تبیان، دستیار زندگی
در آستانه دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نشست های انتخاباتی فعالان سیاسی باعث بالا رفتن شور انتخاباتی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایندگان و روزهای پایانی انتخابات

در آستانه دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نشست های انتخاباتی فعالان سیاسی باعث بالا رفتن شور انتخاباتی شده است.

فراوری: آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان
انتخابات

در انتخابات هفتم اسفند سال گذشته، سرنوشت ۲۲۴ کرسی مجلس دهم مشخص شد. در این دور از انتخابات، رقابت بسیار تنگاتنگی بین اصلاح طلبان و اصولگریان به وجود آمد.  اصولگریان با تمام قوا و با حداکثر ظرفیت در انتخابات گذشته حاضر شدند و توانستند ۶۴ نامزد مورد حمایت خود را راهی مجلس کنند. اصلاح طلبان نیز موفق شدند، بخش قابل توجهی از کرسی بهارستان را از آن خود کنند . با شمارش آرا در حوزه های انتخابیه، تعیین تکلیف ۶۶ کرسی نیز به دور دوم کشیده شده که مقرر شده است در دهم اردیبهشت تکلف آن مشخص شود. با این حساب، چند روز دیگر مانده تا کرسی های خالی مجلس دهم تعیین تکلیف شوند. همچنین از سه روز پیش، تبلیغات رسمی کاندیدا ها در حوزه هایی که به دور دوم کشیده شده اند، آغاز شده و چهره این شهر ها را انتخاباتی کرده است.

تبلیغات انتخابات

استان های گیلان، زنجان، همدان، خوزستان، آذربایجان شرقی، مر کزی و گلستان روز ی کشنبه پنجم اردیبهشت میزبان عارف(رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان)، باهنر ( نایب رئیس مجلس شورای اسلامی،  کوا کبیان (دبیر حزب مردمسالاری )، مطهری ( نماینده مردم تهران در مجلس)،دوزدوزانی(اولین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، صادقی و رحیمی منتخبان مردم تهران در مجلس دهم بودند.
 
محور سخنان عارف در گردهمایی حامیان امید در رشت، مسجد جامع رزن همدان و مردم زنجان تا کید بر رعایت اخلاق، همبستگی، همدلی، مشار کت و پاسداری از ارزشها بود.
رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در گردهمایی حامیان امید در رشت اولویت مهم مجلس دهم را پاسخگویی به مطالبات مردم عنوان  کرد و گفت: مجلسی می خواهیم  که پاسخگو و در برگیرنده متخصصان و متعهدان و نماد مردمسالاری دینی و عصاره ملت باشد.
"محمدرضا عارف" همچنین افزود: ملت ایران در هفتم اسفندماه، گام مح کمی برداشت و این گام را در دهم اردیبهشت ت کمیل خواهد  کرد.

مجلسی می خواهیم  که پاسخگو و در برگیرنده متخصصان و متعهدان و نماد مردمسالاری دینی و عصاره ملت باشد

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم همچنین در مسجد جامع رزن همدان برجام را نتیجه حماسه مردم در خرداد 92 دانست و گفت: عملیاتی شدن برجام نیازمند مجلسی هماهنگ و همراه با دولت است.
به گفته عارف، گفتمان اصلاحات حا کمیت ارزشها را دنبال می  کند و مبانی حر کت اصلاح طلبان، عقلانیت است.
وی به اخلاق مداری، امید و رونق اقتصادی در جامعه تا کید  کرد و تحقق شعار امسال را هم کاری مجلس و دولت دانست.
عارف همچنین خواهان س کوت مقابل بداخلاقی ها شد و در جمع مردم زنجان تا کید  کرد  که اصلاح طلبان برای رسیدن به هدف از اخلاق عبور نمی  کنند.
رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان،شش محور را برای راهبرد اصلی اصلاح طلبان برای مجلس دهم عنوان  کرد و شعارش را همدلی و همبستگی ملی در مجلس عنوان  کرد و گفت: می خواهیم مجلس دهم ی ک الگو برای اداره  کشور باشد.
عارف همدلی و همبستگی در تمام سطوح را به عنوان دستور  کار مطرح  کرد و گفت: در  کنار برنامه های 128 گانه اصلاح طلبان، نمایندگان با دو ماموریت در سطح ملی و در سطح استانی مواجه هستند.
 
"محمدرضا باهنر" نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جمع مردم رزن همدان در مسجد علی ابن ابیطالب (ع) به مش کلات اقتصادی اشاره  کرد.
این نماینده اصولگرای مجلس  که برای حمایت از ی ک نامزد اصولگرا به استان همدان سفر  کرده بود از مردم خواست  که در مرحله دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حضور پرشور داشته باشند.

دبیر  کل حزب مردمسالاری نیز  که برای حمایت از فهرست ائتلاف اصلاح طلبان به خوزستان سفر  کرده بود در جمع رسانه های اهواز بر سمت و سوی انتخابات به سوی حزبی شدن تا کید  کرد .

"علی مطهری" هم در ارا ک به مخالفان برجام اشاره  کرد و گفت: افرادی  که در دوره تحریم سود می بردند، با برجام مخالفند و می خواهند کاری  کنند تا سرمایه گذاران خارجی جرات سرمایه گذاری در ایران را نداشته باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از احساسی بودن و تغییر ذائقه دانشجویان نیز ابراز تاسف  کرد و در بخشی از سخنانش به عدالت اجتماعی ، آزادی اجتماعی و آزادی معنوی اشاره داشت.

"عباس دوزدوزانی" هم در همایش اصلاح طلبان در تبریز تاکید کرد  که اصولگرایی باید به اصلاح طلبی منجر شود.
به اعتقاد اولین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر اصولگرا به حق اصولگرا باشد مصداق حقیقی اصلاح طلبی است .
وی این گونه گفت  که معنای اصلاح طلبی در واقع اصولگرایی منطقی، علمی و دقیق وصحیح است و ی ک اصلاح طلب بر اساس آموزه های دینی و حر کت های صحیح می خواهد وضع اجتماعی را در بخش های معیوب، ترمیم  کند.
 
در مرحله دوم انتخابات، 136 نامزد در 55 حوزه انتخابیه در21 استان برای بدست آوردن 68  کرسی باقیمانده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به رقابت خواهند پرداخت.
در مرحله نخست دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ت کلیف 221 کرسی مجلس مشخص شد. تبلیغات مرحله دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا هشت صبح پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه ادامه دارد و انتخابات 10 اردیبهشت برگزار می شود.


منبع : ایرنا / تابناک