تبیان، دستیار زندگی
آخرین جزئیات نخستین دوره مسابقات بین المللی قرآن نابینایان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین جزئیات نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان

قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی سیدمحمدی، مشاور و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد آخرین جزئیات اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان که همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه قرار است مسابقات برای اولین بار در بین حافظان نابینای کشورهای اسلامی انجام شود، تلاش داریم تا مسابقات آبرومند و سطح بالا باشد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 25 کشور نمایندگان خود را برای حضور در این مسابقات معرفی کرده‌اند، افزود: از هر کشور یک نماینده در این مسابقات حضور خواهد داشت و قاعدتاً از ایران نیز یک نماینده حضور دارد، انتخاب و معرفی این افراد از طریق رایزن‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر صورت گرفته است و سازمان فرهنگ و ارتباطات با هماهنگی سازمان اوقاف این کار را انجام می‌دهد. البته خود سازمان بهزیستی نیز پیگیری‌هایی در این زمینه انجام داده است.
مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی تصریح کرد: در این بین اسامی نمایندگانی از کشورهای عراق، مالزی، اندونزی، ترکیه، افغانستان و ... به چشم می‌خورد.
سیدمحمدی خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف برخی شروط را برای پذیرش شرکت‌کنندگان در این مسابقات در نظر گرفته و تلاش دارد تا آنها را با قوانین و آئین‌نامه‌های خودشان انطباق دهند.
وی در پاسخ به این سؤال که شرکت‌کنندگان قبل از ورود به ایران از لحاظ اطلاعات قرآنی و محفوظات گزینش می‌شوند، گفت: بالاخره باید توانمندی حضور در مسابقات بین‌المللی را داشته و به عنوان حافظ کل قرآن صلاحیت حضور در این مسابقات را داشته باشند که در این زمینه باید ارزیابی‌هایی صورت بگیرد، به این صورت که آنها در کشور خودشان هستند، اما اطلاعات آنها در ایران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور همچنین در مورد نحوه تعیین نماینده ایران در این مسابقات نیز اظهار کرد: ما ابتدا به همه استان‌ها اعلام کردیم و آنها بعد از برگزاری مسابقات، نماینده‌های خود را معرفی کردند، در انتها نیز بین برگزیدگان مرحله استانی در تهران آزمونی برگزار شد و پس از پایان رقابت، نماینده ایران در این مسابقات معرفی شد.
سیدمحمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سؤال که شرکت‌کننده شاخصی در بین شرکت کنندگان حضور دارد یا خیر؟ گفت: من به این دست اطلاعات ورود نداشته‌ام اما به احتمال بسیار زیاد وجود داشته باشد، در بین افرادی که تاکنون انتخاب شده‌اند، مطمئناً شرکت کننده‌های شاخصی نیز حضور خواهند داشت.
وی همچنین در مورد داوران این مسابقات و نیز آئین‌نامه آن نیز اذعان کرد: آئین‌نامه این مسابقات تا حدودی خاص است و تفاوت‌هایی با آئین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن دارد، این آئین‌نامه توسط خود شورای عالی مسابقات تصویب شده و به چند زبان به خط بریل تهیه شده است تا در اختیار متسابقان قرار بگیرد تا آمادگی لازم را برای حضور در مسابقات داشته باشند.
مشاور و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور افزود: داوران این دوره از مسابقات با داوران مسابقات بین‌المللی قرآن مشترک هستند، یکی از داوران این دوره از مسابقات نیز یکی از حافظان کل قرآن نابینا از کشور یمن است. بنابراین داوران مسابقات مشترک اما دستورالعمل داوری متفاوت است.
سیدمحمدی بیان کرد: مسابقات ما همزمان با مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی آغاز می‌شود اما دو روز قبل از اینکه مسابقات اوقاف پایان یابد، مسابقات نابینایان پایان خواهد یافت. مکان و زمان برگزاری مسابقات در روزهای برگزاری مسابقات بین‌المللی است ضمن اینکه سالن مسابقات نیز همان سالنی که مسابقات بین‌المللی در آن برگزار می‌شود، است.
وی عنوان کرد: البته سطح جوایز در حد توان سازمان بهزیستی است ضمن اینکه قابل قبول هم هست اما از سطح جوایز اوقاف پائین‌تر است.
مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور در پایان اذعان کرد: با ابتکار جمهوری اسلامی ایران اولین بار است که این مسابقات در سطح کشورهای اسلامی انجام می‌شود، این ابتکار متعلق به ایران است. امیدواریم به نام ایران تثبیت شود و باعث گسترش فرهنگ قرآنی در بین تمامی جوامع خصوصاً جامعه نابینایان کشورهای اسلامی باشد.
یادآوری می‌شود، نماینده ایران در این دوره از مسابقات عبدالغفور جوهرچی از استان خراسان رضوی شهر تایباد است.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .