تبیان، دستیار زندگی
توسعه فعالیت های قرآنی صرفا با حمایت های دولتی امکان پذیر نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توسعه فعالیت‌های قرآنی صرفا با حمایت‌های دولتی امکان‌پذیر نیست

قرآن

به گزارش تبیان به نقل از  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی رؤسای اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش که از صبح امروز 4 اردیبهشت‌ماه، در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، گفت: با دست خالی، امکانات محدود و مشکلات اقتصادی توانسته‌ایم حرکت‌های بزرگی را در حوزه برنامه‌های قرآنی ایجاد و برنامه‌های قرآنی را به حرکت‌های بزرگ اجتماعی تبدیل کنیم.

وی افزود: هم اکنون اکثر استان‌های کشور یک جریان بزرگ اجتماعی برای اجرای برنامه‌های قرآنی ایجاد کرده‌اند و نهادها و دستگاه‌های مختلف را پای کار آورده‌اند تا برنامه‌های قرآنی با مشارکت خوب گروها و نهادهای مختلف اجرا شود.

کفاش در ادامه گفت: مردم آماده هر گونه مشارکتی در حوزه قرآن، عترت و نماز هستند و ما باید بتوانیم از این ظرفیت مردمی و کمک‌ها نهادها و دستگا‌ه‌ها برای اجرای برنامه‌های قرآنی بهره بگیریم. امیدواریم حرکت عظیم قرآنی که در آموزش و پرورش ایجاد شده روز به روز گسترد‌ه‌تر شود.

کفاش با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، گفت: رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش باید توصیه‌های ایشان را خط به خط بخوانند؛ چرا که نکات بسیار ارزشمندی در فرمایشات ایشان وجود داشت.

وی افزود: از جمله این نکات، کارکردن روی ایمان و باور جوانان و تقویت انجمن‌های اسلامی بود؛ ایشان فرمودند، آموزش و پرورش از مدیریت متدینی برخوردار است که خود فرصتی است تا از این فضا برای توصیه فعالیت‌های دانش‌آموزی استفاده شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند که من از طرفداران درس خواندن هستم اما باید از فضاهای پرورشی و تربیتی و اوقات فراغت نیز استفاده کرد ضمن اینکه روی درس خواندن هم تاکید داشتند.

وی اضافه کرد: بهره‌گیری از ادعیه، نماز و معنویات تحت عنوان ارزش‌های معنوی و همچنین گسترش تشکل‌های دانش‌آموزی و بسیج از دیگر تاکیدات رهبر معظم انقلاب بود.

کفاش در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: پیشاپیش از استان‌های همدان و خراسان رضوی که میزبان مسابقات کشوری قرآن دانش‌آموزان هستند، تشکر می‌کنم و امیدوارم این استان‌ها در اجرای برنامه‌های قرآنی فصل تابستان سنگ تمام بگذارند تا یک حرکت عظیم قرآنی شکل بگیرد.

کفاش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به دنبال منابع جدید هستیم، گفت: بهترین جا برای هزینه‌کردن حوزه قرآنی است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آموزش و پرورش را نمی‌توان با منابع دولتی حمایت کرد و بخشی از بار مسئولیت و اعتبارات باید بر دوش مردم، خیرین، نهادها و سازمان‌ها باشد.

وی ادامه داد: بیشتر هزینه‌های جاری را می‌توانیم از بخش‌های مختلف تأمین کنیم و البته کمک به اجرای برنامه‌های قرآنی توفیقی برای خیرین خواهد بود؛ اگر کسی توفیق پیدا کند که پول او در مسیر قرآن، عترت و نماز هزینه شود خیلی خوب است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به واگذاری مسابقات قرآنی شکوفه‌ها به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این اقدام فصل مشترکی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بود که امیدواریم چنین برنامه‌هایی که در جهت هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی در دستگاه‌ها و نهادهاست، توسعه پیدا کند.

کفاش در ادامه به فعالیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن اشاره کرد و گفت: فعالیت این کمیسیون به خوبی پیش می‌رود و حتی تعاملاتی با کمیسیون پژوهش داشته‌ایم و از کمیسیون پژوهش خواسته‌ایم دو کتاب با محوریت «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» تألیف کند تا بتوانیم این کتاب‌ها را به چاپ رسانده و در اختیار استان‌ها قرار دهیم.

وی در پایان گفت: باید بتوانیم از انبوه امکاناتی که در کشور وجود دارد برای توسعه فعالیت‌های قرآنی به ویژه در حوزه دانش‌آموزی استفاده کنیم و همه را به دوش دولت نگذاریم.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .