تبیان، دستیار زندگی
جزئیات حادثه شکنجه زن مشهدی/ انتقاد از برخورد انتظامی با آسیب ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات حادثه شکنجه زن مشهدی/ انتقاد از برخورد انتظامی با آسیب‌ها

title

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، با انتقاد از برخورد انتظامی با آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه خانواده، در خصوص حادثه شکنجه زن جوان مشهدی توضیحاتی داد.

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار مهز، شهیندخت مولاوردی در سی و یکمین همایش انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه طبق اعتقادات ما، در اسلام تشیع و سیره ائمه (ع)، آموزه‌های نوع‌دوستی، جهانی است افزود: آموزه‌های نوع‌دوستی در سیره ائمه ما کسوت جهانی دارد و نه تنها برای مسلمانان که برای همه جهانیان است.

وی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت گروه‌های آسیب‌پذیر، ایتام و نیازمندان در اسلام یک تکلیف است و به نظر می‌رسد مددکاری تجلی عشق، عاطفه، تعهد و مسئولیت اجتماعی برای انسان‌هایی است که نتوانسته‌اند سهم ذاتی خود را از اجتماع کسب کنند.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مددکار عامل رسیدن جامعه به عدالت اجتماعی است، اضافه کرد: امیدواریم در عمل شاهد تحقق سیره ائمه (ع) باشیم؛ نه در شعار.

مولاوردی تاکید کرد: مددکاری با هدف قابل تحمل کردن زیست جامعه بشری پس از جنگ جهانی به وجود آمد اما ضرورت تداوم آن احساس شد و امروزه در جوامع مختلف، ساختار آکادمیک برای رسیدن به نظام مددکاری هدفمند به وجود آمده است.

وی گفت: جامعه زنان به عنوان اصلی‌ترین گروه مخاطب مددکاران و مددپذیران به شمار می‌رود. این جمعیت با توجه به اینکه زنان همواره در طول تاریخ مددکار بوده‌اند و خدمات خود را ارائه داده‌اند، بسیار قابل اهمیت است. همچنین در زمانه رشد آسیب‌های اجتماعی، یکی از اصلی‌ترین گروه‌های هدف آسیب‌پذیر، زنان هستند و باید با هدفی بلندپروازانه، آسیب‌های حوزه زنان را به صفر برسانیم یا به حداقل کاهش دهیم.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: تک‌تک انسان‌ها به عنوان شهروندان جامعه باید از حقوق انسانی برخوردار باشند. رشد آسیب‌های اجتماعی در چند دهه اخیر که جامعه ما را گرفتار کرده است، نیاز به مداخله اجتماعی را ضروری می‌کند و همه واقف هستیم که آلامی که از گسترش آسیب‌ها شکل گرفته است؛ اول از همه زنان و دختران را گرفتار می‌کند و حق امنیت آنها را مخدوش می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن حق امنیت در عرصه‌های خانوادگی و اجتماعی، زنان را در شرایط آسیب‌پذیری قرار می‌دهد و خلاء قانونی سبب می‌شود که این مشکلات از سوی نیروهای انتظامی پیگیری شود که این موضوع هم مسائل خود را دارد؛ در حالی که آسیب‌های اجتماعی باید از طریق مددکاران پیگیری و حل شود.

مولاوردی ادامه داد: اگر اعتیاد موجی گسترده از آسیب های اجتماعی را سبب شده است، باید به موازات آن اورژانس اجتماعی را تقویت کنیم و این را یک ضرورت بدانیم نه یک انتخاب.

وی اضافه کرد: امدادرسانی به موقع به جامعه با یک ساختار مناسب یک حق برای شهروندان است و نه انتخاب برای دولت یا حاکمیت.

مددکاری باید حلقه نهایی برخورد با آسیب های اجتماعی باشد

مولاوردی با اشاره به حادثه شکنجه زنی در مشهد ادامه داد: چند روزی از شکنجه زن جوان مشهدی نگذشته و هنوز از این حادثه ناراحتیم اما براساس تحقیقات ما این زن پیش از حوادث اخیر بارها به نهادهای ذی ربط مراجعه کرده بود که همیشه به او توصیه شده است که به کانون گرم خانواده برگردد و این زن به کانونی برگشت که ۲۱ روز را تحت شکنجه سپری کرد.

معاون رئیس جمهور گفت: اگر سیستم حقوقی و قضائی ما نتوانسته پا به پای آسیب های اجتماعی تهمیدات لازم را برای مقابله با آن بیندیشد، امروزه در شرایطی هستیم که نمی توانیم منتظر طرح ها و لوایح باشیم و اقدامات کوتاه مدت صرف نظر کنیم.

مولاوردی با بیان اینکه نقش مددکاران اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار، زنان بی سرپرست یا بدسرپرست و زنان طرد شده یا تحت خشونت بسیار مهم است تاکید کرد: این زنان آسیب پذیر در جامعه با رشد فزاینده ای مواجه شده اند و تنها اقدامات مددکارانه می تواند حیات و ممات آنها را تداوم دهد.

وی افزود: مددکاری باید حلقه نهایی برخورد با آسیب های اجتماعی باشد و اگر مشکلات ساختاری مثل بیکاری و فقر در گسترش آسیب های اجتماعی موثر است، باید به فکر حل مشکلات زیربنایی باشیم و اقدامت مددکارانه در کنار اقدامات بلندمدت می تواند تاثر زیادی در رسیدن به شاخص های سلامت اجتماعی داشته باشد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.