تبیان، دستیار زندگی
موهای بلند و رنگ نشده افراد را با قیمتی نزدیک به 2 میلیون تومان می خرم و درسر زنان و دخترانی که موهای کوتاه و یا کم پشت دارند با گیره و یا چسب های مخصوص قرار می دهم و از این راه تقریبا 2 برابر سود بدست می آورم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید موی سر به مبلغ 2 میلیون تومان!

موهای بلند و رنگ نشده افراد را با قیمتی نزدیک به 2 میلیون تومان می خرم و در سر زنان و دخترانی که موهای کوتاه و یا کم پشت دارند با گیره و یا چسب های مخصوص قرار می دهم و از این راه تقریبا 2 برابر سود بدست می آورم...

فرآوری: لواسانی-بخش اجتماعی تبیان
پوستیژ زنانه

قرار بود زیبایی ارمغان شان باشد آراستگی و وجاهت. قرار بود زواید را حذف کنند، قلم اصلاح بکشند روی عیب ها؛ اما قرار ها را کنار گذاشتند؛ پای رویاهای دور و دراز جماعت طالب زیبایی که وسط آمد، حرف آرزوهای محال که به میان کشیده شد، گوش شان زنگ خورد، شست شان خبردار شد و به همه فن حریف هایی تبدیل شدند که چراغ جادوی شان هر آرزویی را برآورده می کند.
اتفاقی که آرایشگاه های زنانه را مدت هاست به بازاری مکاره تبدیل کرده است، بی رقیب. بازاری با مشتری های متفاوت و خدمات متفاوت، جذاب و پرطرفدار؛ از خدمات مختلف آرایشی و پیرایشی گرفته تا خدمات بهداشتی و سلامت، تتو، میکروپیگمنتیشن، سوراخ کردن ناف و پاکسازی پوست و فیلینگ و... به اینها اگر فروش انواع و اقسام لوازم فانتزی، لباس و محصولات بهداشتی را هم اضافه کنید به تجارت پرسودی می رسید که دلیل رشد قارچ گونه آرایشگاه های کوچک و بزرگ در کوچه پس کوچه های شهر است.

وقتی صورت مصنوعی جایگزین چهره های طبیعی می شود!

لیزر، پاکسازی، تزریق ژل، برداشتن خال، سوراخ کردن گوش و ناف خدمات پرطرفداری محسوب می شود که مدتی است برخی سالن های آرایش زنانه را به یک مولتی بیزینس یا تجارتخانه بزرگ با خدمات چندگانه تبدیل کرده است.

مدتی است زیبایی در بخش های از جامعه،  معنایی متفاوت با گذشته وحتی متفاوت باسایر جوامع  پیدا کرده است.گروهی از زنان و دختران ایرانی قدر چهره های دلنشین و شرقی خود را نمی دانند و در  عوض صورت های مصنوعی و حالتهای تکراری را برای خود الگو قرار می دهند. آن ها بدون هیچ ترس و دلهره ای خود را به دست آرایشگرها می سپارند و با توجه به تبلیغات برخی شبکه های ماهواره ای و آرایشگاه ها،چهره،مدل و رنگ موی خود را تغییر می دهند.اشتیاق گروهی از دختران به این کار سبب شده است که اینگونه زیبایی و آرایش به یک تجارت مضر اما پردرآمد تبدیل شود.در گذشته در آرایشگاه ها تنها لوازم آرایش فروخته می شد اما چند سالی است که خرید و فروش موی سرهم بازار گرمی پیدا کرده است.
هلیا،33 ساله، کارشناس مددکاری که به شغل آرایشگری مشغول است با صراحت می گوید: "موهای بلند و رنگ نشده افراد را با قیمتی نزدیک به 2 میلیون تومان می خرم و درسر زنان و دخترانی که موهای کوتاه و یا کم پشت دارند با گیره و یا چسب های مخصوص قرار می دهم و از این راه تقریبا 2 برابر سود بدست می آورم."

*وقتی که پول از همه چیز مهم تر شود!

دنیای برخی از افراد،دنیای سود و پول است بطوری که حاضرند برای بدست آوردن درآمد بیشتر،انسانیت و اصول اخلاقی و حرفه ای خود را نیز زیر پای بگذراند.بارها دیده شده است که وقتی زنان و دختران برای رنگ کردن موهایشان به آرایشگاه ها مراجعه می کنند،آرایشگر مربوطه موهای فرد را می سوزاند و او را مجبور به کوتاه کردن موهای سرش می کند. سوختن موها با مواد شیمیایی موجب ریزش شدید و کم پشت شدن همیشگی اش می شود؛ در نتیجه اینکارها،زنان و دختران موی طبیعی خود را از دست می دهند و ناگزیر برای زیباتر به چشم آمدن،اکستنشن می کنند که این کار ، علاوه بر ریزش غیرقابل درمان مو ، حساسیت های پوستی را نیز به همراه می آورد.
همچنین اضافه کردن مو در سر هرچند هم که طبیعی به نظر برسد اما بازهم زیبایی و اثرات اینکار در مدتی کوتاه از بین می رود و باعث می شود که دیگر زیبایی طبیعی فرد به چشم نیاید.
نیلوفر 22 ساله ،کارشناس تربیت بدنی می گوید: "برای رنگ کردن موهایم به یکی از مشهورترین آرایشگاه های تهران رفتم اما در آنجا آرایشگر به علت حواس پرتی موهایم را طوری سوزاند که مجبور شدم موی بلندم را کوتاه کنم و از آنجا که موی کوتاه زیبایی صورتم را از بین برده بود آرایشگر اکستنشن را به من پیشنهاد کرد و پس از آن موهایم ریزش شدیدی پیدا کرد .همچنین به علت تقلبی بودن چسب های استفاده شده پوست سرم تا مدتها التهاب داشت!

سلامت مردم، بازیچه تجهیزات بی کیفیت ماهواره ای

لیزر، پاکسازی، تزریق ژل، برداشتن خال، سوراخ کردن گوش و ناف خدمات پرطرفداری محسوب می شود که مدتی است برخی سالن های آرایش زنانه را به یک مولتی بیزینس یا تجارتخانه بزرگ با خدمات چندگانه تبدیل کرده است.
فضایی که به مکانی برای ارائه خدمات بهداشتی تبدیل می شود، می تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد؛ موضوعی که وقتی آن را با دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله در میان می گذاریم، تائید می کند و می گوید: قضیه دخالت افراد بدون تخصص در امور بهداشتی و زیبایی، نه تنها همه زمینه ها را شامل می شود که این دخالت در بحث پزشکی خطرناک تر است چون می تواند آسیبی جدی به سلامت شهروندان وارد کند.

دنیای برخی از افراد،دنیای سود و پول است بطوری که حاضرند برای بدست آوردن درآمد بیشتر،انسانیت و اصول اخلاقی و حرفه ای خود را نیز زیر پای بگذراند.بارها دیده شده است که وقتی زنان و دختران برای رنگ کردن موهایشان به آرایشگاه ها مراجعه می کنند،آرایشگر مربوطه موهای فرد را می سوزاند و او را مجبور به کوتاه کردن موهای سرش می کند

این متخصص پوست و مو در توضیح بیشتر می گوید: از آنجا که بیماری های پوستی جزو بیماری های مزمن شناخته می شود که آمار مرگ و میرشان پایین است، متاسفانه برخی افراد غیرمتخصص این جرات را به خودشان می دهند که به این حوزه ورود پیدا کنند، در حالی که آسیب های ناشی از این اقدام نادرست، خیلی زود خودش را نشان می دهد. برای مثال با توجه به عدم شناختی که به عملکرد پوست، ترمیم پوست، تقسیم بندی انواع پوست، نوع واکنش پوست ها به اقدامات درمانی و... دارند، نمی دانند خیلی وقت ها ممکن است کار یا اقدامی که در یک بیمار مشکل ساز نبوده، در فردی دیگر که از نظر پوستی خاص تر است، مشکلات اساسی ایجاد کند. مثلا به هیچ وجه نباید برای بیمارانی که مبتلا به لوپوس هستند لیرز انجام شود ، یا برای پوست افرادی که ضایعات فعال آکنه دارد، پاکسازی مضر است.
داوودی اضافه می کند: از نظر غیرمتخصص ها همه بیماران شبیه هم هستند و هر اقدامی که در یک نفر خوب نتیجه داد، شامل حال بقیه هم می شود. همین اتفاق باعث شده مشکلات زیادی برای مشتری ها بوجود بیاید. البته مقابله با این پدیده کار راحتی نیست، چون نمی توان تک تک آرایشگاه ها را از نظر گذراند ، متاسفانه خیلی وقت ها هم مردم به هزینه و قیمت نگاه می کنند و یادشان می رود این مراکز به دلیل استفاده از تجهیزات بی کیفیت و ارزان قیمت ماهواره ای، تبلیغات دور از واقع و نداشتن تخصص است که هزینه پایین تری می گیرند.

همین جاست که این عضو هیأت علمی دانشگاه، پیکان انتقاد را به سمت شهروندانی می گیرد که دانسته یا ندانسته خدمات بهداشتی شان را به دست افراد غیرمتخصص سالن های آرایشی زنانه می سپارند.
داوودی از این کار گله می کند و می گوید: افرادی که خدمات تخصصی را از غیرمتخصص ها دریافت می کنند کمتر از غیرمتخصص ها در به وجود آمدن مشکل مقصر نیستند.

رشد آرایشگاه های بدون مجوز در نبود نظارت دقیق

سود بالای ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی در آرایشگاه ها و تمایل ذاتی زنان به زیباتر شدن؛ سررشته بسیاری از تخلفات انجام گرفته در سالن های آرایشی زنانه به همین جا خلاصه می شود.

اتفاقی که بتدریج به پدیده ای بحرانی در جامعه امروز ما تبدیل شده است، تا جایی که نظر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی را هم به خودش جلب کرده است.

آن وقت خیلی هم عجیب نیست که از زبان محمدجواد نظری مهر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بشنویم که اقدامات غیرقانونی آرایشگاه های زنانه سلامت مردم را بشدت به خطر انداخته است.

این گفته ها را احمد آریایی نژاد، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم تائید می کند. آریایی نژاد درباره دلایل رشد این پدیده آسیب زا در سطح جامعه می گوید: در رشد قارچ گونه آرایشگاه های بدون مجوز و ارائه خدمات غیرتخصصی در آنها، چند مقصر وجود دارد؛ اول اصناف ، دوم وزارت بهداشت و درمان، سوم اتحادیه و در آخر خود شهروندان؛ شهروندانی که روی زیبایی شان آن قدر که حساس هستند نسبت به سلامتشان حساسیت ندارند.

آریایی نژاد می افزاید: «البته آمار دخالت های اینچنینی در جامعه ما کم نیست. خیلی وقت ها می بینیم که مغازه هایی که جواز فروش موادغذایی دارند، دارو می فروشند. یعنی این تجارت چندگانه در زوایای دیگر جامعه هم دیده می شود و نشان دهنده نقاط ضعف موجود در برخورد با چنین پدیده هایی است. » و این همان نقطه ضعف هایی است که وقتی پای سلامت مردم به میان کشیده می شود، پررنگ تر به چشم می آید و بیش از پیش نگاه ها را به سمت معضلی برمی گرداند که نشان دهنده عملکرد ضعیف دستگاه های نظارتی در کشورمان است.



منابع: تابناک / باشگاه خبرنگاران