تبیان، دستیار زندگی
حفظ قرآن مرا در مواجهه با نابینایی تسکین می دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حفظ قرآن مرا در مواجهه با نابینایی تسکین می‌دهد

نابینا

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سما بابایی، حافظ روشندل کل قرآن کریم است که در هفته گذشته موفق به کسب رتبه نخست مسابقات قرآن اردن شد و مدالی دیگر را به افتخارات جامعه قرآنی کشور ایران اضافه کرد.

سما بابایی متولد سال 1369 است که از هشت سالگی شروع به حفظ قرآن کرده و پس از چهار سال موفق به حفظ کل صحف شریف شده است. او کارشناس ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش علوم قرآنی است. در ادامه ماحصل گفتگوی خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با این حافظ روشندل را می‌خوانید:

به چه شکل در مسابقات بین المللی قرآن حضور پیدا کردید؟
من سال گذشته در مسابقات کشوری قرآن سازمان اوقاف وامور خیریه حضور پیدا کردم و موفق به کسب رتبه اول در رشته حفظ کل قرآن کریم شدم. از این طریق سهمیه ورود به مسابقات بین‌المللی قرآن در اردن را کسب کردم که در این مسابقات نیز از بین 21 کشور شرکت کننده موفق به کسب رتبه اول شدم.

پیش از این هم در مسابقات قرآنی مقامی کسب کرده بودید؟
در مسابقات کشوری و داخلی مانند مسابقات آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور مقام‌های اول را در رشته حفظ کل قرآن کریم داشتم، همچنین در مسابقات سال‌های گذشته سازمان اوقاف رتبه دوم و سوم را کسب کرده بودم تا اینکه در سال 1394 موفق به کسب رتبه اول در این مسابقات شدم.

حفظ قرآن برای افراد بینا هم کار دشواری محسوب میشه، شما با وجود مشکل بینایی چطور تونستید اینکار رو انجام بدهید؟

من به لطف خداوند برای حفظ قرآن با هیچ مشکلی مواجه نبودم و از آنجایی که حفظ قرآن بیشتر از طریق سمعی میسر است، من وسایر دوستانم نسبت به افراد بینا با کمبودی مواجه نبودیم. من هم کار حفظ را با نوارهای ترتیل و کتاب‌های قرآنی با خط بریل انجام دادم.

چه کسانی شما را در این امر یاری کردند؟
خانواده بزرگترین کمک را در امر حفظ قرآن من کردند و مادرم در تمام این دوران و در تمام مراحلی که پشت سرگذاشته ام، چه در زمانی که قرآن را حفظ می‌کردم و چه در این زمان که در مسابقات مختلف شرکت می‌کنم همواره من را همراهی کرده و پا به پای من آمده است. من موفقیتم را اول مدیون لطف خداوند و دوم زحمات مادرم هستم.

شما دوران کودکی آرامی داشتید و یا شیطون بودید؟
(باخنده) این را باید از اطرافیانم بپرسید اما تاجایی که به یاد دارم خیلی شیطون نبودم و از وقتی با قرآن آشنا شدم به برکت انس با آن آرامش خاصی بر زندگیم حکم فرما شد.

کدام خاطره از دوران حفظ قران براتون لذت بخش بود؟
لحظه به لحظه آن دوران برای من خاطره‌انگیز بود اما به یاد دارم هنگامی که آخرین آیات را حفظ می‌کردم هم از حفظ کامل قرآن کریم بسیار خوشحال بودم و هم از تمام شدن لحظات ناب حفظ در حسرت بودم . شیرین‌ترین روزهایی که در دوران حفظ قرآن تجربه کردم مربوط به زمانی بود که در ماه رمضان قرآن می‌خواندم، آن هم به خاطر تشویق مربیان مدرسه و همکلاسی‌هایم در پایان هر جزء بود.

آیا حفظ قرآن در زندگی شما تاثیری گذاشته؟
مسلماً حفظ قرآن باید در زندگی حافظان تاثیرگذار باشد، اگر این تاثیر نباشد به هدف والای حفظ که تکرار آیات قرآن کریم و استفاده از مفاهیم و مضامین آن در زندگی است نرسیده‌ایم. یکی از شاخص‌ترین تاثیرات قرآن در زندگی من صبر و توکل در شرایط و مشکلاتی است که به خاطر نابینایی با آن مواجه هستم. انس با قرآن باعث شده تا پایداری و مقاومت در برابر مشکلات در زندگی‌ام جلوه کند.

برای حضور در مسابقات بین المللی با مشکلی مواجه نبودید؟
با توجه به اینکه به ما بسیار دیر اطلاع دادند و از زمان اطلاع ما تا روز مسابقه کمتراز یک ماه فرصت برای آماده شدن داشتم اما به حمد الله با مشکلی مواجه نشدم و با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کردم. شرایط مسابقات قرآن در اردن برایم متفاوت بود و معمولاً در سالن مسابقات آقایان نیز حضور داشتند، به این خاطر که از نظر آنها تلاوت بانوان در مقابل آقایان مشکلی ندارد اما من درخواست کردم هنگام تلاوت آقایان از سالن خارج شوند که مسئولان مسابقات اردن با آن موافقت کردند.

صحبت پایانی با جوانان هم سن و سالانتون چیه؟
از همه جوانان مشتاق به قرآن می‌خواهم از هر طریقی که برایشان امکان دارد ارتباط خود را با قرآن حفظ کنند، حتی اگر این ارتباط در حد تلاوت چند آیه در روز باشد.


گزارش از عطیه حاجی





انتهای پیام/


خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .