تبیان، دستیار زندگی
علاج همه مشکلات جهان اسلام بازگشت به قرآن است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علاج همه مشکلات جهان اسلام بازگشت به قرآن است

قرآن

در بخش ششم مقاله «نگاهی به سی و دو دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم» جمهوری اسلامی ایران؛ به معرفی دوره شانزدهم تا هجدهم مسابقات پرداخته شده است.

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن در سطح ایران وجهان اسلام و دنیا و معرفی اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به برنامه های قرآنی، افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان وبه وجود آوردن زمینه وحدت؛ همگرایی و بیداری امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی ترین اهداف برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم است.

نگاهی گذرا به برنامه‌های متنوع فرهنگی و قرآنی اجرا شده در این دوره ها نشان می‌دهد که در حد امکان به موضوع تنوع برنامه‌ها، استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود و بهره برداری لازم از این فرصت ارزشمند برای ایجاد انس و ارتباط بیشتر آحاد جامعه با زیبایی، آموزه‌ها و هنرهای قرآنی و بهره مندی از مفاهیم و معارف قرآنی با محوریت دیدگاه‌های رهبر فرزانه انقلاب توجه شده است، اگر چه در این میان وجود برخی کاستی‌ها هم اجتناب‌ناپذیر بوده است.

حضور اقشار مختلف مردم در این برنامه‌ها، برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور روسای جمهور و سخنرانی آنها، حضور بالاترین مقام‌های کشور در تمامی ایام برگزاری مسابقات، برگزاری مراسم اختتامیه در محضر مقام معظم رهبری و رهنمودهای ارزشمند معظم له، انتخاب مکان‌هایی چون حسینیه ارشاد و سالن همایش‌های بین المللی به عنوان محل برگزاری، همزمانی مسابقات با ایام عید مبعث و آغاز نزول قرآن، حضور مستمر میهمانان خارجی بویژه سفرا، اجرای برنامه‌های جذاب توسط نونهالان، برگزاری نمایشگاه قرانی، ایجاد فر صت مناسب برای معرفی حافظان و قاریان جهان اسلام به ویژه قاریان ممتاز کشور مصر و بهره مندی جامعه از قرائت‌های زیبا و جذاب آنان و کیفیت بالای داوری مسابقات بین‌المللی که جایگاه آن را به سطح بزرگترین رویداد قرانی جهان اسلام ارتقا داده است از جمله دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان برای مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران برشمرد.

* سالن بین‌المللی صدا و سیما میزبان میهمانان مسابقات شانزدهم

شانزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۱۴ تا ۲۰ آبان ۱۳۷۸ در محل سالن همایش‌های صدا و سیما در تهران برگزار شد.در این دوره از رقابت‌ها ۵۴ نفر از ۲۵ کشور جهان حضور داشتند که هشت داور خارجی به همراه ۹ داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.

برگزیدگان رشته حفظ کل:

۱-احمد دباغ از ایران

۲-عزت محمد الاروادی از لبنان

۳-جلال عمر مفتاح حسن از لیبی

برترین‌های رشته قرائت:

۱- دکتر حسین کرمی از ایران

۲-محمد حسین بن محمد یونس از مالزی

۳-علی حسن صالح از لبنان

شرکت کنندگان پس از پایان مسابقات با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای دیدار کردند که گزیده‌ای از بیانات ایشان تقدیم می‌شود:من اطمینان دارم اگر همین حرکت قرآنی در کشور ما که امروز بحمد الله رو به گسترش و موج برداری است همین جور موج بردارد و به همین ترتیب گسترش پیدا کند، این کشور، این پرچم اسلام، این انقلاب، این نظام مقدس اسلامی آنچنان پایه‌هایش مستحکم خواهد شد که هیچ قدرتی نه امروز و نه در آینده نخواهد توانست اندک تزلزلی در این پایه‌ها به وجود آورد. »

* سالن همایش‌ها، میزبان هفدهمین دوره مسابقات بین المللی

هفدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۳ تا ۸ آبان ۱۳۷۹ در سالن همایش‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره ۷۳ نفر از ۳۵ کشور جهان حضور داشتند که هشت داور خارجی به همراه ۹ داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.

نفرات برتر در رشته حفظ کل:

۱-مهدی عباسی از ایران

۲-عبدالحق مصلح المصباحی از یمن

۳-یوسف عبدالمجید از بنگلادش

نفرات برتر در رشته قرائت:

۱-عبدالباسط امام تومارا از فیلیپین

۲-رحیم خاکی از ایران

۳-محمد صادق رحیمی از افغانستان

در مراسم اختتامیه رهبر معظم انقلاب اسلامی سخنانی بیان فرمودند که گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم می شود:مشکل بزرگ مسلمانان دوری از قرآن است، علاج هم برگشت به قرآن است، قرآن فقط برای تلاوت کردن در کنج و زوایا نیست، قرآن برای عمل است»

* ایران مقام برتر رشته قرائت در هجدهمین دوره مسابقات

هجدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۲۲ تا ۲۷ مهر ۱۳۸۰ در سالن همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد. در این دوره از مسابقات ۶۷ نفر از ۲۹ کشور جهان شرکت کردند که ۱۰ داور خارجی به همراه ۱۱ داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.

برگزیدگان رشته حفظ کل:

۱-عبدالوهاب حسن الفقیه از یمن

۲- وحید غفران نیا از ایران

۳- ابکرواد مدوعلی از چاد

برترین‌های رشته قرائت:

۱-حسن ربیعیان از ایران

۲-فخرالدین سارومفیات از اندونزی

۳-علی رمضانی از افغانستان

برگزیدگان رشته تفسیر:

۱-علی مبارک سالم العازمی از کویت

۲-عبدالوهاب حسن محمد الفقیه از یمن

۳-رضوان الهادی الفخفاخ از تونس

گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را در مراسم اختتامیه می‌خوانید:علاج دردهای ما قرآن است. ما هرچه ضعف و ذلت و عقب افتادگی در دنیای اسلام مشاهده می‌کنیم ناشی از دوری از قرآن است باید همه، هم ما و هم دیگر کشورهای اسلامی به قرآن نزدیک‌تر شویم.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .