تبیان، دستیار زندگی

چطور مانع از کاهش شنوایی شویم؟

پیرامون ما پر از صداست، صداهای گوش نواز و یا آزاردهنده. هیچ چیز بدتر از این نیست که از فرد مقابل خود بخواهیم تا گفته‌ی خود را تکرار کند. اما متاسفانه کاهش شنوایی مسئله رایجی است که به نظر می‌رسد با آمدن ابزارهای جدید مانند هدفون‌ها، استریوی خودروها و سیستم‌های سینمای خانگی و افزایش آلودگی صوتی و غیره رو به افزایش نیز می‌باشد. خبر خوب اینکه می‌توان با روش‌های ساده‌ای مانع از کاهش شنوایی شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش شنوایی گوش

از محیط های شلوغ پرهیز کنید

بهترین شیوه برای پیشگیری از آسیب شنوایی، دور بودن از سروصدای زیاد است، یعنی اینکه تلاش کنید خودتان و تمام اعضای خانواده تان را از صدای بلند تلویزیون یا سیستم های صوتی خودرو و سرو صدای لوازم الکتریکی دور کنید.

لازم است در معرض صدای مناسبی باشید. تا حدامکان لوازمی برای منزل تهیه کنید که سر و صدای زیادی نداشته باشند. اجازه ندهید که بچه ها به صدای بلند تلویزیون عادت کنند.

هدفون به طور مستقیم صدا را داخل گوش پخش می‌کند و این مسئله تهدیدی برای سلامت شنوایی است

 

صدای موزیک را کم کنید

امروزه در سطح کوچه و خیابان شاهد جوانانی هستیم که گوشی گذاشته‌اند و به موزیک مورد علاقه‌شان گوش می‌دهند. این مسئله به خودی خود ایرادی ندارد. مشکل زمانیست که صدای موسیقی را خیلی بلند می‌کنند و توجهی به این مسئله ندارند که کاهش شنوایی معمولا در نتیجه آسیب ناشی از صدای بلند است.

فرقی نمی‌کند صدای هدفون باشد یا موتور خودرو یا شرکت در محیط های شلوغ یا استفاده از ابزارهای الکتریکی پرسروصدا. به طور کلی صدای بلند شنوایی را تهدید می‌کند. اما کاهش شنوایی در اغلب موارد به دلیل پخش شدن صدای بلند در هدفون و سیستم‌های سینمای خانواده و استریوی خودرو ایجاد می‌شود. برای اینکه قدرت شنوایی تان دچار مشکل نشود صدای موزیک را کم کنید، بخصوص اگر عادت دارید با هدفون به آن گوش دهید.

از گوش‌هایتان محافظت کنید

خیلی ساده است. اگر می‌دانید که قرار است در یک محیط پرسروصدا و شلوغ حاضر شوید، با پنبه یا گوش‌گیر یا گوشی‌های صداگیر به فکر محافظت از گوش‌هایتان باشید. اگر می خواهید به کنسرت یا ورزشگاه بروید و می‌دانید که در معرض سروصدای بلندی قرار خواهید داشت، از این ابزار استفاده کنید.

البته در شرایط دیگر مانند مواقعی که باید با ماشین آلات پرسروصدا کار کنید نیز حتما از این گوشی‌ها استفاده کنید. یادتان باشد که قوه‌ی شنوایی شما در همین مواقع خاص آسیب می‌بیند.

سیگار نکشید

ده‌ها دلیل خوب برای ترک سیگار وجود دارد. با مصرف دخانیات، سنگین نفس می‌کشید و خود را در معرض انواع سرطان‌ها، کاهش حس بویایی، زرد و بدرنگ شدن دندان ها و ده‌ها مشکل دیگر قرار می‌دهید. اما شاید ندانید که مصرف دخانیات به قوه‌ی شنوایی نیز آسیب می‌رساند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف سیگار تا 70 درصد میزان شنوایی را کاهش می‌دهد، با این حساب در دوران سالخوردگی چیزی از شنوایی گوش‌هایتان باقی نخواهد ماند. پس یک دلیل دیگر نیز برای ترک سیگار دارید. دست بجنبانید و تا دیر نشده است،این استوانه‌ی مرگبار را روانه‌ی سطل زباله کنید.

تمیز کردن گوش با گوش پاک کن

 

موقع تمیز کردن گوش تان احتیاط کنید

بدون شک جمع شدن موم در گوش آزاردهنده است و خیلی از افراد به کمک پنبه یا گوش پاک کن به فکر خارج کردن آن هستند. مشکل اینجاست که خیلی از این افراد با همین کار به پرده‌ی گوش خود آسیب های جدی میزنند.

استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش توصیه نمی‌شود، چون امکان دارد موم را به بخش های عمیق تر مجرای شنوایی هل دهد که این مسئله به پرده‌ی گوش آسیب می زند. پزشک متخصص با کمک آب ولرم که توسط سرنگ مخصوص شستشوی گوش و با فشار مناسب به داخل مجرای گوش وارد می نماید، موم را خارج می‌کند.

مصرف سیگار تا 70 درصد میزان شنوایی را کاهش می‌دهد، با این حساب در دوران سالخوردگی چیزی از شنوایی گوش‌هایتان باقی نخواهد ماند

 

داروهایتان را کنترل کنید

هر دارویی که مصرف می‌کنیم، ده ها عارضه جانبی دارد. صدها دارو وجود دارد که به قوه شنوایی آسیب می زنند. اکثر داروهای ضدسرطان، قوه شنوایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که دوز بالای آسپیرین به گوش‌ها آسیب می زند. اگر نگران داروهایی هستید که با یا بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنید، حتما با پزشک مشورت کنید.

سلامت گوش‌هایتان را بررسی کنید

اگر سالی یکبار سلامت گوش‌هایتان را توسط پزشک متخصص بررسی نکنید، نسبت به سلامت آنها بی اطلاع خواهید بود. یک تست شنوایی مناسب سلامت گوش‌هایتان را سنجیده و تغییراتی که باید در سبک زندگی تان ایجاد کنید را نشان می‌دهد.

اگر در خانواده و بین نزدیکان‌تان افرادی بوده یا هستند که دچار مشکلات شنوایی (ناشنوایی، سنگینی گوش یا وزوز گوش) بوده‌اند، حتما یک تست شنوایی انجام دهید. اگر در محیط زندگی یا کارتان در معرض سروصدای زیادی هستید نیز لازم است که به طور مرتب تست شنوایی بدهید.

استفاده از هدفون را کم کنید

یکی از ساده ترین روش‌های پیشگیری از کاهش شنوایی، محدود کردن زمانی است که از هدفون استفاده می‌کنید. مشکل اینجاست که هدفون به طور مستقیم صدا را داخل گوش پخش می‌کند و این مسئله تهدیدی برای سلامت قوه‌ی شنوایی است.

برای پیشگیری از کاهش شنوایی، مدت زمانی را که هدفون به گوش دارید کاهش دهید و صدا را کم کنید. حتما خطرات استفاده زیاد و نادرست از این قبیل ابزارها را به کودکان و نوجوانان گوشزد کنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.