن بست اقتصادی است که فوتبال در آن قرار گرفته است.

بخش ورزشی تبیان
فوتبال - تلویزیون

بن بستی که بدون شک تلویزیون با عدم پرداخت حق پخش مسابقات فوتبال که اتفاقا مهم ترین منبع درآمدی این رشته پر طرفدار هم هست در ایجاد آن نقش داشته است. فو تبا ل ایران برای صداوسیما کالایی بی واسطه برای درآمدی یکطرفه است.زخم بی پولی فو تبا ل ایران در برهه زمانی کنونی سر باز کرده است و هیچ کس نیست که آن را مرهم نهد. صداوسیما همان زمان که فو تبا ل بیمار و بیمارتر، نحیف و نحیف تر می شود جیب هایش را از درآمدهای میلیاردی همین فو تبا ل پر می کند.
رقم مربوط به حق پخش تلویزیونی فو تبا ل در لیگ چهاردهم 5/ 17 و در لیگ پانزدهم 5/ 22 میلیارد تومان بین سازمان صداوسیما و فدراسیون فو تبا ل به امضا رسید؛ قراردادی که اگرچه فوتبالی ها مدعی بودند حق آنها بیش از آن است، اما هرگز صداوسیما خود را پایبند و متعهد به همین اعداد هم نکرد.«ایسنا» دیروز بار دیگر این پرونده را باز کرد و از زوایای مختلف به آن پرداخت. گزارشی که مرور آن برای بازخوانی این معضل خالی از لطف نیست:

به استفتای مراجع تقلید هم توجه نشد!

فدراسیون فو تبا ل و سازمان لیگ که زورشان به صداوسیما نرسید به مراجع پناه بردند تا از آنها در مورد پرداخت نشدن حق پخش تلویزیونی استفتا بگیرند و نظر مراجع عظام تقلید را در این خصوص خواستار شوند. مراجع عالیقدر نیز در پاسخ به این استفتا اعلام کردند که پرداخت نکردن حق پخش فو تبا ل از سوی صداوسیما جایز نیست. حال این پرسش مطرح است که سازمان صداوسیما چه توجیهی برای عمل نکردن به تعهدات قانونی خود دارد؛ تعهداتی که مراجع عالیقدر نیز صداوسیما را ملزم به رعایت آن دانسته اند.

درآمدهای میلیاردی صداوسیما از فو تبا ل

فوتبال بالاترین سقف را در تعرفه های صداوسیما دارد. همین طور برنامه نود که پربیننده ترین برنامه تلویزیون است. برای دادن آگهی در چنین تایم های طلایی برای هر ثانیه اش باید میلیون ها تومان پرداخت که این عدد برای طول یک سال بارها محاسبه شده و بالغ بر چند صد میلیارد تومان است.البته فوتبال هم بارها اعلام کرده برای این درآمدها دندان تیز نکرده اما تنها انتظاری که می رود رعایت همان تعهداتی است که به عنوان حداقل پرداختی صداوسیما به فو تبا ل ایران برای تیم ها حکم حیات دارد؛ فو تبا لی که با ادامه این روند به بقای آن امیدی نیست و باید منتظر ورشکستگی هر چه سریع تر باشگاه های آن بود.

پرهیز فو تبا ل از زورآزمایی با صداوسیما

کاش صداوسیما به شرایط اسفناک فو تبا ل ایران توجه می کرد؛ فو تبا لی که باشگاه هایش روز به روز فقیرتر می شود، اما همه اینها به کنار، دریغ از ریالی بازپرداخت از میلیاردها تومان حق پخش تلویزیونی فو تبا ل؛ فو تبا لی که هیچ گاه در جدال با صداوسیما یارای مقابله ندارد. کار تا به آنجا هم پیش رفته که یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال از ترس از دست دادن تریبون تلویزیون با صراحت اعلام می کند حاضر به موضعگیری در این پرونده مهم نیست و تقابل با تلویزیون را در مقطع کنونی به صلاح نمی داند. اتفاقی که نشان می دهد روسای بعدی فوتبال هم چندان امیدوار به زنده کردن این حق نیستند.
 فوتبال بار قبل که هوس زورآزمایی با تلویزیون به سرش زد و دوربین های آن را به استادیوم ها راه نداد با ضرر دیگری مواجه شد و اسپانسر تبلیغات محیطی اش هم عدم پخش بازی ها را بهانه کرد تا او هم بخشی از قراردادش را نپردازد. این تقابل یک پیام روشن برای فوتبال داشت و آن، اینکه زورش به این صداوسیما نمی رسد.



منبع : گل