تبیان، دستیار زندگی
ستاد ارتباطات دولت انگلیس در حال ایجاد یک پایگاه داده از اطلاعات شخصی تمامی شهروندان انگلیسی به مدت ۱۵ سال است تا جاسوسی و کنترل آنها را تسهیل کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشای پایگاهی برای تسهیل جاسوسی از انگلیسی ها

ستاد ارتباطات دولت انگلیس در حال ایجاد یک پایگاه داده از اطلاعات شخصی تمامی شهروندان انگلیسی به مدت ۱۵ سال است تا جاسوسی و کنترل آنها را تسهیل کند.

فرآوری: محسن بابایی- بخش ارتباطات تبیان
افشای پایگاهی برای تسهیل جاسوسی از انگلیسی ها

ادعای حقوق بشر در کشورهای اروپایی و آمریکا یک ژست بیشتر  نبوده و بارها موارد نقض آن در داخل مرزهای آنها و در کشورهایی که مورد دخالت آنها بوده اند دیده است. یکی از ابزار نقض این حقوق جاسوسی از زندگی مردم می باشد که بارها اسناد مربوط به این ماجرا افشا شده است.
اخیر یکی از جدیدترین این اسناد در انگلیس مطرح شده است طبق این خبر اجرای این طرح با موافقت دولت و عوامل دولتی در حال انجام است. افشای اسناد مربوط به این فرآیند جدید جاسوسی و کنترل توسط یک گروه مدافع حقوق مدنی به نام Privacy International و با دسترسی به برخی احکام دادگاه در این زمینه صورت گرفته است.

بر اساس اعلام این گروه، سابقه اسناد یاد شده به سال ۱۹۹۸ بازمی گردد و حاوی جزئیاتی مفصل در مورد میلیون ها نفر و از جمله اطلاعات گذرنامه ای و پیام های رد وبدل شده میان آنان با دیگر افراد است. ستاد ارتباطات دولت انگلیس مدعی است که اطلاعات شخصی یاد شده ارزش عملیاتی ندارند، با این حال مشخص نیست در چنین شرایطی به چه علت به دنبال جمع آوری داده های یاد شده است.

اطلاعات جمع آوری شده از این طریق محدود به افراد نبوده و به همین شیوه داده هایی از سازمان های عمومی و خصوصی نیز جمع آوری شده است. این داده ها عبارتند از سوابق پزشکی، اطلاعات حقوقی و قضایی، داده های مالی و حتی اعتراض نامه های آنلاین (petition)امضا شده توسط کاربران.

آن ها به دنبال این هستند که بدانند در شبکه های اجتماعی با چه کسی دوست می شوید و در ارتباط هستید

جمع آوری این اطلاعات بر مبنای قانونی مصوب سال ۱۹۸۴ صورت می گیرد که به ستاد ارتباطات انگلیس و سازمان های جاسوسی MI5 و MI6اجازه جمع آوری فله ای داده های شخصی افراد را می دهد و این روند طی سال های اخیر هم ادامه یافته است.

جمع آوری بدون اجازه این داده ها از افراد در شرایطی صورت می گیرد که در حالت عادی تجسس از احوال خصوصی مردم بدون حکم قضایی دادگاه ممکن نیست.
سال های پیش موجی از اخبار جاسوسی کشورهای غربی  علیه هم منتشر شد جاسوسی هایی که حیرت شهروندان این کشور ها را در پی داشت. از دستورالعمل اتحادیه اروپا برای جاسوسی از شهروندان اروپایی تا شنود آمریکا از روسای جمهور اروپایی
مارکو شرودر که یکی از اعضای حزب سبز اروپا است، درباره دستورالعمل اتحادیه اروپا گفته بود: "تمامی اطلاعات دهندگان فرقی نمی کند که شرکت های مخابراتی باشند یا شرکت های ارائه دهنده سرویس های اینترنتی، باید اطلاعات ۶ ماه گذشته خود را ذخیره کنند. یعنی بدانند مشترکین چه زمانی و با چه کسی و در کجا تماس گرفته اند یا به آن ها ایمیل فرستاده اند."
وی افزود، آن َها به دنبال این هستند که بدانند در شبکه های اجتماعی با چه کسی دوست می شوید و در ارتباط هستید. این تنها نمونه ای از جاسوسی ها بود که البته رسانه ها به ویژه شبکه های اجتماعی در آن دخیل هستند.
متاسفانه شبکه های اجتماعی در نقض حقوق بشر و حریم خصوصی افراد نقش به سزایی داشته و اطلاعات فروشی می کنند
روزنامه "الحیات" در آرشیو خود مقاله ای درباره شیوه های جدید جاسوسی موساد، دارد:
این روزنامه درباره فیسبوک می نویسد که این شبکه  منبع اطلاعاتی مهمی برای موساد است؛ این سرویس جاسوسی از طریق فیسبوک از اوضاع فلسطینی ها مطلع می شود و اطلاعات موجود در کامپیوترهای شخصی افراد را به دست می آورد .

چگونگی نفوذ موساد به رایانه های شخصی :

موساد هزاران صفحه در فیسبوک ایجاد می کند و هر یک از افسران این سرویس جاسوسی تعدادی از این صفحات را کنترل می کنند؛ آنان براساس اطلاعات روزانه ای که از دوستان فیسبوکی خود جمع آوری می کنند؛ گزارش هایی روزانه، هفتگی،  ماهانه و سالانه را درباره اوضاع فلسطینی ها تهیه می کنند.

موضوعات این گزارش ها شامل مسائل امنیتی، اقتصادی، معیشتی، سطح فرهنگی جوانان، ارتباط فلسطینی ها با دولت و دیدگاه فلسطینی ها درباره مقاومت و شلیک موشک و غیره است .افسران موساد براساس اطلاعاتی که از فیسبوک جمع آوری می کنند، در گزارش خود به مقامات ارشد این سرویس جاسوسی طرح اجیر کردن تعدادی از دوستان فیسبوکی خود را پیشنهاد می کند.

مرحله خطرناک؛ دستیابی موساد به اطلاعات رایانه های شخصی
برای نفوذ به هر رایانه شخصی وجود 2 عامل مهم است، اولین عامل آی پی ( IP  ) است و عامل دوم نصب برنامه جاسوسی در کامپیوتر؛ بدون این دو عامل یا یکی از آنها نفوذ به کامپیوتر شخصی امکان ندارد .

روش دست یابی به آی پی رایانه شخصی از طریق ایمیل یا فیسبوک :

از طریق ایمیل : در صورت ارسال ایمیل به افسر موساد، وی از طریق ایمیل ارسالی به آی پی رایانه ارسال کننده ایمیل پی خواهد برد .

از طریق فیسبوک: افسر موساد در فیسبوک درخواست دوستی برای فردی می فرستد، و به محض موافقت آن فرد با این درخواست دوستی، فیسبوک پیام وی را از طریق ایمیل به افسر موساد می فرستد؛ ارسال هرگونه ایمیل یا اظهار نظر روی صفحه شخصی افسر موساد به معنای مطلع کردن این جاسوس از آدرس آی پی رایانه شخصی است.

موساد چگونه در رایانه های شخصی برنامه جاسوسی نصب می کند:

افسر موساد پس از به دست آوردن آدرس آی پی، برای نصب برنامه جاسوسی روی کامپیوتر شخصی افراد لینک این برنامه را با عناوین فریبنده مانند دانلود تصویر و موسیقی ارسال می کند تا فرد مورد نظر روی لینک کلیک کند؛ افسر موساد با کلیک کردن افراد روی لینک ارسالی وارد کامپیوتر شخصی آنها می شود؛ از این به بعد هر چیزی  که روی صفحه کامپیوتر فرد مورد نظر ظاهر یا تایپ شود، می بیند و ثبت می کند.

اطلاعات جمع آوری شده از این طریق محدود به افراد نبوده و به همین شیوه داده هایی از سازمان های عمومی و خصوصی نیز جمع آوری شده است. این داده ها عبارتند از سوابق پزشکی، اطلاعات حقوقی و قضایی، داده های مالی و حتی اعتراض نامه های آنلاین (petition)امضا شده توسط کاربران.

متاسفانه شبکه های اجتماعی جدید راه های جدید تری در اینباره بار کرده اند سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل  در اینباره می گوید: فروش اطلاعات، یک صنعت در دنیا محسوب می شود و در حوزه های مخابراتی اطلاعات را جمع آوری و به مشتری می فروشند؛ برای مثال اطلاعات زیرساخت ما را استخراج و به کسانی که علیه ما کار می کنند می فروشند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی موبایلی مانند واتس اپ که شماره تلفن افراد را ذخیره می کند افزود: این شبکه ها، محتوای تلفن کاربر را ذخیره کرده و به بخش های اطلاعاتی می فروشند؛ براین اساس شبکه سازی اطلاعات از طریق تجمیع این اطلاعات صورت می گیرد؛ برای مثال شاهد هستیم که نرم افزاری مانند ٜتروکالر ٝ به راحتی اطلاعات و مشخصات شما را برایتان فاش می کند.
البته برخی از این موارد درباره تلگرام که از نظر امنیتی از رفبای خود قوی تر است نیرز حرف هایی دارند. اما چند وقتی می شود که این شبکه در طراحی خود امکانی فراهم کرده تا سایر طراحان نرم افزار و افرادی که تا حدودی از سیستم های نرم افزاری سر درمی آورند برای خود ربات هایی طراحی کنند که بتوانند با سایر کاربرهای این شبکه ارتباط برقرار کنند، هر چند که ربات های پیام رسان از ابتدا وجود داشتند اما ساخت ربات های اختصاصی بعدها به پلتفورم تلگرام اضافه شده است.
این رباتها در واقع کاربرهایی بدون شماره هستند که  توسط خود شبکه پشتیبانی شده و به دلیل مجهز بودن به هوش مصنوعی می توانند با سایر کاربران شبکه ارتباط برقرار کنند، نکته قابل توجه اینجاست که این رباتها بدون هیچ محدودیتی اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهند.
به عنوان مثال کاربر اطلاعات لازم را برای نحوه طبخ یک نوع غذا می خواهد و این رباتها لینک طبخ غذای مورد نظر را به همراه توضیخات اضافی یا عکس  آن در اختیار کاربر قرار می دهند، اما هدف از این گزارش تاکید بر تبادل اطلاعات یا جاسوسی بودن این شبکه های پیام رسان نیست چرا که  بعد از مدتها بدیهی است که تمام کاربران بدانند هر شبکه پیام رسانی همانند وایبر، واتس آپ یا تلگرام و ...که توسط سرور کشور سازنده پشتبانی می شوند دارای یک نسخه از اطلاعات کاربران هستند.
با ادامه ارتباط  با ربات های تلگرام  و اطلاعاتی که برای مخاطبین خود می فرستند متوجه می شویم که  جاسوسی از مکالمات ساده روزانه یا گروههای مختلف فرهنگی و اجتماعی ایجاده شده در شبکه یا عکس هایی که توسط افراد رد و بدل می شود یک روی سکه و روی دیگر سکه محتوایی است که به خورد کاربران داده می شود .
برخی از این رباتها که مدتی است با نام کاربران دختر همانند، مهسا جون یا مینا، آتوسا و ...در بین کاربران و گروههای مختلف پخش می شود به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کرده و با تبادل ساده اطلاعات همراه شده و رفته رفته  فرد مقابل ربات فکر می کند با یک انسان طرف است تا جایی که ربات حاضر است شماره خود را در اختیار طرف مقابل قرار دهد، ( این ربات ها بدون شماره می باشند)، در ادامه همین ارتباط و نفوذ ربات ها در میان لایه های اجتماعی مردم کار تا جایی پیش می رود که هر نوع عکس یا فیلم مستهجنی که توسط افراد شبکه درخواست شود بلافاصله توسط ربات فرستاده شده  و کمی دقیق تر که شویم برخی از عکس ها اغلب از میان حافظه عکس هایی است که توسط  سایر کاربران مبادله شده و اکنون در حافظه تلگرام باقی مانده و ربات از آنها استفاده کرده و در اختیار کاربران دیگر قرار می دهد.
این اقدام ربات ها بدون هیچ محدودیت و رصدی که عکس و فیلم های مستهجن را در اختیار مخاطبین قرار می دهند روز به روز افزایش یافته و گرچه مخاطب را در ابتدا با عنوان هکر یا جاسوس می ترسانند اما غافل از اینکه مخاطب برای تبادل پیام های ساده خود ترسی از لو رفتن نداشته و در دام بساط  فیلم و عکس های غیراخلاقی گرفتار می شود.


منابع:ایتنا / عیار آنلاین