تبیان، دستیار زندگی
جهانی شدن با راه ابریشم پیوند خورده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهانی شدن با راه ابریشم پیوند خورده است

title

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برای اکثر کشورهای حوزه راه ابریشم، راه جهانی شدن با راه ابریشم پیوند خورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی فر پیش از ظهر شنبه در آیین آغاز به کار ششمین اجلاس بین المللی راه ابریشم در ارومیه با بیان اینکه سیاست و برنامه‌های دولت‌ها به سرمایه گذاری و باز آفرینی این را معطوف شده است افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف افزایش تعاملات منطقه‌ای و جهانی همه ظرفیت‌های گردشگری را در مسیر جاده ابریشم احیا می‌کند.

وی با تقدیر از حضور میهمانان و کارشناسانی از ۳۳ کشور جهان به خاطر حضور در این نشست اظهار داشت: ایران وارث سرزمین پارس باستان و مرکز ثقل فرهنگی جهانی است که در مرکز جاده ابریشم واقع شده است.

سطانی فر با اعلام اینکه راه ابریشم به عنوان نماد صلح، پیشرفت و تبادلات دوستانه، برای کشورهای حوزه راه ابریشم حائز اهمیت است گفت: در این میان نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در کمر بند جاده ابریشم به عنوان نگین مسیر طلایی باستانی و نقطه تعادل و مرکز ثقل توسعه امنیت و منطقه‌ی ژئواکونومیکی خاورمیانه بر هیچ کس پوشیده نیست.

ابران کشور با ثبات منطقه و حلقه اتصال کشورهای شرق و غرب است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هم اینک نیز کشور باثبات منطقه و حلقه اتصال کشورهای شرق و غرب در منطقه است و این جایگاه پیوسته در طول تاریخ استمرار داشته است.

وی ادامه داد: جاده ابریشم از گذشته‌های دور مسیری مهم برای مبادله کالا میان کشورهای مختلف و تمدن‌های گوناگون جهان بوده و در این میان ایران نیز جایگاه برجسته‌ای در افزایش همکاری‌ها و تعاملات کشورهای منطقه داشته است.

سلطانی فر یاد آور شد: کشورهای مسیر کمربند جاده ابریشم ظرفیت بالقوه عظیمی دارند که در صورت همگرایی و همکاری دولت‌ها و ایجاد سازه‌های ژئوپولیتیکی منطقه ای با یکدیگر مبادلات اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی جهان امروز را تغییر خواهند داد.

ایران ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی و بین المللی جاده ابریشم را فعال می‌کند   

وی با بیان اینکه امروزه نزدیکی و دوستی میان ملت‌ها و دولت‌ها با بسترسازی برای همکاری‌های بین‌المللی ممکن می‌شود و در این میان احیا مسیر جاده ابریشم می‌تواند بسیار ثمربخش باشد افزود: اکنون در دهه دوم قرن ۲۱ باید مناقشات خاتمه یافته و منافع مشترک ملت‌ها تعیین کننده تعاملات و روابط دولت‌ها باشد و کشورهای قلمرو جاده ابریشم می‌توانند با تکیه بر مشترکات فراوان خود نقش تعیین کننده در جهان جدید داشته باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: جمهوری اسلامی ایران با مشارکت در برنامه راه ابریشم بر آن است تا روحیه جدید اتحاد، اعتماد، منافع مشترک، آموزش فراگیر و همکاری‌های همه جانبه را در قالب این برنامه بین‌المللی افزایش و ارتقا دهد.

وی تاکید کرد: حمایت از ظرفیت‌های کشورهای عضو جاده ابریشم با همکاری این کشورها با همدیگر امکان می‌یابد و در این راستا هر یک از کشورها باید با درک نیازهای دیگری در پی افزایش بهره‌مندی از ظرفیت‌های جاده ابریشم باشد تا به موجب آن شهروندان کشورها از آثار احیا جاده ابریشم در عرصه‌های مختلف بهره مند شوند.

سلطانی‌فر گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در صدد است در دوره کنونی تمام ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی خود را در مسیر جاده ابریشم فعال کند تا ضمن کمک به روند احیا جاده ابریشم نقش همیشگی خود در ایجاد همبستگی بین ملت‌های منطقه را حفظ و ارتقا بخشد.

احیای جاده ابریشم احیای پیوندهاست

وی با بیان اینکه رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ملت‌های منطقه با شتاب در احیا جاده ابریشم فزونی یافته و اتحاد بین کشورها را تعمیق می‌بخشد افزود: بدون شک استفاده از ظرفیت‌های این کمربند اقتصادی و فرهنگی برای همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند، سودمند است و احیا جاده ابریشم فرصت‌های بسیاری به ویژه در عرصه گردشگری برای کشورهای این مسیر از جمله ایران فراهم می‌کند.

سلطانی فر گفت: البته منظور از احیای جاده ابریشم ساخت دوباره آن نیست، بلکه منظور احیای پیوندها ست و در بستر این پیوندها بسیاری از سازه‌های فرهنگی، اقتصادیو سیاسی شکل می‌گیرد و مبادلات و ارتباطات گسترده و سازنده ای میان کشورهای کمربند جاده ابریشم انجام می‌شود.

ششمین نشست برنامه بین‌المللی راه ابریشم امروز با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در ارومیه ادامه یافته و شرکت‌کنندگان فردا و پس فردا از اماکن و مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری شهرهای ارومیه و خوی بازدید می‌کنند.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .