تبیان، دستیار زندگی
آخرین خبرها از ثبت میراث ناملموس ایران در یونسکو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین خبرها از ثبت میراث ناملموس ایران در یونسکو

title

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عصر روز 31 فروردین سال جاری، به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی و میراث ورزشی، برنامه‌ای جهت ارسال پرونده میراث فرهنگی ناملموس با عنوان «چوگان» بازی سوار بر اسب به همراه روایتگری و موسیقی، جهت ثبت جهانی یونسکو با حضور دکتر سلطانی‌فر مدیر کل میراث فرهنگی کل کشور، طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور و لاروش نماینده یونسکو برگزار شد.

در این برنامه طالبیان ضمن خوشامدگویی  و خیرمقدم به میهمانان در خصوص برنامه امروز گفت: ما همزمان با روز جهانی بناها و آثار تاریخی، پرونده چوگان سواری را مطرح کردیم و با موافقت رئیس سازمان، بعد از ثبت جهانی چوگان در سال 2017، جام میراث فرهنگی و مسابقه بین‌المللی این ورزش را در سال 2018  برگزار می‌کنیم و  هر دو سال یک بار این مسابقه را برپا می‌کنیم.

وی در گفتگو با خبرنگار ما، در مورد بازی چوگان و رقابت ما با کشورهایی چون آذربایجان و ترکیه گفت: ما به میراث ناملموس دسترسی نداریم و به دلیل اینکه سال، سال میراث ناملموس ورزشی از سمت کمیسیون جهانی معرفی شده است، فرصت را غنیمت شمردیم و پرونده چوگان که در سال‌های گذشته کارهای جدی بر روی آن انجام شد را در دوازدهم فروردین سال جاری به یونسکو فرستادیم. بحث میراث ناملموس بدون هیچ گونه اشکال مطرح و رسیدگی می‌شود و در فهرست جهانی یونسکو قرار می‌گیرد.  
 
وی در ادامه اظهار کرد: ما در کنار این، میادینی همچون «نقش جهان» را ثبت کردیم و در این مکان که از نظر میدان و طبیعت دست نخورده است، بازی چوگان را برگزار کردیم. ما تلاش خواهیم کرد مجموعه‌های معاصری که طراحی ساختمانی مناسب داشته باشد را در فهرست ثبت جهانی قرار دهیم.
 
وی همچنین در ادامه در خصوص ثبت جهانی این بازی گفت: ما برای ثبت جهانی یک سهمیه آن هم چوگان داریم و باید به نفع احسن از آن استفاده کنیم. اما مجموعه سوارکاری در گنبد در فهرست موقت ما قرار دارد که به تدریج به آن رسیدگی می کنیم. قرار است این سهمیه برای سال 2017 در اختیار ما قرار گیرد و امیدواریم مورد توجه دیگر کشورها قرار گیرد.
 
وی در خصوص معرفی میراث ناملموس گفت: کلیه آیین‌ها، سنت ها و غیره که در پشت جریانی هستند و کمتر شناخته می‌شوند، به عنوان میراث معنوی ناملموس شناخته شده است. ما در میراث ناملموس بحث رقابتی نداریم و هر کشوری حق دارد، ارزش و میراث سنتی اش را داشته باشد و آن را ثبت جهانی کند.
 
لاروش رئیس دفتر منطقه یونسکو در تهران هم در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برگزاری این مراسم گفت: من خیلی خوشحال هستم که در این مراسم شرکت کردم. چوگان به عنوان یک اثر ناملموس پرونده‌اش فرستاده شده و میراث ناملموس بحثی است که دارای ارزش است؛ زیرا تمام آداب و سنن هر کشور در آن نشان داده می شود که می‌توان آنها را به نسل های بعد انتقال داد.
 
وی در خصوص تاریخ مشخص ثبت چوگان در سال 2017 گفت: من اطلاعات دقیقی ندارم و نمی‌توانم نظری دهم؛ زیرا کمیته مخصوصی وجود دارد که در این خصوص تصمیم و نتیجه گیری می کند.  
 
گفتنی است؛ در این مراسم برنامه هایی همچون مسابقه چوگان، نواختن موسیقی سنتی، روایت گری و انجام ورزش باستانی زورخانه‌ای انجام شد.





خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .