تبیان، دستیار زندگی
اجرای طرح ساماندهی پیامک های ارزش افزوده و تبلیغاتی، با ارسال پیامکی به مشترکان موبایل توسط نهاد ناظر بر حوزه ارتباطات کشور پذیرفته شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متولی سامانه مدیریت پیامک های تبلیغاتی مشخص شد

اجرای طرح ساماندهی پیامک های ارزش افزوده و تبلیغاتی، با ارسال پیامکی به مشترکان موبایل توسط نهاد ناظر بر حوزه ارتباطات کشور پذیرفته شد.

فرآوری: محسن بابایی - بخش ارتباطات تبیان
سامانه پیامکی


حدود دو هفته گذشته اعلام شد که به واسطه حفظ حقوق مشترکان موبایل و با الزام رگولاتوری، روش های ارائه خدمات ارزش افزوده پیامکی از سوی اپراتورها تغییر کرد.
تدوین این شرایط به جهت افزایش خدمات ارزش افزوده پیامکی در حوزه های مختلف و نارضایتی اعلام شده از سوی مردم به رگولاتوری اعلام شد.
هر چند پیامک های انبوه و تبلیغاتی سال هاست گریبان مردم را گرفته و صدای مشترکان مظلوم به هیچ جا نمی رسد اما ظاهرا قرار است این سامانه جدید به دادخواهی از حقوق مردم بپردازد؛ البته این سامانه ظاهرا به صورت کامل راه اندازی نشده زیرا مردم باگ های بسیاری را نیز در ارتباط با آن گزارش می دهند.
به هر ترتیب، با شماره گیری #800* یا پیامک به شماره 800 می توان تکلیف پیامک های انبوه و ارزش افزوده را در تمامی اپراتورهای موبایل به صورت یکپارچه روشن کرد.
در صورتیکه ابتدا به نظر می رسید متولی انجام این کار اپراتورهای موبایل باشند که با دستور رگولاتوری به سمت یکپارچه سازی خدمات این بخش رفته اند اما پیامک اخیر رگولاتوری نشان می دهد که خودش متولی ساماندهی پیامک های انبوه شده است.

سامانه پیامکی

قرار است در این سامانه با قطع سرویس پیامک های تبلیغاتی، پیامک خود اپراتورها را نیز قطع شود و درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و ... همچنان برای مشترکان فعال بماند.
گسترش پیامک های آزاردهنده، غیراخلاقی و حتی با ماهیت کلاهبرداری باعث شد تا سال گذشته نمایندگان مجلس سه بار از وزیر ارتباطات دعوت کنند تا در کمیسیون فرهنگی پاسخگوی سوالات باشد که نهایتا محمود واعظی دو بار به درخواست آنها اعتنایی نکرد اما با پیش کشیده شدن بحث استیضاح، بار سوم به کمیسیون مربوطه رفت.
در حالیکه توضیحات او قانع کننده نبود و نمایندگان از وی خواستند تا سامانه ای با امکان تفکیک سرشماره ها ایجاد شود اما سامانه طراحی شده کنونی قابلیت تفکیک سرشماره ها را نداشته و مشترکان تنها می توانند سرویس های فعال را غیرفعال کنند.
نکته دیگر آن است که برخلاف اظهارات اخیر وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی اش مبنی بر اینکه "در صورت غیرفعال کردن کل خدمات پیامک تبلیغاتی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و ... همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود" اما در صورت غیرفعال کردن پیامک های تبلیغاتی برخی سامانه های اطلاع رسانی بانک ها قطع می شود.

او اظهار کرد: درصورت فعال سازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی از سوی مشترکان، اپراتورها باید در تمامی پیامکهای ارسالی، هزینه خدمات و نحوه غیرفعال سازی را به مشترک اعلام کنند

پیش از اجرای یکپارچه سازی این بستر با استفاده از کد *800# مشترکان با اعلام غیرفعالسازی پیامک های تبلیغاتی به 8999 همراه اول و 5005 ایرانسل، امکان دریافت پیامک های بانکی را داشتند اما اکنون زمانیکه درخواست غیرفعالسازی به سامانه 800 داده می شود، پیامک های بانکی هم می پرد.
علاوه بر این موضوع، پیامک های اطلاع رسانی خود اپراتورها نیز که روزانه بارها ارسال می شود، قطع نمی گردد.
پیش از این اپراتورها در ارتباط با دلیل قطع پیامک های بانکی هم زمان با قطع سرویس های ارزش افزوده و تبلیغاتی گفته بودند که اگر بانک ها و مراکز اطلاع رسانی شماره سامانه شان را در بخش اطلاع رسانی ثبت نکرده باشند، مشمول تبلیغاتی شده و با اعلام درخواست مشترک مبنی بر عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی، قطع می شود.

پیش از این ارزش افزوده پیامکی شامل پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و بازی و سرگرمی خبر داده بود.

وی در این باره اعلام کرده بود: با توجه به افزایش خدمات ارزش افزوده پیامکی در حوزه های مختلف و نارضایتی اعلام شده از سوی مردم به رگولاتوری و به منظور حفظ حقوق مشترکان، با الزام رگولاتوری، روش های ارائه این خدمات از سوی اپراتورها تغییر کرد.

عباسی شاهکوه با اشاره به اعلام نارضایتی مردم از عدم اطلاع رسانی شفاف در مورد پیامک ها افزود: از این پس روش فعال سازی و غیر فعال سازی خدمات پیامکی از سوی تمامی اپراتورهای تلفن همراه یکسان شده و مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه پیامکی ۸۰۰ و یا شماره گیری #۸۰۰* می توانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال روی سیم کارت خود و روش غیر فعال سازی آن آگاه شوند و درصورت عدم تمایل به دریافت پیامک های تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می توانند این خدمات را غیرفعال کنند.

او اظهار کرد: درصورت فعال سازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی از سوی مشترکان، اپراتورها باید در تمامی پیامکهای ارسالی، هزینه خدمات و نحوه غیرفعال سازی را به مشترک اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی باید صرفا بین ساعات ۹ تا 21 برای مشترکان ارسال شود، گفت: درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا ۲۴ ساعت قطع شود.

معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری تصریح کرد: قطع سرویس، پیامک های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می شود و درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و ... همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.


منابع: تسنیم، مهر