تبیان، دستیار زندگی
انتشار این خبر که با عکس هایی از بدن جراحت دیده و سوخته اعظم و فرزندانش همراه بود، در شبکه های اجتماعی همخوان و با واکنش های مختلفی مواجه شد که باعث شد حکم دادگاه تغییر کند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش مردم به شکنجه تاسف بار اعظم

انتشار این خبر که با عکس هایی از بدن جراحت دیده و سوخته اعظم و فرزندانش همراه بود، در شبکه های اجتماعی همخوان و با واکنش های مختلفی مواجه شد که باعث شد حکم دادگاه تغییر کند!

فرآوری: لواسانی-بخش اجتماعی تبیان
شکنجه تاسف بار اعظم

در روزهای اخیر گزارشی از زنی به نام «اعظم» منتشرشد که همسرش او و دو دختر خردسالشان را تا سر حد مرگ آزار داده و 21 روز بدون آب و غذا در خانه شان زندانی کرده بود. همسر این زن، معتاد به شیشه است و دچار توهم، ماجرا از آنجا آشکار می شود که او مردی را به خانه می آورد و از او می خواهد بگوید که با زنش رابطه داشته یا نه؟ مرد که وضعیت اسفناک زن و دو بچه را می بیند، پلیس را در جریان می گذارد. همسر اعظم زندانی می شود و اعظم، هانیه و هدیه که یک روز را در بیمارستان می گذرانند حالا منتظر نظر دادگاه هستند. این مرد به گفته خواهرش، مادر خود را هم شکنجه می داده و « مادر بر اثر همین شکنجه ها مرده است» و پدرشان هم « از کتک های فرزندش در امان نیست.»
انتشار این خبر که با عکس هایی از بدن جراحت دیده و سوخته اعظم و فرزندانش همراه بود، در شبکه های اجتماعی همخوان و با واکنش های مختلفی مواجه شد. «شهیندخت مولاوردی » -معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ٓ با بیان اینکه نتوانسته خواندن این گزارش را به پایان برساند، دستور پیگیری ویژه این پرونده را صادر کرد.
کاربران شبکه های اجتماعی هم از این گزارش هولناک متاثر شدند و به این خبر واکنش دادند، هشتگ #اعظم نیز یکی از هشتگ های پرکاربرد روزهای اخیر بود. واکنش هایی که بخشی از آن به وثیقه 20 میلیونی ابتدایی برای همسر اعظم بود و موج واکنش های مختلف دیگری که سبب شد مرد در زندان بماند و قرار تامین وثیقه 20 میلیونی باطل شود.
اما غیر از واکنش های ابتدایی، ریشه یابی این مورد که از انواع خشونت خانگی است که در نقاط دیگر جهان نیز رخ می دهد، روی دیگر ماجراست.
«شیما قوشه» وکیل خانواده است و وکالت زنانی را در موارد مشابه بر عهده داشته است؛ او معتقد است که مهم ترین موضوع در بحث خشونت خانگی، نبود «قانونِ خاص خشونت خانگی» است.

هر فرد از خودش شروع کند و برای خودش ارزش و احترام قائل شود دیگران هم با او بخوبی برخورد می کنند گرچه باید توجه کرد که نقش مسئولان و ارگان های حمایتی از افراد بی سرپرست و بدسرپرست بسیار مهم است و باید توجه ویژه تری به آن خانواده ها کرد و آنها را مورد حمایت قانون قرار دهند تا هیچ کس دیگر ترسی نداشته باشد که به خاطر محرومیت سکوت کند و حقش را نگیرد.

