تبیان، دستیار زندگی
جانشین رئیس پلیس پایتخت بااشاره به آغازفعالیت های پایگاه های اجتماعی پلیس تهران بزرگ گفت: این پایگاه ها باارائه مشاوره های روانشناختی وباتعامل بیشتر پلیس بامردم احساس امنیت راافزایش می دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح پایگاه های اجتماعی پلیس در پایتخت

جانشین رئیس پلیس پایتخت بااشاره به آغازفعالیت های پایگاه های اجتماعی پلیس تهران بزرگ گفت: این پایگاه ها باارائه مشاوره های روانشناختی وباتعامل بیشتر پلیس بامردم احساس امنیت راافزایش می دهند.

بخش اجتماعی تبیان
پایگاه های اجتماعی پلیس

صبح امروز پایگاه یکم اجتماعی پلیس پایتخت بانام «شهیدان آزادگان» با حضور سردار قادر کریمی، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سرهنگ " امیر فراستی " معاون اجتماعی فاتب، روسای کلانتری های سرکلانتری یکم، نمایندگان فرماندار و سازمان تعزیرات حکومتی شهرستان شمیرانات و.... در محله دربند تهران افتتاح و آغاز به کار کرد.

سردار کریمی در حاشیه افتتاح پایگاه یکم اجتماعی پلیس پایتخت با اشاره به آغاز فعالیت های پایگاه های اجتماعی پلیس تهران بزرگ در محلات شهر تهران، گفت: این پایگاه های با ارائه مشاوره های روانشناختی و اجتماعی سعی دارند تا با تعامل بیشتر پلیس با مردم احساس امنیت را بیش از پیش افزایش دهند.

وی ادامه داد: ایجاد احساس امنیت در جامعه یکی از دغدغه ها و وظایف اصلی پلیس در شهر تهران است که این کار بدون برنامه ریزی ممکن نخواهد بود.

این مقام ارشد انتظامی پلیس پایتخت، تحول در نگاه پلیس به جامعه از رویكرد سلبی و تهدید محور به رویكرد ایجابی و اجتماعی و محله محور را یکی از ارکان این نگرش عنوان کرد و افزود: پلیس به دنبال افزایش امنیت عمومی و ارتقاء احساس آن است که این امر مستلزم سیاست گذاری و تدوین اهدافی است كه منجر به تحقق چنین تفكری شود.

جانشین رئیس پلیس پایتخت، ایجاد پلیس اجتماعی را بستر مساعد برای تعامل پلیس با لایه های مختلف مردم و همچنین بازسازی اعتماد عمومی در راستای تحكیم نظم اجتماعی برشمرد و اظهار داشت:" پلیس اجتماعی با رویكرد تعاملی در لایه های مختلف اجتماع به دنبال استقرار نظم اجتماعی در عرصه محلات است که در این مسیر نظم اجتماعی، در سطح محلات مطرح می شود.

وی با اشاره به رویكرد پلیس اجتماعی در مواجهه با آسیب های اجتماعی بزهکاری ها و تهدیدات مخل نظم و امنیت عمومی، عنوان داشت:"توجه پلیس به فرد و كرامت والای انسانی باعث شده تا پلیس پایتخت از طریق راه اندازی پایگاه های اجتماعی درصدد حل مشكلات افراد از طریق مشاوره و مددكاری و آموزش های چهره به چهره برآید.

کریمی، همچنین ایجاد تعاملات و ارتباطات مناسب و مطلوب و متقن بین اقشار مردم و پلیس با سازمان های دولتی و مردم نهاد را از اهداف تاسیس پایگاه های اجتماعی خواند و بیان داشت:" این امر می تواند موجب تسهیل و روانی تعاملات مردمی شده و در ایجاد نظم، به جامعه كمك نماید.

جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ به تعریف پایگاه اجتماعی پرداخت و افزود:" ایجاد پایگاه های اجتماعی در پلیس پایتخت، ساز و كاری است كه در راستای تحقق نظم اجتماعی خرد، در سطح محلات تشکیل می شود که مأموریت آن ایجاد رابطه نزدیك، صمیمی و اعتماد آمیز با مردم،  شناسایی زمینه ناهنجاری ها و بزهكاری ها و تلاش برای از بین بردن بسترهای بروز معضلات اجتماعی است.

سردار کریمی با اشاره به وظایف پایگاه اجتماعی پلیس پایتخت، اظهار داشت:" این پایگاه های دارای وظایف مختلفی از جمله برنامه ریزی به منظور هماهنگی بین دوایر کلانتری ها و پایگاه های پلیس های تخصصی، برقراری تعامل با مساجد، سرای محلات، مراکز آموزشی، صنوف، تعامل با شوریاران محلات و بررسی بسترهای اجتماعی و فرهنگی، تجزیه و تحلیل آسیب ها و جرائم، نظرنسجی، ارزیابی میزان تحقق تعاملات پلیس با مردم، آسیب شناسی و ارائه آموزش های همگانی هستند.

وی، تشكیل بانك اطلاعاتی محلات در پایگاه های اجتماعی، ارائه خدمات مشاوره ای، برنامه ریزی به منظور كاهش آسیب های اجتماعی محلات، ایجاد هماهنگی و تعامل با دانشگاه ها و مؤسسات علمی پژوهشی- آموزشی در حوزه های مشاوره، روانشناسی، مددكاری و اجرای طرح امنیت محله محور را از اهداف تشکیل این پایگاه ها برشمرد.

جانشین رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: به کارگیری کارشناسان و کارشناسان ارشد روانشناسی و علوم اجتماعی در این پایگاه های برای ارائه خدمات مشاوره های اجتماعی و روانشناختی به شهروندان، برگزاری آزمون های روانسنجی، ارایه مشاوره فعال و ارایه آموزش های بهداشت روانی، می تواند ضمن یاری رساندن به شهروندان در شناسایی و حل مسایل فردی و اجتماعی به پلیس در خصوص پیشگیری از وقوع جرم کمک شایانی کند.

سردار کریمی در پایان ضمن ابراز امیدواری در خصوص فعالیت های منظم و هماهنگی های لازم میان پلیس و شهروندان برای افزایش امنیت در محلات شهر تهران، گفت:" در این راستا، پلیس های تخصصی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در راستای اجرای هر چه بهتر فعالیت های این پایگاه های اجتماعی دارای شرح وظایف خاص خود هستند که در این زمینه اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

گفتنی است، پایگاه های یازده گانه اجتماعی پلیس پایتخت که شامل پایگاه های اجتماعی شهیدان آزادگان واقع در محله تجریش(دربند)، پایگاه شهید محمد جلال کاشانی واقع در مرزداران، پایگاه شهید علی خرسند نیا واقع در کارگر شمالی، پایگاه شهید جعفر ا... وردی زاده واقع در تهرانپارس، پایگاه های شهید هادی جوان دلاور واقع در یافت آباد، پایگاه شهید منوچهر وطن خواه واقع در خاوران، پایگاه شهید میثم ملایی واقع در میدان بهمن، پایگاه شهید احمد طالبی وقع در محله کمیل، پایگاه شهید حسین فتحی واقع در کوی ۱۳ آبان، پایگاه شهید ابوالفضل رستم زاده واقع در نعمت آباد، پایگاه شهید محمد علی دولت آبادی واقع در محله نامجو در محله های مختلف شهر تهران صبح امروز همزمان افتتاح و آغاز به کار کردند.



منبع: خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .