تبیان، دستیار زندگی
یکی از موضوعات تامل برانگیزی که در سراسرانتخابات، ذهن مردم را بخود معطوف می کند، هزینه های مالی انتخابات است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزینه های مالی انتخابات از کجاست؟!

یکی از موضوعات تامل برانگیزی که در سراسرانتخابات، ذهن مردم را بخود معطوف می کند، هزینه های مالی انتخابات است.

بخش سیاست تبیان

انتخابات


به گزارش تبیان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اورامانات، یکی از موضوعات تامل برانگیزی که در سراسر انتخابات، ذهن مردم را بخود معطوف می کند، هزینه های مالی انتخابات است. مخارج انتخاباتی همواره یکی از پارامترهای موثر و موضوع چالشی در جامعه است که رقبا،از آن برای تخریب یکدیگر استفاده میکنند.

هر چندبا توجه به باورهای حاکم بر جامعه و نظر مردم هزینه غیر معقول در انتخابات یک نکته منفی برای کاندیدها محسوب می شود. (البته این مسئله در صورتیست که مباحث مالی به شکل مستقیم در شکل دهی انتخابات مورد استفاده قرار گیرد) ولی نکته جالب اینجاست که بر اساس تحقیقات انجام شده، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، اغلب، پیروزی از آن کسانی بوده که نفوذ و محبوبیت بیشتری در بین مردم داشته اند-نه هزینه های غیرمنطقی.

زیرا وقتی افکار عمومی ،در مقابل مخارج غیر اصولی کاندیدها قرار می گیرند این سوال در ذهنشان متبادر می شود-- ز کجا آورده اند،؟ آیا برای خودشان هزینه می کنندیا برای مردم؟

اگر این هزینه ها از بیت المال است، چرا در جاهای دیگری برای رفاه عمومی و مصالح عمومی جامعه استفاده نمی شود و فقط منحصر به زمان انتخابات است آن هم قبل از انتخابات؟!

اگر برای خودشان هزینه کرده اند، فردا باید از حق همین مردم صرف نظر کنند، تا بتواند هزینه های کلانی را که صرف کرده است را بدست بیاورد و اگر دیگری برای او هزینه کرده ،باید حق و حقوق مردم را به آن شخصی که برایش هزینه کرده بدهد.

به هر حال به نظر می رسد یکی از آفت های اصلی در انتخابات ما که مردم باید به آن توجه کنند همین هزینه های هنگفت است که باید ٜاز کجا آورده ای؟ آوردنت بهر چه بود؟ و به کجا می بری آخر؟ ٝ را از این افراد بپرسند که این هزینه های هنگفت از کجا می آید؟

و بعدها چه حقوقی از مردم باید پایمال شود و یا بر سر آن معامله شود که این هزینه های هنگفت انتخاباتی برگردد.پتا زمانی که این نوع شیوه ها در انتخابات وجود دارد جا برای افراد سالم تنگ تر می شود و افراد سالم و از نظر مالی ضعیف تر هر چند از نظر علمی و تخصصی بالاتر باشند جایی در انتخابات نخواهند داشت. آن کس که بیشتر هزینه مالی کرده نتیجه این فرضیه مثبت شده ٔهرچه هزینه ومخارج درانتخابات بیشتر-استقبال عمومی کمتر انشاا... که خداوند همه ی ما را بیدار کند که بر اساس عقل و منطق و اندیشه عمل بکنیم.

اگر از این بگذریم که چرا چنین مبالغی برای قرار گرفتن در پستی صرف می شود که طی چهار سال نصف هزینه انجام شده درآمد دارد؛ باید به این پرسش ها پاسخ دهیم که داوطلبان در هر انتخابات پول مورد نیاز را از کجا تامین کرده و از چه کسانی کمک می گیرند؟ برای جبران این کمک ها چطور عمل خواهند کرد و از منابع و منافع چه کسانی مایه خواهند گذاشت؟ این ها همان سوالاتی است که پس از هشدارهای اخیر پررنگ تر از قبل شده و پاسخ دادن به آن یک مطالبه مردمی است.

با وجود اینکه قوانین انتخاباتی در کشور ما گسترده و تا حدودی دقیق است، ولی در مورد پول های واردشده در انتخابات آنگونه که باید سازو کار مدونی موجود نیست، از این جهت روشن شدن منابع هزینه های انتخاباتی به صورت قانونی و با جزئیات، امری است که بسیاری از شک و تردیدها را برطرف کرده و به طور طبیعی مورد استقبال مردم و قانون گذاران است.

از آنجا که نزدیک شدن کانون های قدرت و ثروت به نامزدهای انتخاباتی و حمایت مالی از آنان برای بهره َبرداری َهای سیاسی به عنوان راهکاری برای ورود به عرصه سیاست مطرح است، بر این اساس وزارت کشور به عنوان متولی و مجری امر انتخابات باید نسبت به این مقوله حساسیت دوچندان داشته باشد و با بروز چنین پدیده َهایی در عرصه انتخابات به عنوان بزرگترین حرکت ملی کشور به شدت برخورد کرده و بر تصویب قوانین بازدارنده تخلفات اصرار ورزد.


منبع : شبکه اطلاع رسانی دانا