او می گوید: «سال 1383 قانونی در حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب شد که اگرچه قانون محدودی است، اما قابل ارجاع است. اما در مورد خشونت بر زنان قانون خاصی نداریم و در هنگام رخ دادن چنین اتفاقاتی، باید به قانون جزای عمومی مراجعه کنیم که در آن دیگر این موضوع مطرح نیست که فرد بزه کار و بزه دیده در کانون خانواده قرار دارند که این موضوع تاثیرات منفی زیادی دارد؛ در فرهنگ ما همیشه از خانه به عنوان نهادی امن یاد شده و خانه همواره به عنوان جایی که امنیت خانواده را تامین می کند، مطرح است. به نظر من با کسی که در چنین فضایی دست به خشونت می زند، باید با شدت بیشتری برخورد کرد. نکته دیگر این است که در قانون جزا، عموما خشونت باید اثبات شود، اما در مورد خشونت خانگی قضیه متفاوت است و نباید نیازی به اثبات داشته باشد؛ زیرا در خانه کسی برای شهادت وجود ندارد. شهادت کودکان هم عموما مورد تایید نیست و حتی بهتر است کودکان وارد این پروسه نشوند؛ بنابراین اثبات خشونت با قوانین کنونی دشوار است. اما با نگاه ویژه به این نوع خشونت ها در قانون خشونت خانگی، می شود مسیر رسیدگی به این پرونده ها را تسهیل کرد.»
قوشه معتقد است وقتی افراد از فضای اجتماع به خانه پناه می آورند، فکر می کنند خانه جایی امن است؛ اگر این امنیت از بین برود، مفهوم خانه هم در اذهان تغییر می کند.
این وکیل دادگستری همچنین معتقد است که مجازات خشونت خانگی باید شدید باشد تا خانه به فضایی نا امن تبدیل نشود؛ او می گوید : «منظور از شدید بودن مجازات تنها طولانی کردن دوران حبس نیست، بلکه ایجاد شرایطی است که خشونت خانگی به حداقل برسد.» اما با این اوصاف  شوهر شکنجه گر اعظم به چه مجازاتی محکوم می شود؟
شوهر شکنجه گر اعظم با هیچ وثیقه ای نمی تواند آزاد شود و تا زمان دادگاه باید در زندان بماند. روز شنبه به دستور معاون دادستان مشهد و پس از ملاحظه نتایج پزشکی قانونی، همچنین این که جرم انجام یافته موجب جریحه دار شدن اذهان عمومی شده است، قرار متهم تشدید یافته و وی تا روز دادگاه به صورت بازداشت قرار دارد.
در چند روز گذشته با تأیید مدارک پزشکی قانونی، موضوع وثیقه 20 میلیون تومانی برای آزادی شوهر اعظم نیز از بین رفت.بنابراین گزارش، ساعت 16:15 نوزدهم فروردین ماه سال جاری گزارش اسارت و شکنجه یک زن و دو دختر 5 و 8 ساله اش در خیابان طاهری منطقه خواجه ربیع به پلیس گزارش شد. مأموران با حضور در محل با اجازه قاضی موحدی راد معاون دادستان مشهد وارد خانه شدند. پیکرهای نیمه جان اعظم 30 ساله و هدیه و هانیه 5 و 8 ساله را پیدا کردند که از شدت سوختگی و شکنجه در شرایط وخیمی بودند. این زن در اظهارات تکان دهنده اش مدعی شد محمد شوهر 30 ساله اش، او و دخترانش را از 21 روز پیش در خانه حبس کرده و علاوه بر گرسنگی و تشنگی آنها را با چاقو شکنجه داده و با قرار دادن در صندوق فلزی با روشن کردن آتش آنها را آزار داده است.این پدر و شوهر دیوانه که معتاد به شیشه بود پس از فرار از خانه در تحقیقات پلیس در منطقه «کال دروی» در حاشیه مشهد دستگیر و روانه زندان شد.

تشکیل تیم «سلامت» در پرونده «اعظم» و کودکانش

غلامحسین حقدادی معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی از تشکیل تیم تخصصی «سلامت» روان پزشکی و روان شناسی برای رسیدگی به وضعیت «اعظم و دخترانش» خبر داد.وی اظهار کرد: در این گونه موارد برای افراد آسیب دیده مددکار اختصاصی در نظر گرفته نمی شود، اما برای این مورد خاص یک تیم مشخص و تخصصی سلامت روانپزشکی و روانشناسی تشکیل شده تا بتوانند در بهبود وضعیت این افراد نقش مؤثری داشته باشند.

وی ادامه داد: در ابتدا و در زمان تحویل کودکان به بهزیستی، براساس سن شان در دو مرکز جداگانه نگهداری شدند اما به دلیل اینکه روانپزشک تشخیص داد که وضعیت آنان از نظر سلامت روانی در کنار هم بهتر می شود، در حال حاضر مادر و دخترانش در یک مرکز نگهداری کودکان ساکن هستند و دختران فعلاً شب ها در کنار مادر استراحت می کنند.

کارشناسان در خصوص این حادثه چه گفتند؟

شوهر شکنجه گر اعظم با هیچ وثیقه ای نمی تواند آزاد شود و تا زمان دادگاه باید در زندان بماند. روز شنبه به دستور معاون دادستان مشهد و پس از ملاحظه نتایج پزشکی قانونی، همچنین این که جرم انجام یافته موجب جریحه دار شدن اذهان عمومی شده است، قرار متهم تشدید یافته و وی تا روز دادگاه به صورت بازداشت قرار دارد.

