تبیان، دستیار زندگی
تا به حال شنیده اید که بچه ای موقع تولد دندان داشته باشد؟ اگر هم شنیده باشید حتما ندیده اید، چون حتی برای دندان پزشکان با سابقه هم به ندرت پیش می آید که چنین پدیده ای را ببینند. در عرض 12 سال مطب داری، این سومین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشیدن دندان بچه ی 18 روزه!؟


تا به حال شنیده اید که بچه ای موقع تولد دندان داشته باشد؟ اگر هم شنیده باشید حتما ندیده اید، چون حتی برای دندان پزشکان با سابقه هم به ندرت پیش می آید که چنین پدیده ای را ببینند.

در عرض 12 سال مطب داری، این سومین بار بود که چنین بچه ای را نزد من می آوردند. امروز یک بچه 18 روز را آورده بودند که با دندان به دنیا آمده بود؟! معمولا چنین دندانی باید کشیده شود، چون مشکلاتی را برای مادر و بچه ایجاد می کند. جالب بود که این بچه دو قلو به دنیا آمده بود و مادرش اولین زایمانش بود. دیدم پدیده ی جالبی است و کمتر موردی پیش می آید که بشود عکس گرفت. با اجازه مادرش عکاسی را شروع کردیم.

عکس بالا،عکس نی نی کوچولوی مورد نظر ماست که دندانش هم به خوبی دیده می شود. چنین دندان هایی موقع شیر خوردن باعث زخم سینه ی مادر می شود، چون قدرت مک زدن نوزاد آنقدر زیاد است که معمولا مادرها می گویند چنین دندان هایی مثل چاقو برنده و تیز است. در ضمن در خود بچه هم بر اثر تماس دندان با فک بالا موجب زخم فک بالا می شود و در صورت لق بودن زیاد این دندان ها که معمولا آنچنان ریشه ای ندارند، امکان رفتن آن به حلق بچه وجود دارد و در هر صورت باید کشیده شود.

معمولا روش کار چنین است که بچه باید مدتی شیر نخورد تا حسابی گرسنه شود. بعد از بی حس کردن دندان و کشیدن آن، چون امکان گذاشتن گاز بر روی آن وجود ندارد، مادر شروع به شیر دادن می کند و بچه که حسابی گرسنه است، شروع به شیر خوردن می کند. در نتیجه در اثر تماس مداوم فک بچه با نوک سینه ی مادر، خونریزی دندان بند می آید.

این هم عکس دندان کشیده شده است. این کار واقعا برایم مشکل بود. چون فک بچه کوچک بود، می ترسیدم آن را محکم بگیرم. دو دقیقه ی اول بچه گریه می کرد و شیر نمی خورد و مقداری خونریزی باعث نگرانی مادرش شد. ولی بعد از 8-7 دقیقه شیر خوردن خوابش برد و خونریزی اش بند آمد.

این عکس را هم بعد از کشیدن دندان بچه که در بغل مادرش به خواب عمیقی فرو رفته بود، گرفتم.

از خاله ی بچه خواهش کردم که خواهر دو قلویش را هم بیاورد تا یک عکس یادگاری از هر دو بگیرم.

چقدر جالب است، هردو در خواب عمیقی فرو رفته اند.

من هم در ته دلم از کارم راضی ام که توانستم چنین آرامشی را برای بچه و مادرش به ارمغان بیاورم.

منبع: WWW.IRANDENTIST.INFO

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.