تبیان، دستیار زندگی
سفارش های یک بانوی قرآن پژوه به دانشجویان علوم قرآنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفارش های یک بانوی قرآن پژوه به دانشجویان علوم قرآنی

قرآنی

علت گفت و گوی ایرنا با این پژوهشگر قرآنی انتخاب وی در یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه در اسفند سال 92 به عنوان یك استاد و پژوهشگر قرآنی بود كه وی در این مصاحبه از دانشجویان و پژوهشگران علوم قرآنی خواست تا تحقیقات و پژوهش های خود را زیر نظر دفاتر تحصیلات تكمیلی مراكز تحقیقاتی قرآن و بر اساس نیازهای جامعه تهیه كنند.
ایمانی خوشخو درباره ضرورت ارائه پژوهش ها و پایان نامه های كاربردی و مورد نیاز جامعه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: دانشجویان علوم انسانی به ویژه رشته های الهیات و علوم و معارف قرآنی برای انتخاب موضوع پایان نامه های خود به نكات اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی قرآن با محوریت احتیاج عمومی و مطالبات نیازسنجی شده مردم و در جهت پاسخگویی به سوالات طبقات مختلف جامعه بویژه نسل جوان توجه داشته باشند.
برگزیده یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه افزود: چنانچه پژوهش های دانشجویان در این راستا صورت گیرد، مطمئنا در جهت بازگرداندن قرآن به همه شوون زندگی فردی و اجتماعی تاثیر بسزایی خواهد داشت و سبب زدودن حجاب ها و غبارهایی خواهد شد كه قرآن را در خود پوشانده است.
وی افزود: مسلمانان، تنها امتی هستند كه كتاب آسمانی واحدی، محور وحدت آنان بوده و همه در پیرامون آن، امت واحدی را تشكیل می دهند ولی به نظر می رسد هر اندازه مباحث نحوی، كلامی، فلسفی، عرفانی و مانند آن در تفاسیر گسترش یافته، اذهان مسلمانان را از هدایت وسیع قرآن محدودتر ساخته، درنتیجه قرآن از زندگی مسلمانان بركنار و مهجور مانده و رشته پیوند مسلمانان از هم گسسته شده است. یعنی قرآن كه در قرون نخست، عامل وحدت و مرجع حل اختلافات بود، اینك خود در معرض شدیدترین اختلافات است.
این پژوهشگر علوم قرآنی همچنین گفت: بنابراین باید كوشید تا به اختلافات مفسرین و تعصبات فرقه ای كه درباره برخی آیات قرآن پدید آمده، پایان داد و با تفاسیری تقریب گرا و رویكردی اعتدالی و با متانت و دور اندیشی بیشتری وارد عرصه شده و ضمن در نظر گرفتن رسالت اصلی قرآن به سوی هدف قرآن و وحدت امت اسلامی گام برداشت.
استاد دانشگاه خوارزمی درباره سهم اساتید علوم و معارف قرآنی در این زمینه گفت: اساتید دانشگاه ها می توانند در هدایت و راهنمایی دانشجویان و محققین تلاش جدی و عالمانه داشته باشند و موضوعات مورد نیاز جامعه و الگوهای بدیل را به آنان پیشنهاد كرده و مسیر پژوهش را به سمت كاربردی كردن هموار كنند.
وی از این دسته از اساتید علوم قرآنی خواست تا دانش خود را از سایر پژوهش ها و یافته های بدیع افزایش داده و اضطراب و دلهره های نخستین پژوهشگر را مرتفع كرده و حساسیت های پسینی محقق را كاهش دهند.
ایمانی خوشخو اضافه كرد: از آنجا كه معرفت علمی كاربردی مستلزم كسب معرفت علمی نظری است، شایسته خواهد بود كه اساتید بر غنای مطالب نظری خویش بیفزایند و زمینه رشد و تعالی دانش كاربردی را فراهم كنند به گونه ای كه پژوهشگران مشتاق و تشنه، یافته های جدید را به سمت اقیانوس معارف كاربردی و كاركردهای انكارناپذیر هدایت كنند.
این پژوهشگر علوم و معارف قرآن كریم در ادامه از مسوولیت كلیه مراكز دولتی بویژه وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه سخن گفت و افزود: از طرف دیگر نهادهای آموزشی- پژوهشی غیردولتی و همچنین حوزه های علمیه مسوولیت اساسی در این زمینه دارند.
این بانوی قرآن پژوه درباره تعریف پژوهش های كاربردی به ایرنا گفت: هر موضوعی كه بتواند مشكل فكری، اجتماعی و اخلاقی جامعه را رفع نماید و برطرف كننده نیازهای دینی جامعه بویژه جوانان باشد و آنان را علاقه مند و مشتاق كند، جنبه كاربردی خواهد داشت.