افسر افشار نادری جامعه شناس فرهنگی درخصوص این حادثه دلخراش گفت: افراد باید آگاه باشند و بدانند که «سکوت» همیشه جایز نیست و باید در برابر ظلم و خشونت اعتراض کرد. چرا که وقتی فردی مورد ظلم واقع می شود و سکوت می کند این امر استنباط می شود که از شرایطش راضی است و حرفی نمی زند به همین خاطر بیشتر مورد شکنجه و آزار افراد بیمار و روانی قرار می گیرد. متأسفانه این قبیل حوادث و شکنجه ها در همه کشورها وجود دارد اما در ایران به دلیل عدم حمایت قانون از خانواده ها افراد بیشتر مورد بی رحمی و خشونت قرار می گیرند.
وی افزود: در صورت بروز این حوادث نیز همه افراد نقش اساسی دارند تا از گسترش خشونت و بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری کنند. به عنوان نمونه امروزه در عصر ارتباطات و تکنولوژی و افزایش تراکم جمعیت همه افراد با هم در ارتباط و در نزدیکی هم زندگی می کنند. در اینجا تک تک افراد جامعه موظفند هرگاه با اعمال ناهنجاری روبه رو شدند مسئولان را مطلع سازند تا از فرد آسیب دیده حمایت شود چرا که اگر همسایه و جامعه ای با رفتارهای پرخاشگرانه روبه رو شود و سکوت کند به افزایش این ناهنجاری ها ادامه داده و خشونت در سطح کشور گسترش می یابد.
این جامعه شناس ادامه داد: جامعه نیز باید همیشه در روند آگاه سازی افکار عمومی باشد و نسبت به افراد خصوصاً افرادی که آسیب دیده هستند و حمایتی از آنها صورت نمی گیرد مهربانانه تر عمل کنند.
امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس با اشاره به اینکه امروزه در قرن بیست و یکم قرار داریم و بروز این خشونت ها در جامعه تعجب آور است، گفت: در برخی از مناطق و حومه های اطراف تهران و شهرستان ها همچنان وجود سنت ها و عقاید خیلی قدیمی حکم فرماست که همین عاملی برای سکوت و شکنجه بیشتر افراد ناتوان است. زنان وکودکان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند اگر به آنها توجه نشود دچار آسیب های جدی می شوند که آیند ه شان را نیز تهدید می کنند. در چنین شرایطی اگر خود افراد که مورد آزار قرار می گیرند سکوت کنند شرایط را برای آزار افراد بیمار سادیسمی فراهم می کنند.
به همین خاطر در چنین زمانی بیماران دگر آزار و به اصطلاح مازوخیسم هر لحظه شکنجه و بی رحمی شان را بیشتر و بیشتر می کنند تا جایی که ناگهان فردی از راه می رسد و اگر او هم نترسد مسئولان را مطلع می کند. در این شرایط اورژانس های اجتماعی و فوریت های امدادی و پلیسی باید از خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست حمایت کنند و آنها را در پناه قانون قرار دهند اما خود اعضای خانواده یا اطرافیان هم موظفند در این موارد اورژانس را مطلع کنند ولی به دلیل افکار غلط که پیش خود گمان می کنند اگر پای پلیس یا اورژانس اجتماعی به در خانه شان باز شود آبرویشان می رود و زندگی شان نابود می شود بشدت اشتباه است. باید این فرهنگ سازی ها در همه نقاط شهرها و شهرستان ها صورت گیرد و مردم باید مطابق روز و زمانشان پیش بروند و با اطلاعات به روز رسانی زندگی شان را بگذرانند نه اینکه در قرن بیست و یکم زندگی کنند اما با افکار قرن های گذشته که هیچ اطلاع رسانی و امکاناتی نبود پیش بروند.
هر فرد از خودش شروع کند و برای خودش ارزش و احترام قائل شود دیگران هم با او بخوبی برخورد می کنند گرچه باید توجه کرد که نقش مسئولان و ارگان های حمایتی از افراد بی سرپرست و بدسرپرست بسیار مهم است و باید توجه ویژه تری به آن خانواده ها کرد و آنها را مورد حمایت قانون قرار دهند تا هیچ کس دیگر ترسی نداشته باشد که به خاطر محرومیت سکوت کند و حقش را نگیرد.



منابع: تابناک / ایسنا / شوک ایران