تبیان، دستیار زندگی

ارتباط جای زخم با رادیکال‌های آزاد

فرقی نمی کند چقدر مراقب باشید، آسیب پوستی بالاخره اتفاق می افتد. زخم ها نشانی برجسته روی پوست باقی می گذارند. عوامل زیادی منجر به ایجاد جای زخم می شوند که برای التیام جای زخم باید این عوامل را بشناسیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زخم ، زخم پوستی  ، جای زخم   رادیکال آزاد،


جای زخم
، از بافت های فیبروز یا رشته ای متشکل از کلاژن ساخته شده است تا بعد از آسیب، پوست را ترمیم کند. این بخشی طبیعی از روند التیام زخم است. بر خلاف بعضی حیوانات، انسان نمی تواند بدون تشکیل جای زخم، بافت های پوست را ترمیم کند.

متاسفانه، بعضی جای زخم ها به سختی از محو می شوند. زمانی که جایی زخم می شود و اثرش بر جا می ماند، این احتمال وجود دارد که تا پایان عمر با شما باشد.

عوامل خاصی روی به جا ماندن جای زخم موثر هستند. این عوامل شامل تغذیه نامناسب، آلودگی، عدم تعادل هورمونی و استرس است.

هر چند جای زخم، یک بیماری و یا خطری برای سلامتی نیست، اما می‌تواند اعتماد بنفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد

زمانی که بدن تحت تنش و فشار روحی قرار می گیرد، سیستم ایمنی ضعیف می شود.

وقتی سیستم ایمنی ضعیف شود، سایر قسمت های بدن نسبت به عوامل بیماری زایی که می توانند سبب عفونت شوند آسیب‌پذیر می گردد.

هر زخمی ممکن است نشان بد و ناخوشایندی روی بدن باقی بگذارد. رادیکال های آزاد در بدن روی چگونگی التیام پوست بعد از زخم تاثیرگذار هستند. اگر زخم به خوبی التیام نیابد، نشانه‌اش می تواند تا آخر عمر همراه تان باشد.

چگونه می تواند جای زخم را ترمیم کرد؟

درمان‌ها و روش‌های زیبایی گوناگونی برای کاهش جای زخم وجود دارد. برخی از این روش ها می توانند زخم های کوچک را به مرور زمان کاملا محو نمایند، برای مثال، درم ابریژن و میکرودرم ابریژن، جزو متداول ترین درمان‌ها برای جای زخم هستند.

اما در مورد زخم های عمیق تر که به شیوه های زیبایی رایج و سنتی جواب نمی دهند، باید سراغ تکنیک های تهاجمی تر مانند کرم های خاص رفت.

زخم ها و اعتماد به نفس شما

زخم های کوچک را می توانید با آرایش مخفی کنید، اما زخم های بزرگ به راحتی پنهان نمی شوند. اگر زخم بزرگی روی پا یا بازوی تان دارید، خجالت نکشید، چون شما تنها نیستید. میلیون‌ها نفر در دنیا وجود دارند که با جای زخم هایی زندگی می کنند که با تکنیک های زیبایی رایج قابل برطرف کردن نبوده اند.

رادیکال های آزاد می توانند با تخریب سلول های بدن و انتشار مواد سمی به بافت های اطراف خود، خسارات جبران ناپذیری به بدن وارد می کنند

هر چند جای زخم، یک بیماری و یا خطری برای سلامتی نیست، اما می تواند اعتماد بنفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر می خواهید این نشان‌های بدظاهر را از بین ببرید و نرمی و یکنواختی را به پوست تان برگردانید، می توانید از کرم هایی استفاده کنید که می توانند زخم های عمیق را در هر قسمت از بدن برطرف نمایند.

این کرم ها روی انواع پوست موثر بوده و نشانه های تازه و مزمن را می توانند محو کنند. به کار بردن این کرم ها روی جای زخم، فرایند التیام زخم را تسریع کرده، از دلمه بستن آن جلوگیری نموده و تظاهر آن را به حداقل می رسانند.

این کرم ها ، یک لایه نرم و محافظ روی زخم باز تشکیل می دهد. همزمان با التیام یافتن زخم، این کرم ها از تشکیل رادیکال های آزاد که می توانند ناحیه آسیب دیده را تحت تاثیر قرار دهند جلوگیری می کنند.

ضمنا این کرم ها توانایی کاهش التهاب، تسکین خارش و نرم کنندگی را داشته و از عفونت زخم پیشگیری می کنند. بدین ترتیب، زخم به خوبی التیام می یابد و جایی از خود باقی نمی گذارد.

رادیکال آزاد

 

برای اینکه شما عزیزان با رادیکال های آزاد آشنا شوید، کمی در این باره توضیح می دهیم.

رادیکال آزاد چیست؟

رادیکال های آزاد مولکول هایی با پوسته الکترونی ناقص هستند که در همه جا، هوایی که تنفس می کنیم، در موادی که اطراف ما هستند و در داخل بدن ما وجود دارند و می توانند با تخریب سلول های بدن و انتشار مواد سمی به بافت های اطراف خود، خسارات جبران ناپذیری به بدن وارد می کنند.

به زبان ساده، رادیکال های آزاد یعنی مولکول یا اتم های ناپایداری که یک الکترون جفت نشده داشته باشند. رادیکال های آزاد در اثر شکستگی یک پیوند از یک مولکول پایدار ایجاد می شوند. همین ویژگی باعث افزایش واکنش های شیمیایی آنها می شود.

در انسان مهم ترین رادیکال آزاد اکسیژن است. مولکول اکسیژن در معرض تشعشعات مختلف، استرس، دودهای ناشی از استعمال دخانیات و ... با گرفتن یک الکترون از دیگر مولکول ها، دست به کار تخریب دیگر مولکول ها، سلول ها و دی ان ای (DNA) می شود.

حاصل فعالیت رادیکال های آزاد در بدن انواع سرطان، دیابت، نارسایی های قلبی، آسیب های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب های چشمی و در کل ضعف سیستم ایمنی بدن است.
نویسنده: هدی بانکی


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.