وی اضافه كرد: مراكز پژوهشی و تحقیقاتی نیز در این راستا نیازمند ارتقاء سطح فعالیت و اتخاذ روش های مناسب و جدید می باشند و می توانند موضوع پژوهش كاربردی قرار گیرند و آنچه در حال حاضر ضرورت دارد اطلاع رسانی و معرفی آثار تدوین شده قرآنی است.
به اعتقاد وی، پژوهشگر قرآنی باید بیش از پیش با آخرین تولیدات قرآنی آشنا شود تا بتواند در عصری كه نیازهای مادی و معنوی ملت ها به سرعت در حال تغییر است در نشر معارف قرآنی یا دفاع از آن كوشا باشد.
وی افزود: به همین دلیل مراكز پژوهشی قرآنی و دفاتر تحصیلات تكمیلی كه عهده دار برگزاری دوره های تخصصی كارشناسی ارشد و دكتری هستند، باید در عرصه تحقیقات قرآنی با هم در ارتباط و تبادل نظر باشند و با روش و ساختاری نو و دیدی وسیع تر، تحقیقات قرآنی را معرفی نمایند تا محققیق با آثار و افكار و روش های متفاوت آشنا شوند.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: این آشنایی از یك سو زاینده ی افق های جدیدی در زمینه ی قرآن پژوهی خواهد بود و از سویی دیگر بر غنای تحقیقات علمی آنان افزوده و از كارهای تكراری پرهیز خواهد شد. دانشجویان نیز موضوعات پژوهشی خود را بر اساس نیازهای این دفاتر تهیه خواهند كرد.
ایمانی خوشخو در پایان گفت: مشكل چاپ مقالات و كتب پژوهشی گاهی به اندازه ای است كه محققین و پژوهشگران را از ادامه كار دلسرد و یا منصرف می كند و بر همین اساس پیشنهاد می كنم در این رابطه ارگان ها و نهادهای مسوول، جنبه های حمایتی و تسهیلاتی خود را افزایش داده و روحیه بخش پژوهشگران و دانشجویان باشند.
مریم ایمانی خوشخو در سال ۱۳۴۰ در لاهیجان متولد شد و تحصیلات كارشناسی خود را در رشته الهیات و معارف اسلامی در سال ۱۳۶۶به پایان برد و در سال 1369 موفق به اخذ كارشناسی ارشد در رشته‌ علوم قرآنی و حدیث شد و دكترای خود را نیز در سال ۱۳۸۰ در رشته علوم قرآنی و حدیث دانشگاه تهران گرفت.
وی فعالیت‌های پژوهشی خود را در زمینه‌های علوم قرآنی و حدیثی و فعالیت تدریسی خود را در رشته علوم قرآن، تاریخ قرآن، فقه‌الحدیث، تاریخ حدیث، درایه الحدیث انجام داد و از سمت‌های اجرایی این بانوی قرآن‌پژوه می‌توان به عضویت در كمیته تخصصی گروه دین و فلسفه اشاره كرد.
ایمانی فعالیت تدریسی خود را از سال۱۳۶۹ در دانشگاه خوارزمی، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی آغاز كرد و به عنوان استادیار دانشگاه خوارزمی موفق به راهنمایی و مشاوره ۳۲ پایان‌نامه، تألیف پنج مقاله و یك كتاب شد.
كتاب «تصحیح و تحقیق خزائن‌الانوار و معادن الاخبار» برنده دومین دوره جایزه كتاب فصل سال ۱۳۸۶ و كتاب «تصحیح و تحقیق خزائن‌الانوار و معادن الاخبار» از تألیفات وی در تابستان سال ۱۳۸۶ برنده دومین دوره جایزه كتاب فصل شد.
از مقالات این بانوی قرآن‌پژوه می‌توان به خزائن‌الانوار ومعادن‌الاخبار(معرفی تفسیر)، نقد و بررسی آرای سید قطب در مورد آیات نازله در شأن ائمه(ع)، عوامل و موانع اندیشه‌ورزی از منظر قرآن، ژرف اندیشی از منظر قرآن و نقد حدیث و معیارهای آن از دیدگاه استاد علی‌اكبر غفاری اشاره كرد.
شفاعت در كتاب و سنت، ارتباط اعمال سوء انسانی با رخدادهای طبیعی از دیدگاه قرآن، نقش سیاق در فهم آیه، روش علامه طباطبایی در تفسیرآیات علمی، بررسی روایات تفسیری درباره زنان ذیل آیات قصص قرآنی، آیه ۳۴ سوره نساء(الرجال قوامون علی النساء)، تجلی قرآن در صحیفه سجادیه، ولایت مادر بر فرزندان یتیم از منظر آیات قرآن و احادیث، انفاق از دیدگاه قرآن و حدیث، روان‌شناسی مؤمن در قرآن و نقد و بررسی آرای سید قطب در مورد آیات نازله در شأن ائمه(ع) عنوان برخی از پایان‌نامه‌های این پژوهشگر برجسته علوم و معارف قرآن است.
سرانجام این بانوی دانشمند به دنبال یك دوره بیماری در ششم اردیبهشت سال گذشته دار فانی را وداع گفت.
www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .