تبیان، دستیار زندگی
آقایی سی ساله هستم که به علت وجود تومور مجبور به خارج کردن یکی از کلیه هایم شدم. برای حفظ و سلامتی کلیه دیگرم چه رژیم غذایی را رعایت کنم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیم غذایی برای کسانی که تنها یک کلیه دارند

آقایی سی ساله هستم که به علت وجود تومور مجبور به خارج کردن یکی از کلیه هایم شدم. برای حفظ و سلامتی کلیه دیگرم چه رژیم غذایی را رعایت کنم؟

مشاور: مرادیان - مرکز مشاوره تبیان
رژیم غذایی

تنها یک کلیه داشتن باعث می شود که اهمیت کاهش مصرف نمک، پر رنگ تر شود. هنگامی که شما تنها یک کلیه دارید حالا به هر دلیلی که می خواهد باشد؛ چه به دلیل یک نقص مادرزادی یا اهدای عضو و یا یک عمل جراحی که به علت درمان یک آسیب کلیه ای یا بیماری بوده (که در مورد شما این مورد اخیر صدق می کند) نیاز به مصرف یک رژیم غذایی سالم دارید. این رژیم غذایی سالم باید حاوی مقدار متوسطی پروتئین و کم نمک باشد. این رژیم غذایی باید شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، مایعات کافی و غذاهای کم چرب باشد. در واقع نمی خواهد دنبال یک رژیم غذایی خاصی باشید مگر اینکه بیماری کلیوی داشته باشید و یا دچار کاهش عملکرد کلیه شده باشید.

مراقب سدیم دریافتی باشید

مصرف نمک و در واقع سدیم دریافتی خود را کنترل کنید. چرا که سدیم بیش از حد در بدن موجب جذب آب به بافت ها و جریان خون شده و افزایش فشار خون را سبب می شود. از آن جایی که کلیه ها باید سدیم اضافی را به ادرار فیلتر کنند، دریافت سدیم بیش از حد در رژیم غذایی موجب افزایش کار کلیه ها می شود. مقدار کافی سدیم دریافتی 1500 میلی گرم در روز است و موسسه پزشکی توصیه می کند که شما کمتر از 2300 میلی گرم در روز سدیم مصرف نمایید. اگر مبتلا به بیماری کلیوی هم باشید ممکن است حتی مجبور شوید مقدار سدیم مصرفی تان را پایین تر هم بیاورید.

به جای استفاده از نمکدان از گیاهان و ادویه جات مختلف برای طعم دهی به غذاهایتان استفاده کنید. بیشتر از غذاهای تازه تر استفاده کنید و غذاهای بسته بندی شده یا فرآوری شده را که اغلب مقدار بالایی سدیم دارند، به حداقل برسانید. اگر هم به دلایلی مجبورید گاهی اوقات از این مواد غذایی استفاده کنید حتما دقت نمایید که بر روی برچسبشان عباراتی مانند "کم سدیم"، "بسیار کم سدیم"، "بدون نمک" و "بدون سدیم" قید شده باشد.

پروتئین زیادی هم می تواند دردسرساز باشد

اگر شما فقط یک کلیه دارید، بیشتر مستعد ابتلا به یک بیماری به نام پروتئین آوری هستید. پروتئینوری یعنی وجود بیش از حد پروتئین در ادرار که نشان دهنده ی این است که پروتئین از خون شما دارد نشت می کند. پروتئینوری می تواند موجب احتباس آب و سدیم شود که عوارض خاص خود را دارد.

مراقب مقدار پروتئین دریافتی تان نیز باشید. یک رژیم غذایی با پروتئین بیش از حد بالا هم می تواند موجب افزایش بار کلیوی شود. اگر شما فقط یک کلیه دارید، بیشتر مستعد ابتلا به یک بیماری به نام پروتئین آوری هستید. پروتئینوری یعنی وجود بیش از حد پروتئین در ادرار که نشان دهنده ی این است که پروتئین از خون شما دارد نشت می کند. پروتئینوری می تواند موجب احتباس آب و سدیم شود که عوارض خاص خود را دارد.

پروتئین خوبی انتخاب کنید

مراجع غذایی مقدار پروتئین دریافتی از رژیم غذایی روزانه را 10 تا 35 درصد از کالری روزانه پیشنهاد می کنند. این مقدار در هر کسی ممکن است متفاوت باشد و به شرایط هر فرد بستگی دارد اما آن چه مسلم است این است که پروتئین ها باید از منابع بدون چربی مانند لوبیا، مرغ بدون پوست، سفیده تخم مرغ و لبنیات کم چرب و یا از غذاهای پروتئینی حاوی چربی های اشباع نشده مانند ماهی و آجیل تامین شوند.

کربوهیدرات و چربی را هم با دقت انتخاب کنید

بقیه ی کالری مورد نیازتان را باید از کربوهیدرات ها و چربی های سالم دریافت نمایید. کربوهیدرات ها باید 45 تا 65 درصد از کالری روزانه ی شما را تشکیل دهد. کربوهیدرات های سالم شامل سبزیجات، میوه ها و غلات سبوس دار است. چربی ها هم باید بین 20 تا 35 درصد از کالری روزانه را تشکیل دهند. انتخاب چربی های سالم شامل ماهی، آجیل و دانه ها، آووکادو و روغن های گیاهی مثل روغن زیتون و روغن کانولا است.

مایعات

هیچ نیازی به مصرف مایعات اضافی برای افرادی که تنها یک کلیه دارند، وجود ندارد، اما باید بدنتان کاملا هیدراته باشد و دچار کم آبی نشوید. اغلب تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر افراد به 6 تا 8 لیوان آب در روز نیاز دارند.


جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره تغذیه اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره از بخش تغذیه اینجا کلیک کنید.